בשבוע שעבר הגיע לנמל אשדוד משלוח של רכבי טסלה אשר משתייכים למודל ה-3 של החברה. המספר המדויק של רכבי טסלה אשר הגיעו במשלוח לא נמסר לציבור, אך עפ"י הערכות מדובר בכמה עשרות רכבים.
שיטת השיווק של טסלה לקהל הישראלי מבוססת על רכישה ישירה באמצעות האתר. טסלה הינה יצרנית בוטיק מובילה אשר מוכרת 500,000 מכוניות בשנה(מכירות לשנת 2020), פחות מ-5% מסך המכירות של טויוטה אשתקד(10.7 מיליון).
כאשר במדינה בת 9 מיליון נפשות מגיעים מספר רכבים מצומצם של מותג כמו 'טסלה' רבים ינסו להשיג לעצמם את אחד הרכבים הללו. עולה ונשאלת השאלה 'למה', מהי הסיבה למרדף אחר טסלה, מהי המהות מאחוריה? כבר שנים האנושות מחכה ליום בו מכוניות יסעו בעצמן. לא נצטרך לנהוג, וכל שיוותר לנו לעשות זה להתרווח ולהנות מהנוף. וראו זה פלא, בשנים האחרונות גדל מספר החברות המפתחות רכבים אוטונומיים אשר ינהגו בעצמם ללא מגע יד אדם וטסלה בתוכן. בעוד זמן לא רב הרכבים של טסלה ושל חברות נוספות יהיו אוטונומיים לחלוטין.
אבל מעבר לחווית הנהיגה האולטימטיבית, מה עומד מאחורי הרכב האוטונומי, איזו מטרה הוא בא לשרת? האם מדובר בסמל סטטוס של רכב אוטונומי עם שם עולמי שיקרין 'יוקרה', או בערך שאנחנו מגשימים דרך 'טסלה'? כיצרנים וצרכנים של כלים המביטים על כלי חדש (או אפילו ישן), האם אנחנו רואים פונקציה או מהות? מתרכזים בניסוח ה״מה״ (מה עושה, מה המחיר וכו') או בניסוח ה"מדוע"?
באותה הקבלה ניתן להסתכל על זהב וההבדלים בין עגל הזהב בפרשת 'כי תשא' והשימוש הפסול בו לעומת השימוש הנרחב בזהב וכסף במלאכת בניית המשכן. התורה בפרשת 'ויקהל-פקודי' מפליגה בתיאורים אודות כל חלק במשכן וכמות הזהב אשר מרכיבה אותו. כאשר באה התורה ומספרת על מלאכת בניית המנורה היא מרחיבה אף יותר ומציינת שהמנורה מורכבת מזהב טהור מקשה אחת. תהייה נוספת שעולה היא אודות הפרחים והכפתורים אשר מעטרים את המנורה. אבל לא מזמן קראנו על מקום בו הזהב היה פסול לחלוטין - בחטא העגל, וכעת הוא משמש כקדושה. הכיצד, – מהו ההבדל בין הזהב במלאכת יצירת כלי המשכן לבין חטא העגל?
עובדי העגל ראו בזהב ובפאר תכלית, מטרה וחשיבות, כביכול הזהב משקף או מסמל את תכונות הבורא או אפילו את הבורא עצמו.הקריאה ״אלה אלוהיך ישראל״ תוך הצבעה על העגל שבוהק בשמש היא ההיפוך המושלם לזהב המשכן, שמוצנע לפני ולפנים ולפיכך אינו עומד לעצמו. ברוח דומה, הלוחות ושיבריהם שמושמים בארון הקודש מעבירים היטב את המסר "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".
כאשר אנו מסתכלים על הזהב כערך בפני עצמו אנו חוטאים ומפספסים את הודו של הקב"ה מבעד לזהב עצמו כיסוד מפואר ויוקרתי. באמצעות הזהב, כוונת ההשקעה ביפי המשכן והדרו היא למצוא עקרונות שאינם משתקפים בכלים עצמם אלא מבעד אליהם.
חובה להסתכל באוויר שמעל הכפורת ובין שני הכרובים, על העלאת הנרות ולא על המנורה וכן הריח של מזבח הקטורת ולא המזבח עצמו. כל אלה מסמלים את ה״מדוע״ שמאחורי המתכת הנוצצת ולא את המתכת עצמה.
כך גם באשר לרכבים האוטונומיים שטסלה מפתחת וישראלים רבים רצים לקנות אותה, אנו צריכים לזכור כי רכבים אוטונומיים יכולים להוות סמל סטטוס, סמל לחדשנות ומודרנה. באמצעותם, בעלי הרכב יכולים לזכות ביוקרה אשר הרכב מביא עימו. או לחילופין, לראות כי תכלית הרכב היא לשמור על בטיחות הנוסעים מפני שימוש ברכב כאשר אנו שתויים או עייפים, להציל את כדור הארץ, או לנהוג תחת מגבלות המהירות המותרות ובכך נשתמש ברכב למטרתו הייעודית והנשגבת יותר.
מייקל אייזנברג הוא איש עסקים ומייסד קרן "אלף". בימים אלו רואה אור ספרו החדש 'שבט שואג'