אושוויץ בירקנאו
אושוויץ בירקנאוצילום: ISTOCK

יוזמת "צום נזכור" נוסדה בשנת 2016, כאשר חבורה של צעירים בני הדור השלישי לשואה, הגו את הצום הישראלי הראשון ביום השואה.

זהו צום שאינו דתי, ומטרתו להבטיח כי זיכרון השואה לא ימוש לעולם, גם כאשר לא יהיו עוד שורדי שואה, שיוכלו לספר את סיפורם.

לאחרונה, הצטרף ליוזמה הזמר המצליח יהונתן מרגי, שכתב בסטורי שהעלה לאינסטגרם: "ביום רביעי הקרוב, נציין את יום השואה. זיכרון לפצע הפתוח ולצלקת שיש לכל אחד מאיתנו. לפני כמה שנים ביקרתי במחנות הריכוז בפולין, שמעתי מניצולי שואה את סיפורי הגבורה שלהם, ולי זאת הייתה עדות חיה לתופת המזעזעת והבלתי נתפסת שהייתה שם".

לדבריו, "לאחרונה הכרתי את יוזמת 'צום נזכור', שמזמינה אותנו לעשות צום אישי לציון זכרון השואה. יוזמה שתפסה וריגשה אותי, ואני מזמין אתכם להשתתף בה איתי - או לפחות לקרוא עליה מעט, כדי שלא נשכח לעולם גם כשלא יהיה מי שיספר".

בין תומכי הצום, נמנים עשרות שורדי שואה, ביניהם שמחה אפלבאום (93), שהיה במחנה אושוויץ במשך שנתיים וחצי ונלחם כפרטיזן, ובהמשך נלחם במלחמות ישראל. עדה ווילנברג (92), שהגיעה מוורשה ושרדה את השואה בנדודים תחת זהות בדויה. אנדריאנה ענתי (88), ששרדה ביערות באיטליה ושנחשבת כיום למטפסת הצוקים המבוגרת ביותר בארץ, ורבים אחרים.

מיה שריג, מיוזמי "צום נזכור": "הצום אינו צום דתי, והוא אינו שייך לאף אחד. הצום הזה הוא של כולנו. נסו להצטרף אלינו, אפילו לכמה שעות. אולי מזריחה עד שקיעה. ויחד נקדם דרך חדשה, לזכור ולהבטיח שלא נוכל אף פעם לשכוח".

אסף באנר, מיוזמי "צום נזכור": "אחרי שנה בה כולנו היינו בבית, הטקסים הגדולים הפכו ללא רלוונטיים, המסעות לפולין הוקפאו ויד ושם היה סגור לכניסת מבקרים. אנחנו שואלים את עצמנו - מה עשינו השנה כדי לציין את זכר השואה, ולוודא שזיכרון כה חשוב לא יישכח? הרעיון שלנו פשוט. צמים לכמה זמן שרוצים. חשוב לספר את זה לאנשים סביב, כדי להפיץ את הרעיון, ולהראות את הדרך המודרנית שלנו להתאבל".