יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', מסביר בראיון לערוץ 7 את עיקרי תכניתו להורדת עלויות שכר הלימוד במוסדות הציונות הדתית. לדבריו הדבר אפשרי ויהווה מבחן עבורו ועבור מפלגתו.

"זו אחת הסוגיות הכי כואבות במישורים האישיים בציבור שלנו, אבל זה גם לא עניין אישי כי החינוך הוא אחד הדברים החשובים לנו ביותר ואנחנו רוצים להמשיך ולגדל דורות של ציונים דתיים אנשי תורה ויראי שמים מחוברים להשקפת העולם שלנו. אנחנו רוצים מוסדות חינוך טובים וזה סיפור יקר", הוא אומר ומספר על ניסיונו האישי המחייב תשלום של 6000 שקלים מדי חודש.

"כל מי שיש לו ילדים מבין מה המשמעות של הוצאת 18,000 שקלים מדי שנה. זו הוצאה קשה עם מחירים כבדים וצריך ואפשר לטפל בה. לכן דרושה מפלגה שלא מתביישת לומר שהיא משרתת את הציבור הזה ואת המפעלים שלו שהם החממות ובתי הגידול של הדור הבא, החיילים של עם ישראל".

סמוטריץ' מסביר כי הפחתת שכר הלימוד תיעשה בשני מהלכים. הראשון הוא שינוי מנגנון תקצוב החמ"ד. סמוטריץ' מסביר שהתקצוב כיום אינו תואם את מאפייניו הייחודיים של החינוך הדתי שכן הפריסה הארצית גדולה וממילא המוסדות קטנים יותר, וכן קיימת ההפרדה המגדרית ומרכיבים נוספים המחייבים ניהול נכון ושוויוני יותר של התקציב.

"בניגוד לקמפיינים השקריים, החינוך הדתי מופלה לרעה. מקבלים פחות כסף בנוסחאות הבסיס מבתי הספר החילוניים ואת הדבר הזה אנחנו צריכים לתקן. נוסחת הבסיס מבוססת על בסיס 18 כיתות למוסד ו-35 תלמידים בכיתה. בחמ"ד הממוצע הוא 12 כיתות למוסד ו-25 תלמידים בכיתה. אנחנו 16 אחוז מהאוכלוסייה והפיזור הגיאוגרפי גדול יותר. אנחנו קטנים בגלל הרצון למוסדות ייחודיים וטובים, אבל גם בחטיבות הביניים וגם בתיכונים הדתיים המקיפים אנחנו קטנים בגלל הפריסה הארצית שלנו, ולכן כאשר נוסחת הבסיס מתוקצבת לפי גודל מסוים ואנחנו קטנים יותר באופן אוטומאטי מפסידים תקנים לשעות הוראה, מה שמחייב השלמה בתקציבים קואליציוניים".

המרכיב השני שעליו מדבר סמוטריץ' הוא אלמנטים שקיימים בחוק החמ"ד ואינם מתוקצבים כמו שעות תפילה, תגבורים תורניים, רב וכיוצא באלה. אלה, אומר סמוטריץ' צריכים להיות מתוקצבים על ידי המדינה. בנוסף הוא מזכיר את החינוך הפנימייתי שגם הוא אינו מוכר כיום על ידי המדינה שמכירה בצורך בשיפוצי כיתות אך לא בשיפוצי ותפעולי פנימיות. "החינוך הפנימייתי הוא מאוד חשוב ומשמעותי בציבור שלנו".

הסעיף המרכזי בתכניתו של סמוטריץ' הוא הכללתה של השתתפות המדינה בתשלומים דרך קרן המלגות הממשלתית, וזאת על פי מדרג מעל רף המינימום של 5000 שקלים כאשר תקרת הגג של תשלומי הורים היא סכום של 13,000 שקלים שלנה ולא מעבר לכך. בין שני הסכומים תעניק המדינה מלגות במדרג עולה ככל שהעלויות גבוהות יותר, מה שיוביל הורים להשקיע יותר בתחומי החינוך.

במסגרת השקת תכנית הפחתת התשלומים הושק גם מחשבון מיוחד בו ניתן להזין פרטים אישיים ומשפחתיים ולדעת כבר כעת מה תהיה הפחתת שכר הלימוד הצפויה עם כניסתה של התכנית לתוקף.

"עשינו את זה כבר. ב-2015 מדינת ישראל נתנה מלגות להורים בחמ"ד ב-32 מיליון שקלים. יש 40 אלף תלמידים שמשלמים את הסכומים האלה ונצטרך להקצות 80 מיליון שקלים לעניין הזה ואני מתחייב שבעזרת ה' עם כוח פוליטי ראוי נקצה את הסכום הזה שיחזרו להורים במלגות ישירות מול שכר הלימוד שהם משלמים.

בדבריו דוחה סמוטריץ' את הטיעון לפיו התכנית תגדיל את אי השוויון והפערים כי הורים שישלמו יותר המדינה תשקיע בחינוך שלהם יותר. "התשובה שלי היא שזה הפוך. חינוך הוא הדבר שהכי מצמצם פערים. חינוך הוא השחקן המרכזי ביכולת לתת תשתית של הזדמנות שווה לרכוש השכלה ולהתפרנס".

לתפיסתו של סמוטריץ' השקעה בחינוך היא עניין של סדרי עדיפויות וניסיונו האישי הוא ההוכחה עבורו לכך. הוא מציין כי על פי כל פרמטר כלכלי הבית בו גדל עם שבעת אחיו היה בית עני, כזה שלא החליף רכב בכל שנה ולא יצא לחופשות בחו"ל, אך ההורים בו חסכו מפיהם כדי להשקיע בחינוך הטוב ביותר. "זו שאלה של סדרי עדיפויות, האם קונים לילד סמארטפון חדש בכל שנה או משקיעים בחינוך. אני רוצה, באמצעות התמריצים הללו, לשנות את סדרי העדיפויות, שהורים בכל שכבות האוכלוסיה ישקיעו יותר בחינוך. הילדים ישקיעו יותר בלימודים והתוצאות יהיו טובות יותר. לכן נדאג לכך שהמדינה תסייע לכל מי שמשקיע בחינוך. זו השקעה עם התשואה הערכית והכלכלית הגבוהה ביותר".

"התכנית הזו תפעל לכל המגזרים בארץ. כל הורה ששולח את הילד לחינוך טוב ומשקיע בכך כסף יקבל השתתפות של המדינה. המטרה היא לעודד אנשים להשקיע עוד ועוד בחינוך", דברי סמוטריץ'.