מתנחלים בהר - פרק 9: העבודה הקבלנית שהפכה להתיישבות

יוצר הסדרה 'מתנחלים בהר', העיתונאי חגי הוברמן מספר על הישוב עפרה במלאת 46 שנים להקמתו.

"הקמת הישוב עפרה הייתה פריצת הדרך להתיישבות מצפון ירושלים, כל התיישבות הייתה אז רק מדרום גוש עציון וחברון. מירושלים עד עפולה לא הייתה התיישבות אחת ועפרה היה הישוב הראשון בכל המרחב הזה. המתיישבים הראשונים עלו בתרגיל כמחנה עבודה ועשו תרגיל לשמעון פרס וחנן פורת במתווה של 'צה"ל לא יעזור ולא יפריע' והם הסתדרו לבד והמחנה העבודה הפך לישוב".

הקמת הישוב עפרה יצר דיון ומחלוקת בין אנשי גוש אמונים?

"היה דיון סוער בתוך גרעין אלון מורה האם הקמת עפרה היא בעצם ויתור על המאבק על הקמת ישוב בשכם. אורי אליצור אמר אני מוכן לעזוב את שכם והתמקדנו ליד רמאללה ויהודה עציון הלך איתו אבל מנחם פליקס ובני קצובר לא קיבלו 'אנחנו ממשיכים בהתיישבות' ובסוף קמו גם אלון מורה וגם קדומים".

הישוב עפרה הפך לסמל?

"אני לא יודע עד כמה הוא סמל אלא יותר פסיפס אנושי ייחודי שיש בעפרה. האנשים שגרים שם כמו הרב יואל בן נון, יהודה עציון, פנחס ולרשטיין, מוטי שקלאר, ישראל הראל, חגי סגל, אורי אליצור ז"ל.

פסיפס של אנשים שהגיעו לתפקידים בכירים בחברה הישראלית ושונים בהשקפתם המדינית והדתית ומייצגים מגוון של זרמים שונים בציונות הדתית. צריך גם לזכור שאנשים מהשמאל שרצו לדבר עם 'המתנחלים' דיברו עם אנשי עפרה. הסופר עמוס עוז ב1981 הולך לדבר עם אנשי עפרה, הרמטכ"ל לשעבר, מוטה גור ערב אוסלו א' הולך לדבר עם אנשי עפרה וחשוב לו שהם שיבינו את המהלכים של ההסכם. אגב שם הוא חטף צעקות מהרב בן נון 'אתם הפתעתם אותנו ושיקרתם לנו' ומוטה יוצא החוצה ואומר, 'יואל צודק'.

עתידו של הישוב עפרה?

בזמנו ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק שנבחר לשלטון הוא אומר "עפרה ובית אל זה ארץ ישראל ובכל תהליך מדיני לא נוותר עליהם" אחרי זה הוא הולך לערפאת ומוכר את ירושלים אבל על עפרה ובית אל הוא לא הסכים אולי בגלל גם בסיס בעל חצור ששולט על כל המרחב. יש קונצנזוס סביב הישוב עפרה גם מימין כמובן וגם מהשמאל הישראלי. שמעון פרס נטע שם עץ, החברות של ישראל הראל ומוטה גור מהצנחנים. אין ספק שעפרה היא אבן דרך בהתיישבות בארץ ישראל.