הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלצילום: עופר עמרם

בימי הינקיונות לקראת חג הפסח בהם אנשים משליכים מכשירי חשמל רבים, מתחדשים ומשתדרגים בציוד אלקטורני חדש, יותר ויותר אנשים שומרי תורה ומצוות ואף רבנים גדולים יוצאים בקריאה להשליך את האלקטרוניקה שאינה בשימוש למכלי האיסוף.

אם בעבר מחזור מוצרים היה נשמע לנו משהו רחוק שקורה אולי בערים בודדות בארץ ורחוק מהעולם הדתי והתורני, הרי שלא רק שזה לא כך בפועל, אלא בתקופה האחרונה יותר ויותר רבנים ואישי ציבור יוצאים בקריאה נחרצת למחזר ממש כחלק מקיום אורך החיים של שומרי תורה ומצוות.

למרות ההיתר ההלכתי להגעיל או ללבן כמעט את כל הכלים לראת החג, עדיין התקופה שלפני חג הפסח מתאפיינת בתקופה בה רכישת מוצרי חשמל הפכה כחלק ממשי מההכנות לחג. בעידן בו הקניה הפכה פשוטה כל כך בלחיצת כפתור דרך המחשב או הטלפון הנייד, הנזק שהמכשירים הישנים שאינם בשימוש יכולים לגרום, הוא גדול ביותר.

הסכנות הסביבתיות נכנסו לתודעה של ציבור רחב אשר הבין שהנזק הוא עצום והפתרון הוא פשוט ביותר. כך ניתן לראות כי בזמן האחרון רבנים ואישי ציבור דתיים וחרדים הצטרפו לקריאה למחזור פסולת אלקטרונית.

בשיחה עם הרב הראשי של רמת גן לשעבר וחתן פרס ישראל, הרב יעקב אריאל, הוא מסביר את החשיבות של העניין: "הנושא צריך להיות פשוט ומוסכם, אין ויכוח. היהדות דורשת לשמור על העולם נקי ומסודר".

הרב מפרט, "יש מדרש בקהלת רבה אשר אחרי בריאת העולם הקב"ה אומר 'כל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי'. בעצמם נאמר פה שהקב"ה מבקש שנשמור על העולם יפה. הקב"ה נתן לנו חכמה בינה ודעת להמציא טכנולוגיות חשובות אבל מצד שני חשוב שלא נלכלך את העולם, ונשמור עליו".

גם בעיר רמת גן בה מתגורר הרב ואף כיהן בה רב ראשי במשך שנים, קיימים מרכזי איסוף רבים לפסולת אלקטרונית. הרב אריאל מדגיש מדוע חשוב ברמה המעשית למחזר: "כל דבר שעלול להזיק, אנחנו צריכים להימנע ממנו. יש לשמור על העולם נקי ובריא. העולם ניתן לנו כפיקדון, צריך לשמור עליו. יהודי שומר מצוות צריך לשמור על ארץ ישראל. וארץ ישראל ניתנה לנו כדי לשמור עליה נקיה בריאה ללא זיהום ולכלוך".

הרב אריאל הפינה גם בקשה לרשויות ואמר, "חשוב שמיכלי האיסוף יהיו מופזרים בכמה שיותר מוקדים. שהרשות תנגיש את נושא המחזור כך שלכל תושב יהיה מיכל איסוף קרוב לבית והוא יילך למחזר".

לפני מספר שבועות הוציא גם הרב שלמה אבינר פוסט הקורא לציבור למחזר מוצרי חשמל שאינם בשימוש"

הרב הסביר את הסכנה הגדולה מזריקת מוצרי חשמל שלא למכלי איסוף, "הפסולת החשמלית והאלקטרונית היא 1% של הפסולת בעולם, אך היא אחראית ל 70% של הזיהום וההרעלה.
וזאת בגלל הכספית, בגלל מתכות כבדות, ועוד חומרים כגון מעכבי בעירה. כל אלה גורמים פגיעה בעצבים, בראייה, בשמיעה, בזיכרון, וכן סרטן. רבים אינם מודעים לנזק הסביבתי החמור הזה, כולל רופאים".

דמות חשובה נוספת שיצאה בקריאה לציבור למחזר היא סגן יו"ר הכנסת, משה ארבל מש"ס, במכתב הקורא לציבור למחזר מוצרי חשמל שאינם בשימוש. כחבר בוועדת הפנים והסביבה, ארבל מפרט את השינוי החוקתי שנעשה עם השנים אשר הביא להנגשת המחזור לכל תושב: "ביולי 2012 העבירה הכנסת את החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי אלקטרוני ובסוללות התשע"ב-2012, המטיל על יצרנים, יבואנים, ומשווקים של ציוד חשמלי חדש, חובה ליישם את תהליך האיסוף והמחזור הקבוע בחוק".

בהמשך מבהיר ארבל את המשמעות המעשית של החוק: "נכון להיום, כל אזרח שרוכש מוצר חשמלי רשאי לבקש שיאספו את המוצר הישן למחזור. אי לכך חשוב שאנו, האזרחים, נוודא כי בסיום השימוש במכשירים אלו הם יושלכו בצורה לא מזהמת ושאינה פוגעת בסביבה".

חבר הכנסת ארבל מסיים את מכתבו בקריאה: "אני קורא לציבור שומר התורה והמצוות להיות שותפים למחזור פסולת אלקטרונית. התורה מצווה אותנו לשמור על הסביבה, ויתרה מזו – אוסרת עלינו להרוס בריות טובות, "בל תשחית". בואו נתחזק כולנו ונשמור יחד על הסביבה, כערבים זה לזה. האפשרויות הרבות מעניקות לנו את כל הכלים כדי להשליך את הפסולת הזו בצורה מסודרת".

בתאגיד המחזור מ.א.י, האחראי לאיסוף פסולת אלקטרונית בעשרות רשויות ברחבי ישראל, מדווחים על עלייה משמעותית במחזור בקרב המגזר הדתי ואף החרדי, ועל עלייה במודעות על שמירת איכות הסביבה.

אמנון שחרור ודן הלמן, מנכ"לים משותפים בתאגיד, משתפים על הירתמות הציבור הדתי והחרדי בנושא המחזור: "בתקופה האחרונה רואים יותר ויותר מהציבור הדתי והחרדי אשר נרתמים למען איכות החיים. גם בימים אלו כאשר הציבור עמל על הינקיונות שלקראת החג, יותר אנשים בציבור הדתי מקפידים להשליך את המוצרים הישנים למיכלי המחזור הממוקמים באזורים שונים בארץ. מוטלת על כולנו החובה למחזר ולשמור על כדור הארץ. בזכות ההיענות של הציבורים השונים מוחזרו עד היום טונות רבות של פסולת אלקטרונית ואנו קוראים לכלל המגזרים להמשיך במחזור ולשמור על הסביבה".