ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר, אורי פינסקי, מספר על המפגש שקיים עם ראש ישיבת 'שירת הים' ביפו, הרב אליהו מאלי, לאחר התקיפה הקשה שספג יחד עם מנהל הישיבה.

פינסקי היה בעיצומה של פגישה עם גורמים בצה"ל כאשר שמע על התקיפה הקשה שעברו הרב מאלי ומנהל הישיבה, ומיד הגיע למקום. "הזדעזעתי לשמוע על אירוע כל כך חמור, שני יהודים, בהם ראש ישיבה, מותקפים, הרגשתי צורך להגיע לישיבה ביפו. לקח לי קצת זמן עד שמצאתי את הרב מאלי שהיה בביתו עם טלפונים מנסה לעכל את המצב ולראות מה נכון לעשות".

מצבו של הרב מאלי טוב, מציין פינסקי ומעיר כי הרב מאלי עצמו הוא שצילם את התצלום המוכר מאירוע התקיפה, תצלום בו המותקף הוא מנהל הישיבה שהיה עמו. "בגלל התחממות המצב ומקרים דומים שהיו באחרונה, הרב פסק לתלמידים ללכת בזוגות ולשאת טלפונים גם בשבת. לכן גם הרב עצמו היה ערוך לכך ותיעד בזמן אמת".

לתמיכה בישיבת ביפו לחצו כאן

בדבריו מספר פינסקי את פרטי האירוע הקשה כפי שסיפר לו הרב מאלי. מהדברים עולה כי הרב והמנהל הגיעו למקום על מנת לקדם עסקה לרכישת מגרש בבעלות יהודית. כאשר הגיעו למקום ככל הנראה ארבו להם התוקפים ותקפו אותם במכות ובקריאות אנטישמיות. "בושה וחרפה. באמצע יפו במרכז הארץ, ולא שבירושלים, לוד או רמלה זו לא בושה", מדגיש פינסקי ותוהה אם יהודים אינם יכולים להסתובב באופן חופשי בארץ ישראל...

הרב עצמו אינו נראה שבור מהאירוע. "התלמידים סיפרו לי שמיד אחרי שהוא חטף את המכות הוא הלך לישיבה, דיבר עם התלמידים ורק אז הלך הבייתה. הוא רצה כנראה להראות שהכול בסדר ולחזק את האנשים, ומשה, המנכ"ל שחטף מכות קשות יותר ממנו, הלך להיבדק בבית חולים. גם הוא ברוך ה' בסדר".

פינסקי מציין את התרשמותו מכך שכאשר הגיע לישיבה וחיפש את הרב בבית המדרש ומצא את המקום מלא בתלמידים שכולם לומדים גם בשעה הקשה הזו, למעט שניים שעסקו בקשר עם התקשורת ועמדו מחוץ לבית המדרש. "היית מצפה שיהיה בלאגן וחיפושים ברשתות החברתיות, אבל לא, כולם יושבים ולומדים".

על הטענה העשויה להישמע ולפיה מקומם של ישיבות אינו בלב שכונה שכזו, משיב פינסקי: "יש כמעט שבעים ישיבות הסדר ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום, בהתיישבות, בערים היהודיות ובערים המעורבות. האם מישהו רוצה לומר שאסור ליהודים להקים ישיבה ביפו? ברחוב הבעל שם טוב? במקומות שלרב קוק היה בית כנסת ובית מדרש? בעיר שעליה מספרים קדמונינו? אסור להקים במקום כזה?".

"ישיבות ההסדר נענות לאתגרים שונים ציוניים, התיישבותיים כאלה ואחרים, ולכן תמצא אותם בכל מקום, בקריית שמונה, במעלות, בירושלים, בעכו ביפו ובכל מקום בהתאם לאתגר בכל מקום", אומר פינסקי ומציין את המשימות החברתיות והקהילתיות אליהם מגוייסים תלמידי הישיבה בשיתוף העירייה ולמען אוכלוסייה יהודית וערבית כאחד.

עוד הוא מזכיר את יחסי השכנות המיוחדים של הישיבה. "הרב מאלי מספר על שכנים ערבים שהגיעו לשאול בשלומו ולהביע שאת נפש מהמעשה הזה. רואים שיחסי השכנות הטובים נשמרים, אוהבים אותם ומעריכים אותם שם חוץ מאותם שיש להם כנראה רעיונות לאומניים בראש ואיתם צריכים לנהוג ביד קשה".