לאה גולדין
לאה גולדיןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

משפחת גולדין עותרת לבג"ץ בדרישה לחשוף מידע על העברת סחורות, אנשים, ציוד, תרופות וחיסונים לרצועת עזה, צעדים המתרחשים מבלי להשיב את גופותיהם של הדר ואורון שאול ז"ל.

מי שמיייצג את המשפחה בעתירה שדיון בה יתקיים ביום שני הקרוב הוא עורך הדין פרופ' אביעד הכהן עמו שוחחנו.

"המידע הוא לא העיקר למרות שהוא חשוב מאוד", אומר פרופ' הכהן. "מה שחשוב הוא החזרת החיילים והאזרחים הביתה", הוא מדגיש. "המידע מתייחס למעבר של כל הציוד, הסחורות, התרופות והאנשים הללו מרצועת עזה לישראל ובעיקר להיפך, כאשר הדבר נעלם מעיני הציבור ומעיני משפחת גולדין ואינו מותנה בהשבת החיילים והאזרחים הביתה".

הכהן רואה בעתירה אמצעי נוסף שמטרתו שחיקת המדינה לקיים את חובתה כלפי אזרחיה וחייליה ולהשיבם הביתה. אם אנו חוששים שמא מדובר במידע מסווג וסודי, הוא מזכיר לנו שהציוד המדובר עבור "בעשרות משאיות שרואים אותם בגלוי, כך שהמדע אינו חסוי".

לטעמו טענות ראש הממשלה ושר הביטחון ולפיהן מערכת הביטחון והם עצמם עושים הכול על מנת להביא את הבנים למשפחותיהם אינן אלא זריית חול בעיני המשפחות, דיבורי סרק נבובים, הוא מגדיר אותם.

"המדינה מעבירה עשרות אלפי אנשים משלטון החמאס, חיסונים ותרופות שהיא אינה חייבת במשפט הבינלאומי. זו תעודת עניות של מדינת ישראל שמועלת בחובתה ובאמון של אזרחיה", קובע הכהן ומוסיף כי "יש גם דברים שרוצים להסתיר אותם". בהקשר זה הוא מזכיר את קביעת היועץ המשפטי לממשלה ולפיה העברת החיסונים היא העברת נכסי מדינה, ומשמעות הדברים חובה לעמוד בנהלים מוגדרים בחוק להעברת נכסים המוגדרים כך, אך הדברים אינם קורים בהתנהלות התקינה שכן, כאמור, "כנראה שיש למישהו משהו להסתיר".

מדוע אם כן עד כה הדברים לא מתבצעים על אף שמשמחות גולדין ואורון מבקשים הפעלת מנופים אזרחיים בלבד על הרצועה? "לצערי הרב המנהיגים שלנו וחלק מהמשיבים, שאינם רק מנהיגים פוליטיים, עסוקים בעניינים אחרים של בחירות, פוליטיקה והשבת מי שהסתבך עם סמים ואפשר להצטלם אתו, אבל שוכחים את המחויבות הראשונה של מדינת ישראל לכל אחד מהחיילים להשיב אותם הביתה".

"הדרישה של המשפחות היא שהמדינה תמלא את מחויבותה ואת הצהרת ראש הממשלה שלא תהיה הסדרה בעזה עד שיושבו החיילים והאזרחים הביתה. למרות הצהרה זו ההסדרה הזו מתנהלת כבר כמה שנים, בין השאר בעברת ציוד וסחורות מעזה וממנה, מבלי שתעלה התביעה להדדיות הומניטארית. ההדדיות הזו היא חובה משפטית במשפט הבינלאומי. זה לא חסד. המדינה צריכה לממש את המחויבות הזו".