הנשיא ריבלין ונשיא אוסטריה בטקס
הנשיא ריבלין ונשיא אוסטריה בטקסצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ונשיא אוסטריה ד"ר אלכסנדר ון דר בלן, נשאו דברים הערב (רביעי) בטקס שהתקיים באנדרטה לזכר קורבנות השואה בוינה.

האנדרטה, שממוקמת בכיכר היהודים, נוצרה על ידי האמנית הבריטית רייצ'ל וויטרד, ונראית כמעין ארון ספרים גדול המסמל את הפן הרוחני של העולם היהודי.

במהלך הטקס הושמעו המנוני שתי המדינות ונישא קדיש מפי הרב הראשי של וינה. הנשיאים הניחו זרים על האנדרטה בשם מדינת ישראל ואוסטריה ונשאו דברים.

אל הטקס הגיעו אנשי ציבור מקומיים, שורדי שואה וחברים בקהילה היהודית בוינה.

בדבריו בטקס אמר הנשיא, "במקום הזה ממש, כיכר היהודים, התנהלו חיי הקהילה היהודית בוינה עד ל'גזירות וינה', לפני 600 שנה בדיוק. כאן בווינה שגשגה התרבות היהודית. כאן התרכזה התנועה הציונית וכאן היה מרכז להשכלה וספרות עברית. כ-180 אלף יהודים חיו כאן, עד ל'אנשלוס'. הם לקחו חלק מרכזי בתרבות המקומית והעולמית. רק מאות בודדות מהם שרדו בעת ששוחררה העיר על ידי הצבא האדום. הקהילה היהודית כמעט וחוסלה. ואיתה בערו באש הכבשנים, כבוד האדם, אהבת האדם, החירות, הערבות ההדדית, והסולידאריות האנושית".

הנשיא הדגיש כי "אוסטריה לא התעוררה בוקר אחד לצלבי הקרס של הרייך השלישי. האנטישמיות, הגזענות ושנאת הזרים בעבעו שנים. כך נבראה הזוועה. מתוך האדישות, מההתעלמות".

ריבלין ציין את פורום המנהיגים שהתקיים בשנה שעברה בבית הנשיא. "התכנסנו בירושלים, בירת מדינת ישראל, מנהיגים וראשי מדינות מכול רחבי תבל, כדי לתת ביטוי לאחריות ולמחויבות המשותפות שלנו, החברים במשפחת העמים – להנחלת העובדות והלקחים ההיסטוריים של השואה לדורות הבאים. הבטחנו לזכור, לקחת אחריות להיאבק בנחישות וללא פשרות בכל גילוי של אנטישמיות, גזענות ושנאת האחר ובחילול כבוד האדם באשר הוא כי חביב אדם שנברא בצלם."

הוא התייחס למגיפת הקורונה והשלכותיה העולמיות ואמר, "המגיפה העולמית שתקפה אותנו מאז רק הדגישה את המחויבות המשותפת שלנו והצורך בסולידריות אנושית, באכפתיות, בחמלה. אינני יכול להתכחש שאל מול ההתגייסות האנושית הכלל עולמית למאבק בנגיף מתעוררת בי תקווה. תקווה כי אולי כן למדנו שיעור, לקח, מחויבות עליונה, להיות ברגעי צרה, האחד בעבור השני".

"בשם התקווה הזו ובשם הזיכרון הזה - אנו עומדים כאן היום בכיכר היהודים בווינה. המקום ממנו יצאו ואליו לא שבו – עשרות אלפי יהודים. יהי זכר אחינו ואחיותינו חקוק על לוח ליבנו לעולם ועד".

נשיא אוסטריה אמר בנאומו, "שתי המדינות שלנו חולקות את חוויות השואה, בה הרבה אנשים - יותר מדי אנשים בארצי - הפכו לפושעים ולפושעות. אוסטריה הכירה רשמית בחלקה באחריות לשואה מאוחר, מאוחר מאד. רק בתחילת שנות ה-90. בשבילי, המאבק באנטישמיות ובגזענות הוא חשוב מאד. האנטישמיות והגזענות של הנאצים לא נפלו מהשמיים. הם היו כבר קודם נטועים עמוק מאד בחברה האוסטרית. השואה הייתה השיא האכזרי. לכן, זהו רצוננו האיתן והמשותף, וזו אף חובתנו, להתנגד בהווה בהחלטיות וללא פשרות, לכל ניצן של חוסר אנושיות, גזענות ואנטישמיות".

"מטרתנו היום הינה לאפשר חיים יהודיים ללא הפרעה, בכל מקום, בין אם בישראל, באירופה, בוינה או בכל מקום אחר. זכותם של יהודים בכל מקום לחיות בשלום ובבטחה".