ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) נשא היום (רביעי) במליאת הכנסת את נאום הבכורה שלו בכנסת ה-24.

"מלאכת איחוד השבטים היא מלאכה מורכבת והיא צריכה להיעשות בהדרגה", אמר רוטמן בנאומו.
"בן גוריון הבין זאת היטב. בטיעוניו המתנגדים לכינונה של חוקה למדינת ישראל הסביר שקביעת הסדרים נוקשים על בסיס יחסי כוחות זמניים, תגרום לכך שמדינת ישראל לא תוכל להיות מדינת העם היהודי.
וכך נבנו ההסדרים בשיטת טלאי על טלאי.

''והטלאים הם מכוערים, אבל כמו שלמדתי בבית הוריי, עדיף טלאי מכוער על קרע יפה. ובזכות כל הטלאים האלה, לא נוצרו קרעים. בזכות האנרכיה המאורגנת שבנינו כאן, אמנם אין מלך בישראל, אמנם איש הישר בעיניו יעשה, אבל אפשר לחיות ביחד".

"אותם הסדרים זמניים שנקבעו על ידי מקימי המדינה, חברי הכנסת ושרי הממשלה, אותם טלאים שהוטלאו לבל ניקרע, כבר אינם מוצאים חן בעיני השופטים ובעיני אלה הפונים ועולים לשערי המשפט. והם הולכים וקורעים. הולכים ומכריעים. ותמיד בכיוון אחד", אמר רוטמן.

לדבריו, "מלאכת האיחוד של שיבת ציון, עומדת בסכנה. כי לא בהכל ניתן להכריע. ולא בכל דבר צריך להכריע. ויש דברים שעדיף שלא נכריע. או במילים פשוטות: "לא הכל שפיט".

עוד אמר ח"כ רוטמן: "כדי שהשופטים לא יכריעו, אנחנו כאן בכנסת נכנסים לבולמוס של חקיקה, ומספר החוקים הולך וגדל, וגם אנחנו שכחנו שכשם שלא הכל שפיט, לא כל דבר צריך לחוקק, ולא כל דבר צריך להיות מוסדר על ידי הממשלה או על ידי הכנסת. אפשר וצריך לשמור על הגבולות, אבל בתוכם, תנו לשבטים ולקהילות ולמשפחות קצת מרחב".

חה"כ רוטמן מתח בנאומו ביקורת על התנהלות מערכת המשפט בזמן הסכם אוסלו וההתנתקות. בדבריו התייחס חה"כ רוטמן גם לענייני השעה ואמר: "בית המשפט טוען פעמים רבות שהוא נאלץ להתערב, כאילו הוא "מציל אותנו מעצמנו". גם בימים אלה ממש, תוך כדי שאנו מדברים, בית המשפט סבור שהוא יוכל להתערב ולפתור באמצעים משפטיים משבר פוליטי. יש לבית המשפט מונופול על הדין, אבל אין לו שום בעלות על האמת וככל הנראה, הוא כלל לא מתחיל להבין מה נדרש בשביל שלום".