ח"כ הרב אלי בן דהן
ח"כ הרב אלי בן דהןצילום: ערוץ 7

סגן שר הביטחון לשעבר, הרב אלי בן דהן, מתייחס בראיון לערוץ 7 לסוגיית התיקונים המתבקשים והנדרשים באגף השיקום שבמשרד הביטחון.

זאת על רקע האירוע הקשה של איציק סעידיאן שהעלה לתשומת הלב הציבורית את מצבם הקשה של לוחמים נפגעי נפש והלומי קרב בישראל.

הרב בן דהן מציג בדבריו כמה דוגמאות לליקויים שלטעמו יש לתקן בהתנהלות אגף השיקום. "ניסיתי ולא בכל הצלחתי" הוא אומר בהתייחס לתקופתו כסגן שר הביטחון.

"בראש ובראשונה, לא צריך למנות ראש אגף שהיה תא"ל בצבא, עם כל הכבוד וההערכה למי שהיה בתפקיד כזה. הם מבינים צבאיות, אבל בידע ובהבנה בנושא שיקום פצועים הם אולי כמו כל אדם רגיל", אומר הרב בן דהן. "בראש האגף צריך לעמוד מישהו מתחום הטיפול, ד"ר לעבודה סוציאלית שעסק בתחום הזה או רופא שיקומי".

האם אותו קצין הניצב בראש המערכת אינו נועץ באנשי המקצוע? אכן כן, אבל "בסופו של דבר המדיניות נקבעת על ידי מי שעומד בראש האגף והדברים מתנהלים כפי שהוא מנהל אותם. בשנים האחרונות עמדו קצינים וההתייחסות הייתה מאוד דווקנית, בהתאם לכללים ולתקנות ללא סטייה ימינה ושמאלה, אבל מדובר בבני אדם וכשעוסקים בבני אדם יש לפעמים אנשים שלא מתאימים לתקנה כלשהי או לכלל כלשהו".

דוגמא לדבריו מציג הרב בן דהן ממקרה מסוים בו טיפל: "נכה צה"ל שנפצע בפעילות במרדף אחרי מחבלים ובמסגרת הפעילות חייל ירה בו ופגע לו בעין והוא לא רואה בעין אחת. לנכה הזה מגיע רכב, וכל אדם מבין שמרחב הראיה של אדם במצב כזה מצומצם וכך גם היכולת לאמוד מרחקים. אותו נכה התחנן לקבל רכב מעט גבוה יותר מזה שמשרד הביטחון הציע לו, כדי שיוכל לראות את הכביש והסובב בצורה טובה יותר. ההפרש בין הרכב שהוצע לו לזה שהוא צריך הוא בסך הכול עשרים אלף שקל, סכום פעוט למי שאיבד עין בפעילות מבצעית. אבל אמרו לו שיש תקנות וכללים. זה נכון, אבל אם יש תימוכין למצבו צריך לצאת מהמסגרות הדווקניות ולאפשר לו את הבקשה".

ואולי הבחירה בקצין נובעת מהרצון להציב בראש המערכת מי שמכיר את עולמם של הפצועים והנכים מקרוב, שחווה את הקרבות ושמכיר פצועים ברמה האישית? "יכול להיות שחשבו כך ולכן מינו אותם, אבל הניסיון מוכיח שהם לא הצליחו, וההתנהלות הדווקנית על פי כללי עבודה מסודרים, ללא סטייה ויכולת לראות דברים בצורה רחבה יותר, הביאה את האגף למצב שבו נכי צה"ל ופצועי צה"ל לא חשים שהאגף משרת אותם אלא מנסה כל הזמן למעט בזכויות שלהם".

סוגיה נוספת שמצריכה התייעלות ושינוי היא סוגיית הועדות הרפואיות הקובעות את אחוזי הנכות. "גם בעבודה שלהם נתתי כמה דוגמאות לשיפור", אומר הרב בן דהן ומספר כי כיום נכה הפצוע בעינו ובגפיו נדרש להגיע לשתי ועדות רפואיות נפרדות במקום לכנס עבורו מומחה עיניים ומומחה גפיים ליום אחד ולחסוך ממנו את הטלטלה. על התשובות שקיבל באגף השיקום כשהציע את ההצעה הפשוטה הזו, אומר הרב בן דהן כי "אמרו שזה לא פשוט ולא קל לתאם בין הרופאים, תירוצים בירוקרטיים שניתן למצוא בלי סוף". להערכתו אדם שמגיע מתחום השיקום ומבין את המחיר והייאוש שנוצר מהבירורקטיה הזו ינהל את המערכת אחרת.

על האירוע הקשה של איציק סעידיאן, אומר הרב בן דהן כי תחום הפוסט טראומה הוא שונה לחלוטין ואחר לחלוטין: "זה תחום די חדש שקיים רק 15-20 שנה. רואים את האדם והוא נראה שלם, ללא פגיעה באיברים אבל הוא פגוע נפשית, שוכב במיטה ולא עובד, כעוס על אשתו וילדיו. נשים מקבלות את כל הזעם של הנפגע שאין לו על מי לכעוס אלא רק על מי שלידו בבית. היו צריכים להתייחס לנושא הזה באופן אחר לגמרי".

"כל אדם רוצה להיות יצרן ולא להישאר במיטה כל היום. קל לבדוק את הדבר הזה", מוסיף הרב בן דהן ומציין כי עד כה "כל מי שאמר שיש לו פוסט טראומה מיד חשדו בו וניסו לטעון שאולי זה קרה בעקבות משהו אחר שאינו קשור לצבא".

האם מאחורי הניסיונות הללו עומדת מצוקה תקציבית? "ליברמן כשר ביטחון ביקש ממני לטפל באגף השיקום ואמר שכסף לא יהיה בעיה, וזה מה שאמרתי לראש האגף, שייתן את כל הזכויות ואם תהיה בעיה תקציבית אני מתחייב בשם שר הביטחון לכך שהסכום ישולם. אף אדם ואף שר אור לא היה מונע תקציב מנכי צה"ל", קובע הרב בן דהן. "מי שנפגע בפעילות מבצעית ומסר את גופו למען עם ישראל צריך לקבל את כל מה שיוכל לסייע לו בשארית חייו".

לקראת תום השיחה אתו ביקשנו מהרב בן דהן להתייחס בקצרה לתסבוכת הפוליטית, ומסתבר שגם לו אין שפן לא צפוי בכובעו. "יש כאן פלונטר לא פשוט. תוצאות הבחירות מראות רוב לימין, אבל חלק לא קטן ממפלגות הימין אומרות שלא רוצות להיות עם נתניהו. מישהו צריך לוותר. אם זה לא יקרה אנחנו בדרך לבחירות שלצערי אני לא חושב שיהיה בהם פתרון".