ויטמין D
ויטמין Dצילום: ISTOCK

בחודשים האחרונים טענו רופאים רבים כי תוספי ויטמין D עשויים להועיל למערכת החיסונית להגן על הגוף מפני נגיף הקורונה. אלא ששני מחקרים חדשים טוענים כעת כי אין קשר ישיר בין רמת הויטמין D בגוף להידבקות בנגיף הקורונה או המאבק של המערכת החיסונית בו.

במחקר הראשון בדקו החוקרים מאגר של מאות אלפי בני אדם במטרה לבדוק האם הענקת תוסף תזונה של ויטמין D יכול להפחית את הסיכון לחלות בקורונה עם תסמינים חמורים. לאחר מכן בדקו את מאגר המידע של אנשים בעלי חוסר בויטמין D שנגרם עקב סממנים גנטיים שונים.

המחקר הראה כי אין קשר בין רמות הויטמין D בגוף לבין סכנת ההידבקות או חומרת התסמינים מהם סבלו האנשים שנדבקו בקורונה.

במחקר נוסף בדקו החוקרים את רמות המחסור בויטמין D באוכלוסיות שונות ב-24 מדינות ברחבי אירופה, לעומת נתוני ההידבקות בקורונה, נתוני המוות וכן נתוני ההחלמה. גם במחקר הזה לא נמצא קשר בין רמות הויטמין D לבין רמת נדבקים גבוהה יותר או חומרת התסמינים מהם סבלו החולים בעלי רמה נמוכה של ויטמין D בגוף.

"יש עומס של מידע על היתרונות של ויטמין D. הויטמין D זכה לשבחים בנוגע ליותר מדי דברים, למרות שיש לנו נתונים מוגבלים מאוד לכך. המחקרים שלנו היו מוצקים מאוד מבחינה מתודולוגית והנתונים לא הוכיחו שום קשר משמעותי בין רמות הויטמין D לבין נתוני ההידבקות, המוות או ההחלמה מקורונה", אמר ד"ר מייקל צ'ורדאקיס מאוניברסיטת אריסטוטלס בסלוניקי, מחבר המחקרים.

גם ב"מכון הלאומי למצוינות בתחום הבריאות והטיפול" בבריטניה טוענים כי אין הוכחות שתוספים של ויטמין D אינם מסייעים נגד קורונה וכי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

"אנו מדענים, ואנו מאמינים בנתונים. אנו סבורים כי הנתונים מראים שויטמין D לא יגן מפני חומרת תסמיני הקורונה. נשמח לבדוק את כל הנתונים שמציעים אחרת", אמר ד"ר ברנט ריצ'רדס, קלינאי-מדען מאוניברסיטת מקגיל בקנדה, המתמחה באנדוקרינולוגיה, אפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה.