סם בן שטרית ועו"ד רפאל פרץ - הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו

הנשיא והמייסד של הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, סם בן-שטרית, ומזכ''ל הפדרציה המיועד עו"ד רפאל פרץ מספרים לערוץ 7 על המשמעות של מימונה ועל מצבה של יהדות מרוקו בארץ כיום.

מה זו בעצם המימונה, מה מקור השם?

"יש הרבה פירושים למימונה, אני מקבל רק אחד מהם, 'מימונה' מלשון אמונה. במרוקו חלמו שבניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל, חודש ניסםן מתקרב לסיומו, ונאבד את אמונתנו? אז מחדשים את האמונה".

עשו לחג הזה מיתוג של 'חג המופלטות', ואתם פה להגיד שזה אחרת לגמרי.

"כבר ארבעים שנה שאני עומד בראש חגיגות המימונה, כשאני מופיע מעולם לא הופעתי עם גלביה ותרבוש, זה השארתי לפרס ושמיר. והסיבה היא פשוטה. לא רציתי שיאפיינו את יהדות מרוקו על רקע הפולקלור. מה הייתה המטרה שלי שיזמתי את מפעל הדלת הפתוחה 'תרבחו ותסעדו'? זה היה אחרי המהומות שהקימו הפנתרים השחורים ואני הגעתי למסקנה שהעם היושב בציון לא מכיר את יהדות מרוקו. ולכן השתמשתי בפלטפורמה הזאת של ליל המימונה. אמש היו 10000 בתים וכשני מיליון אורחים ומתארחים. הראשונים שמגיעים ומביאים את החמץ זה הערבים. הם מסבים לשולחן יחד איתנו. אין לזה תקדים אצל אף עם ואומה".

אנחנו מתלהבים מהסכמי אברהם ואתה מראה לנו על הסכמים שקיימים המון שנים?

"הוודאי. אתמול הייתי בלוד, הגיעו נוצרים וערבים והביאו מנחת המימונה. ואני חושב שזה חג של אחוות עמים. אני פירסמתי מאמר על המימונה ותרומתה והוא פורסם בכל העיתונות במרוקו בערבית. אפילו במרוקו יש ערבים שחוגגים ומתארחים בליל המימונה".

ספר לנו קצת על הפעילות של הפדרציה

"הפדרציה מארגנת כ-120 סניפים בכל רחבי העולם וגם מאגדת 23 עמותות. המטרה היא להיות חוד החנית כדי לשמר את התרבות ואת המסורות ובעיקר כדי לקרב את כולם. זה לא רק למרוקאים. אנחנו רואים בפדרציה אבן פינה חשובה שתביא לקרבה הזו של הסכמי אברהם ושל העמים ושתביא שלום של אמת בישראל".