לוחמי סיירת גולני. ארכיון
לוחמי סיירת גולני. ארכיוןצילום: דובר צה״ל

ביולי 2020 בוצעה בפעם הראשונה לאחר שנים ארוכות פשיטה בתוך שטח החיץ שבגבול בין ישראל לסוריה, על מנת לפוצץ עמדה של הצבא הסורי שנבנתה בניגוד להסכמים ומתוך התרסה ברורה נגד צה"ל.

כעת, שמונה חודשים לאחר המבצע, הותר לעיתון "ישראל היום" לפרסם את פרטי האירוע ותיעוד מתוך המבצע, במגבלות ביטחון המידע והצנזורה.

מאז 1974 קיים שטח חיץ בין ישראל לסוריה, שבו חל איסור לפעול באופן צבאי, אלא שלפני כשנה החלו כוחות של הצבא הסורי לבנות שרשרת של עמדות במרחק קטן מהגבול הישראלי - פעילות שהיה בה כדי לסכן את הלוחמים ואף את האזרחים.

בצה"ל ראו בחומרה את הנעשה ופנו לסורים בעזרת האו"ם בדרישה לפרק את העמדות לאלתר - אלא שבצד הסורי התעלמו. לכן, 4 חודשים לאחר שנבנו, בחודש יולי, הוחלט לצאת לפשיטה יוצאת דופן בהיקפה מעבר לקווי האויב. אמנם היתה אפשרות לפוצץ את העמדה מהאוויר, אבל למרות זאת הוחלט לשלוח כוח קרקעי כדי להעביר את המסר בדרך חד-משמעית - אנו יכולים לפעול בסוריה גם קרקעית ולפגוע באויבנו.

למשימה נבחרו לוחמי גדוד 12 של חטיבת גולני. לרוב, משימות כאלו מוטלות על יחידות מיוחדות, אך הפעם הוחלט כי לוחמי החי"ר יבצעו את המשימה, מתוך הבנה כי במלחמה עתידית עליהם להיות מוכנים למשימה מעין זאת. מכיוון שמדובר במבצע נפיץ במיוחד, שכישלון בו היה עלול לגרור את האזור כולו למלחמה, הוא אושר אישית בידי הרמטכ"ל ושר הביטחון, ותוחקר בידי אלוף פיקוד צפון לפני היציאה לדרך, לאחר חודש וחצי של אימונים והכנות דקדקניות.

"זמן קצר מאוד לפני שעת השין קיבלנו את האישור הסופי לצאת לדרך, ורק אז האמנו שזה באמת קורה", שחזר סגן אלדד יגר, מפקד המחלקה שיצאה לפשיטה. ‭ 8‬ לוחמים, ובהם לוחמים מגולני ולוחמי יהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות) המתמחים בחבלה, חצו את הגדר ונעו לעבר היעד שהיה במרחק של ‭ 1,200‬ מטרים מהגבול, כשמאחוריהם כוחות גדולים מוכנים לכל צרה שעלולה לבוא - ביבשה ובאוויר.

הלוחמים נעו בשקט, עברו ‭ 500 ‬ מטרים מעמדה מאוישת של הצבא הסורי, והגיעו בשעות הלילה המאוחרות אל המטרה. "מבחינתנו, פעלנו כאילו היעד מאויש, אם כי על פי המודיעין שהיה לא היו בו לוחמים, ואת הפעילות ביצענו עם כדור בקנה", אמר יגר. הכוח הגיע ליעד, ולוחמי יהל"ם הטמינו את המטענים. לאחר מכן ניתקו הלוחמים מגע, ובמרחק בטוח הפעילו את מטעני החבלה. השמיים הוארו בפיצוץ עז, והכוח מיהר לחזור לגבול לאחר אישור מגורמי תצפית שהעמדה הושמדה. הכוח כולו שב לשטח ישראל בשלום.

"מדובר במבצע ראשון מסוגו", מסביר בכיר בפיקוד צפון. "אין ספק שזו קפיצת מדרגה משמעותית בפעילות שעשינו עד אז, אבל היה צורך להבהיר לצד השני שלא נסבול את קיומן של עמדות קדמיות בטווחים שיכולים לפגוע בכוחות שלנו. בסופו של דבר, יש חלחול של חיזבאללה לתוך הצבא הסורי, וברגע שיש תשתית שכזו היא גם עלולה לשמש לפעילות חבלנית עוינת. היתה אפשרות להשמיד את העמדה בדרכים אחרות, כפי שבדרך כלל עושים במב"ם (מערכה בין מלחמות), אבל החלטנו להעביר מסר לצד השני, גם אם יש בכך סיכון מסוים, והמסר הזה עבר".

"היה לנו חשוב להעביר מסר שלא נאפשר דבר כזה, ומבחינתנו אם יפרו את הריבונות שלנו - זה ייהרג ובל יעבור", מסביר סא"ל לירון אפלמן, קצין אג"ם של אוגדת הבשן. לדבריו, דווקא מחלקת חי"ר סטנדרטית מסוגלת לעיתים לבצע משימה מסוג זה בצורה טובה יותר, מכיוון שהלוחמים מכירים היטב את השטח שבו הם פועלים במסגרת הביטחון השוטף.

מאז המבצע ביולי, נעשו מבצעים נוספים באותה שיטה, ובהם אחד שנעשה באוקטובר בידי לוחמי נח"ל, שהותר לפרסום. מדובר בעמדות נוספות שנבנו באותו זמן, ולא בעמדות חדשות. "בכל מקום שהיתה עמדה - השמדנו אותה. והמסר המרתיע עבד, העמדות לא נבנו מחדש", מוסיף פרלמן. "האויב מנסה למתוח את הקו, ואנו צריכים להיות ברורים כל הזמן בפעולות שלנו. ביצענו פשיטה כירורגית מוצלחת והישגנו הישג מבצעי בלי לדרדר את כל האזור למלחמה".