הסליק במשמר השרון
הסליק במשמר השרוןצילום: קובי פינקלר

בתפילת "ונתנה תוקף" שנאמרת בראש השנה יש ביטוי שאליו נשים את פעמינו בטיול לעמק חפר, שציפורים, דגים ושאר בעלי חיים מצאו בו את ביתם. "וחותם יד כל אדם בו", כך אנו אומרים בתפילה, ובגן החיות הייחודי 'לגעת בחיות' בקיבוץ גבעת חיים מיישמים את הביטוי הזה הלכה למעשה. חתימה בין בעלי החיים לבני האדם.

מדובר בבעלי חיים שעם לידתם מורגלים הם בבני אדם, ממש כמו תינוק בן יומו. החל בהאכלה מבקבוק חלב, רחיצה וליטוף, שמירה בתנאים סטריליים וכלה בגידולם בין מטפלים ובני אדם אחרים השוהים במחיצתם עד אשר יד האדם מותירה בהם את חותמה. יש שקראו להם בעלי חיים מוכתמים, מעין כתם כלפי החברה שבה הם חיים, ואולם זואולוגים ווטרינרים מדברים על פשוטו כמשמעו - מוחתמים על יד האדם.

בעלי החיים שנולדו כאן עוברים החל מרגע לידתם תהליך של החתמה. בפינת החי הגדולה ניתן למצוא בעלי חיים שכל ילד, נער ונערה ואפילו מבוגרים יכולים להאכיל מכף היד, וכולם שמחים למגע יד האדם. בין מגוון החיות שיש במקום תמצאו כבשים, יעלים, איילים, עיזים, תרנגולים, תוכים, ארנבים ועוד. חוויה אמיתית ומהנה.

אגמון חפר ומצפור ויקר

מכאן לבעלי הכנף באוויר ולדגים אשר במים.

כשסיפרתי לחבריי שאני נוסע לאגמון חפר, הם הרימו גבה. עד לאגמון החולה אתה נוסע ביום שישי של אביב? לא, עניתי להם, זה ממש כאן, בלב עמק חפר.

הסיפור מתחיל לפני קצת פחות ממאה שנים, כאשר בשנת 1927 קנה יהושע חנקין את האדמות וכעבור ארבע שנים, בשנת 1931, הוקם הקיבוץ הראשון של השומר הצעיר – קיבוץ עין החורש. וכך, סמוך לנחל אלכסנדר, במקום שבו היו בעבר ביצות טבעיות, מקור מחיה לצמחים ולבעלי חיים רבים, התיישבו החלוצים.

עברו שנים, ובמטרה ליצור פארק מים טבעי שיחזיר את מגוון עופות המים וחיות הבר שחיו במקום החלו עבודות תשתית להקמת פארק רחב מימדים. נבנו עמדות תצפית גבוהות, הבריכות נוקו ונחפרו לעומק, הוקמו איים במרכז הבריכות וגם מבני מסתור לתצפית ולהסבר מצולם של כל הציפורים באגמון.

הציפורים גילו את האתר ומהר מאוד הוא התמלא במגוון בעלי חיים – שועלים, חזירי בר, חתולי ביצות, נמיות, תנים ולא פחות מ־47 סוגי ציפורים. בז מצוי, מגלן, פרפור עקוד, שלדג לבן חזה וגמדי, שרקרק מצוי, חוחית, חסידה, שקנאי, נחליאלי ועוד נצפו באגמון. לצידם חיים באגמון יונקים כגון חתול ביצה, שועל מצוי, תן זהוב, נמיה ונוטריה.

שבילי האופניים, הגשרים ומסלולי ההליכה בפארק מנגישים את האזור למבקרים, אבל הבעיה היא כיום בהגעה למקום. הדרך אינה נוחה לנסיעה, ובחורף, במיוחד אחרי ימי הגשם, השביל מלא בשלוליות ומהמורות.

כמה דקות נסיעה משם ואנו במצפור ויקר, שהוא מאגר מים עצום שמעליו הוקמה נקודת תצפית שהיא מצפור לבעלי החיים. לצד המצפור גני שעשועים, ספסלי פיקניק ומסלולי טיול נוספים.

חוות הנוי בכפר מונש

שבעתם מבעלי החיים ואתם רוצים לראות קצת עצים? גם לכך דאגו פה. בכניסה לכפר מונש, סמוך לצומת רופין, ממוקמת חוות הנוי. החווה נוסדה כתחנה לפיתוח צמחיית נוי ותרבות אקלום ריבוי צמחים והדגמה. הצמחים הובאו מכל קצוות תבל ונשתלו בחווה למעקב ולבחינת התאמתם לתנאי הארץ ותפקודם בגן הנוי הישראלי.

שטח הגן כ־50 דונם ובו גן הדגמה לצמחי נוי ותרבות עם מינים רבים ומיוחדים של עצים, שיחים, מטפסים וצמחי כיסוי המשמשים במגוון שימושים בגן הנוי הפרטי והציבורי. הכול ממופה באמצעות ברקוד שנותן תמונה טובה על כל מה שמצוי כאן.

במתחם שירותים מסודרים, כיתות לימוד, אינטרנט אלחוטי חינם ופינות ישיבה מוצלות.

משמר השרון

ומכאן להיסטוריה ולמורשת. בלב העמק, באזור חקלאי פורח עם היסטוריה עשירה ומורשת מרתקת, שוכן קיבוץ משמר השרון, מהיפים והמעניינים בקיבוצי הארץ, יעד אידיאלי לביקור וסיור של יום לקבוצות מכל גיל. אפשר לעשות כאן סיור מורשת, סיור טעימות עם אוכל כשר למהדרין, סיור ספורטיבי, סיור חקלאי ועוד.

הביקור במשמר השרון מתחיל בטיול בשבילי הקיבוץ הפסטורליים. לצד סיפורי הקיבוץ המסקרנים, משמר השרון מתהדר גם במוזיאון מרשים ובו סליק נשק ישן מתקופת המנדט הבריטי (אל תתעצלו ורדו למעמקי האדמה). סיפור מרתק ומעניין לצד נקודות עניין רבות ומקסימות.

הרואה בקפה בכפר הרא"ה

בית הקפה בכפר הרא"ה מספר סיפור את סיפור חייה של אישה אחת, שושנה, וגם את סיפוריהם של בניה וכלותיה. בחצר האחורית של משפחת שיקלר שבכפר הרא"ה, בין עצי ההדר, שוכן בית קפה שעשה לו שם ומרחוק באים אליו רק כדי לספוג את האווירה, האוכל והטעמים. בחצר בית הקפה, בגינה ירוקה ומטופחת, ישנן פינות ישיבה שבהן תוכלו ליהנות משלוות כפר אמיתית במשך היום ומאווירה קסומה בשעות הלילה.

לפרטים נוספים: תיירות עמק חפר.