שופטי העליון
שופטי העליוןצילום: חזקי ברוך

פסק חשוב התקבל בבית המשפט העליון ולפיו תפוצה משפחה שיקירה נרצח בפיגועים שהרש"פ עמדה מאחוריהם. על הפסק וההשלכות המשפטיות והמעשיות שוחחנו עם עורך הדין ברק קדם.

"מדובר בפסק דין שנותן פיצויים עונשיים לנפגעי טרור", אומר עו"ד קדם ומסביר את מונח הפיצויים העונשיים הנדיר יחסית בזירת המשפט: "פיצויים עונשיים הם בן חורג בדיני נזיקין. הכלל בדיני נזיקין הוא שהפיצוי נועד להחזיר את המצב לקדמותו, כמו במצב שאדם נפצע ואינו משתכר בגלל הפציעה או נזקק לטיפולים רפואיים ואחרים, מי שיממן את אלה הוא הפוגע.

''לעומת זאת פיצויים עונשיים נועדו לא לפצות את הקרבן אלא להעניש את הפוגע ולהרתיע אותו ולכן הם ניתנים בנוסף לפיצוי הנזיקי ולא במקומו. מכיוון שכך מדובר בפיצויים מאוד נדירים. בית המשפט קבע שהם יינתנו רק במקרה של פגיעה זדונית ולא ברשלנות".

"במקרים של פיגועי טרור ברור שמדובר בפגיעה זדונית. ביהמ"ש דון ברצח שרון ויניב בן שלום שנרצחו בפיגוע ירי ב-2001. בני הזוג הותירו שתי יתומות ובנוסף דורון, אח של שרון, נרצח גם הוא. התביעה הייתה בשם העיזבון של הנרצחים ובני המשפחות שנפגעו נפשית מעצם הרצח", מספר קדם ומבהיר כי ייחודו של הפסק הוא בעצם קביעתו של בית המשפט העליון תעריף מחייב, וככזה הוא יחייב את כל בתי המשפט שמתחת לעליון

על פי הקביעה עיזבון של כל נרצח יכול לקבל 3 מיליון שקלים, מעבר לפיצוי הרגיל. בנוסף קרובים מדרגה ראשונה, הורים אחים ילדים ובני זוג שסבלו מנזק נפשי בעקבות האירוע זכאים לפיצוי עונשין של מיליון שקלים.

"חשוב לדעת שיש דיני התיישנות שבהם אדם יכול לתבוע את המזיק שלו רק בתוך שבע שנים ולא מעבר לכך. אבל יש פתח כשמדובר בילדים. שם התיישנות מתחילה בגיל 18 וממילא מי שהיה ילד בעת האירוע יכול לתבוע עד גיל 25 שלו. המשמעות היא שילדים שהוריהם נרצחו בפיגוע האינתיפאדה השניה יכולים לתבוע עד שהם מגיעים לגיל 25. כלומר, יש מי שחלון ההזדמנויות שלהם נסגר אבל יש מי שנותר להם זמן שלא כדאי לפספס אותו".

נתון חשוב נוסף שמאפשר את התביעה הוא זהות המפגע עם הרשות הפלשתינית, שוטר פלשתיני, חוליה שמומנה על ידי הרש"פ או שכספי רש"פ הם שאיפשרו את רכישת הנשק בו בוצע הרצח וכיוצא באלה. כאשר ניתן להוכיח קשר ישיר לרש"פ ניתן לתבוע ולהביא לחילוט כספים שישראל אמורה להעביר לרש"פ ככספי מיסים. עו"ד קדם מציין כי במקרים שייצג הוא עצמו בעבר עלה בידו להביא לתשלום של 13 מיליון שקלים שהרש"פ סירבה לפצות נפגעי טרור, וזאת באמצעות עיקול כספי מיסים.