אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: איסטוק

השבוע חל שבוע הגלאוקומה הבינלאומי. על המחלה שיוצרת לחץ תוך-עיני המזיק לעצב הראיה עד כדי עיוורון, שוחחנו עם ד"ר יורם סולברג, מנהל רפואי של 'בלקין לייזר', חברה ישראלית שפיתחה טיפול חדש לגלאוקומה בבתי חולים ברחבי הארץ.

"מדובר במחלה נפוצה מאוד", מסביר ד"ר סולברג, "המחלה מתרחשת בעיקר בגיל המבוגר יותר, מעל גיל 60 בשלושה אחוזים מהאוכלוסיה. מה שמאפיין את המחלה היא פגיעה הדרגתית בשדה הראיה בעקבות פגיעה בעצבי הראיה".

"הפגיעה הזו מתחילה בעצב, כך שהחולה לא מבחין שמשהו קורה, והיא מתקדמת עד הרגע שבו היא מערבת את מרכז הראיה וכשמרגישים את הסימפטומים זה מאוחר מדי. לכן היא מכונה "הגנב השקט של הראיה". לכן מאוד חשוב להיות מודע אליה ולבדוק", אומר סולברג.

עוד הוא מסביר כי "הפגיעה נובעת מהעלייה בלחץ התוך עיני. העין היא כדור נוזלי שניתן להוסיף או להפחית בו לחץ והלחץ הזה הוא שפוגע בראיה באופן הדרגתי". על הטיפול הקיים מזה שנים נגד המחלה הוא מספר כי אכן "ישנו טיפול אפקטיבי וקל לזהות אותה בבדיקה שגרתית מעל גיל ארבעים אצל רופא עיניים. מדובר בבדיקה פשוטה כמו כל בדיקה אצל רופא עיניים שבודק מקטעים שונים של העין ובין השאר בודקים בעזרת אותו מכשיר גם את הלחץ".

הגילוי הראשוני של הלחץ נעשה במקום. "השלב הבא, אם יש לחץ תוך עיני מוגבר, הוא שהרופא רואה את ראש עצב הראיה ויכול לשלוח למספר בדיקות הדמיה פשוטות של שדה הראיה ושל עצב הראיה עצמו בעזרת הדמיה מתוחכמת יותר, אבל הכול זמין ופשוט", אומר ד"ר סולברג.

"הטיפול המקובל היום הוא טיפות. זה קיים כבר עשרות שנים ויש סוגים שונים של טיפות. זה עוזר אבל אנחנו מדברים על טיפול ממושך של עשר או עשרים שנה עם תופעות לוויי של צריבות, עיניים אדומות ויובש בעיניים. מרבית החולים נכשלים בטפטוף היומי והסיזיפי הזה. אנחנו יודעים שלעיתים לא מספיקה טיפה אחת וצריך שתים או שלוש טיפות שלא תמיד החולים מתמידים בהן. מדובר בשמונים אחוז שמתקשים להתמיד בטפטוף של שלוש טיפות".

"השלב הבא היא טיפול בלייזר שמאפשר ניקוז טוב יותר של הנוזל מהעין. הטיפול הזה קיים כבר עשרים שנה והוא אפקטיבי. לפני שנתיים נעשה מחקר גדול וחשוב שבדק את האפקטיביות של טיפול לייזר כטיפול קו ראשון מול טיפות וגילה שהיתרונות שווים או עדיפים בלא מעט פרמטרים ולכן גם איגוד רופאי הגלאוקומה ממליצים על טיפול הלייזר כטיפול ראשון. מדובר בטיפול של 10-15 דקות, אבל הוא דורש מיומנות של רופא העיניים ומי שמבצע אותו הם רק רופאים מומחים לגלאוקומה. הבעיה היא שמספר הרופאים מומחי הגלאוקומה בעולם הוא מועט מאוד ביחס לחולים". בנקודה זו נכנס לתמונה הפיתוח של 'בלקין לייזר':

"מה שאנחנו עושים הוא לקחת את טיפול הלייזר והופכים אותו לאוטומאטי לגמרי. החולה יושב מול המכשיר שמזהה את הלחץ והטיפול בוא אוטומאטי בלחיצת כפתור של שתי שניות. היתרון הוא שכל רופא עיניים יכול לבצע את זה והתלות ברופאי הגלאוקומה אינה נדרשת והטיפול הופך לנגיש הרבה יותר".

פיתוח ישראלי זה נמצא בשלבים אחרונים של ניסוי ומחקר ועל כך מספר ד"ר סולברג: "אנחנו כיום בשלב שבו הטיפול נבחן במחקר קליני לאחר הצלחה בשלבים הקודמים שהוכיחו גם בטיחות וגם אפקטיביות. עד כה טופלו 120 חולים בישראל ובעולם ואנחנו מצפים לסיים את המחקר הזה עד סוף השנה. יהיו בסופו של המחקר 160 חולים שיבדקו. אם התוצאות יחזרו על עצמם יהיה לנו טיפול חדש ואפקטיבי נגד המחלה".

סולברג מציין כי "יש בגלאוקומה סוגים שונים ואנחנו מדברים על הסוג הנפוץ ביותר", והטיפול כאמור נעשה ברחבי העולם ובישראל בשבעה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. "לאחר סיום המחקר וקבלת התוצאות הוא יפורסם בעיתונות העולמית של רפואת העיניים, ובמקביל הוא יוגש לרגולאטורים ברחבי העולם לאישור לאחר בדיקת המחקר והתוצאות".

"הטיפול בלייזר מדבר על השלבים הראשונים של המחלה, במצבים של קל עד בינוני, אבל יש מצבים שבהם המחלה ממשיכה הלאה ולייזר כבר לא יכול לעשור צריך ניתוחי השתלה בתוך העין", אומר סולברג ומספר על פתיחות רבה של אגודות רפואיות בארה"ב ובאירופה לגלאוקומה לטיפול החדש שיכול למנוע עיוורון אצל רבים ברחבי העולם.

לפני עשר שנים, קהילת בני עקיבא "אורות יהודה" במגדל העמק, התחילה עם כמה משפחות בודדות, והיום הגרעין מונה כבר 65 משפחות ומעל 250 ילדים ברוך ה' וזאת רק ההתחלה.

הקהילה צעירה, תוססת, מגובשת ואקטיביסטית. קהילה שיוצרת חיבורים, מלאה במעשי חסד ועשייה חברתית של עזרה לזולת בצרכים הכי בסיסיים.

הקהילה הקימה את מיזם "ידי זהב" בשיתוף מלא של עיריית מגדל העמק, שבו מחברים לב זהב לידי זהב. הפרויקט כולו בנוי על מתנדבים וידיים מוכשרות שמתגייסים לסייע לאנשים שצריכים שיפוץ ותיקונים בבית. המוקד מקבל פניות ממשפחות מעוטות יכולת, אימהות חד הוריות, חיילים בודדים וניצולי שואה הנזקקים לשיפוץ הבית. עד כה שופצו כ- 30 בתים והועברו עשרות רהיטים לטובת מי שהיה צריך אותם.

בואו להיות שותפים בקהילה של עשייה, של חיבורים, של אהבה. השנה קהילת בני עקיבא במגדל העמק מכפילים את העשייה ומתחברים ללבבות >>>

הקורונה שפרצה לחיינו בדיוק לפני שנה תפסה את קהילת מגדל העמק בשיאה של תקופה מאתגרת שמזמינה איתה המון מעשי חסד וחברי הקהילה לא מפספסים הזדמנות לתרום, גם הצעירים שבהם.

לפני כשבוע, התקבלה פנייה במוקד העירוני של תושבת העיר, אישה בודדה מאומתת לקורונה, שביקשה לעזור לה ולהוציא את הכלב לטיול. רועי פניני בן ה-12 מקהילת "אורות יהודה", לא חשב פעמיים והלך להוציא את הכלב: "אני מחבב במיוחד כלבים והעזרה לזולת הזאת נתנה את השילוב המנצח ולכן הסכמתי לעשות כל יום טיול עם כלב של חולים מאומתים. אני כבר החלמתי וזו הזדמנות גם לעזור לאחרים וגם ליהנות בעצמי", משתף רועי.

בואו להיות שותפים בקהילה של עשייה, של חיבורים, של אהבה. השנה קהילת בני עקיבא במגדל העמק מכפילים את העשייה ומתחברים ללבבות >>>

 

קהילת בני עקיבא
קהילת בני עקיבאצילום: יח"צ