קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל
קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראלצילום: יוני קמפינסקי

סקר שמפרסמת הבוקר (ראשון) הליגה נגד השמצה מעלה כי 81% מהישראלים מאמין שהחברה בישראל מפולגת יותר ויותר וכי השסעים בתוכה מתרחבים.

נתון זה מהווה עלייה ניכרת בהשוואה לסקר שנערך לפני ארבע שנים, אז החזיקו 69 אחוזים מהישראלים בדעה זו.

בסקר, שנערך בקרב מדגם למעלה מ-500 ישראליים, לקראת ועידת ישראל ללכידות חברתית שמקיימת הליגה נגד השמצה, נמצא כי כמחצית מהציבור בישראל שינה את דעתו לרעה כלפי המגזר החרדי, בשל תפיסותיו לגבי התנהלות הקהילה החרדית בזמן משבר הקורונה.

רק 31% רואים בחרדים בישראל "חלק אינטגרלי" מהחברה הישראלית. זוהי ירידה משמעותית לעומת 43% שאמרו כי החרדים הם חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית בשנת 2019, לפני פרוץ מגיפת הקורונה.

"נתוני הסקר, שנערך בתקופת משבר הקורונה ועל רקע אי יציבות פוליטית מתמשכת, משקפים תחושה הולכת וגוברת של אזרחי ישראל כי החברה הישראלית מפולגת מאי פעם וכי האירועים הללו לא רק חשפו אלא אף העמיקו את הקיטוב והפילוג", אמרה קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל.

לדבריה, "העלייה בסנטימנט השלילי כלפי מגזרים שונים בחברה הישראלית, כמו גם חוסר הרצון לאחד כוחות בין מגזרים – הן פוליטית והן חברתית – צריכים להדאיג כל אדם שחוסנה, בריאותה, לכידותה וערכיה הדמוקרטיים של ישראל חשובים לו".

לצד נתונים אלה 61% מאמינים כי צבא ההגנה לישראל תורם יותר מכל לאחדות בישראל.

המשיבים נשאלו גם מהי הקבוצה המופלה ביותר כיום בחברה הישראלית מתוך רשימת הקבוצות. האוכלוסייה האתיופית במקום הראשון בקטגוריה זו (21%), אחריה ערבים ישראליים (19%) ואוכלוסיית הלהט"ב (16%).

כאשר נערך פילוח נוסף לפי קבוצות דתיות, נתגלה כי רוב המשיבים החרדים (54 אחוזים) סברו כי החרדים הם הקבוצה המופלה ביותר. כמו כן, רוב המשיבים הערבים טענו כי הערבים הם הקבוצה המופלה ביותר (64 אחוזים).

לשאלה, האם האזרחים הערבים בישראל הם חלק אינטגרלי מהחברה בישראל, רק 30 אחוז מבעלי הדעה השיבו בחיוב.

משתתפי הסקר נשאלו גם: "עד כמה אתם מוכנים לראות קואליציה בישראל שמבוססת על שותפות עם המפלגות הערביות?". על שאלה זו, 50 אחוזים השיבו כי אינם מוכנים לראות קואליציה המבוססת על שותפות עם המפלגות הערביות. רק 28% השיבו כי הם מוכנים לראות קואליציה כזו במידה רבה, או רבה מאוד.

"עכשיו יותר מתמיד, ברור שמנהיגים ישראלים וארגונים לא ממשלתיים צריכים לתעדף תוכניות ומדיניות המסייעות לריפוי השסעים בחברה", אמרה נוריאל. "למען בריאותה ועתידה של הדמוקרטיה שלנו, עלינו להקדיש תשומת לב רבה יותר לערכים ולחזון שביכולתם לסייע ולאחד את החברה."