מימון המונים. אילוסטרציה
מימון המונים. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

עמותות וארגוני צדקה עוסקים בכל עת בגיוס תרומות שיבטיחו את המשך פעילותן ויממנו את פועלן.

בעידן הדיגיטלי אפשר לומר שהיכולת לגייס תרומות עלתה, אך יחד עם זאת, כמו בכל תחום פעילות, בין שהוא למטרות רווח או לאו, התחרות גדולה, ועמותות וארגוני צדקה שונים מתחבטים בשאלה, כיצד ניתן לנצל את הפלטפורמות המקוונות ולהצליח לקדם פרויקטים באופן מיטבי וכמה שיותר מוצלח.

עיקר אסטרטגיית השיווק של הגופים הללו צריכה להתבסס על 3 פעולות:

  • הרחבת בסיס התורמים באמצעות פיתוח כלים דיגיטליים עבור גיוס תרומות באינטרנט.
  • פיתוח המשאבים של הארגונים והעמותות הללו.
  • כתיבת בקשות למענקים ופנייה אישית לתורמים גדולים.

על מנת ליישם אסטרטגיה מורכבת כזו נדרש להיעזר בכלים דיגיטליים מתקדמים, שמסייעים לגייס תרומות באופן אפקטיבי ע"י שיווק דיגיטלי חכם וממוקד. אחת השיטות הפופולריות שמשמשות כיום מגוון מאוד רחב של ארגונים מתחומי פעילות שונים היא מימון המונים.

מה זה מימון המונים?

מימון המונים (Crowd funding ) נועד לנצל את כמות האנשים אליה ניתן להיחשף ברשת בכדי לגייס הרבה מאוד תרומות בסכומים קטנים, שיצטברו לסכום גדול.

השיטה נועדה לקדם פרויקטים ולגייס כספים ותרומות למגוון רחב של מטרות החל מקמפיינים פוליטיים, דרך מימון סרטים עצמאיים או הוצאה לאור של ספר ועד לפיתוח תוכנה.

השיטה הוכיחה את יעילותה עם אינספור פרויקטים מוצלחים, שגרפו תוצאות נפלאות עם מגזרים שונים ובמגוון סוגים רחב של פעילות. גיוס המונים לעמותות וארגוני צדקה היא אחת השיטות היעילות לגיוס תרומות מקוונות מכל רחבי העולם.

איך עושים את זה נכון?

הפקה וניהול של פרויקט מימון המונים חייב להתבצע באופן מסוים בכדי להניב את התוצאות להן מצפים. בכדי שגם אתם תוכלו לגייס תרומות מקוונות מההמון, הכנו לכם את המדריך המלא לגיוס תרומות באינטרנט.

צעד ראשון - בחירת הפרויקט והגדרת המטרה

מימון המונים הוא קמפיין דיגיטלי לכל דבר ועניין, ולכן ראשיתו בהגדרת המטרה. זאת אומרת שצריך להגדיר באופן ספציפי ומפורש למה מיועד הכסף שמגייסים, מה שיקל על התורמים הפוטנציאליים לקבל החלטה ולתרום בביטחון מתוך הידיעה, שהם יודעים לאן הכסף שלהם הולך.

לצורך גיוס המונים מומלץ לגייס תרומות לפרויקט הכי מעניין של העמותה, שמציג את חזון העמותה בצורה רחבה ומיטבית ומאפשר הזדהות מצד קהלים מגוונים, אשר יהפכו לחלק מקהילת העמותה, שטיפוחה הכרחי להמשך פעילותה ולגיוס תרומות עתידיות.

צעד שני - הגדרת יעדי גיוס

כאשר מדובר בתרומות לארגוני צדקה המטרה היא לגייס כמה שיותר, אולם חשוב להגדיר יעדים שיתכתבו עם המציאות והמטרות באופן ריאלי. למרבית העמותות יש ידע באשר לבסיס התומכים שלהן, ועל סמך ניסיון העבר הן מסוגלות לקבוע יעד גיוס ריאלי, שייתן מענה למטרה שהוגדרה קודם לכן. מכיוון שמדובר בארגוני צדקה ועמותות, אין הכרח לגייס באופן מדויק את הסכום שהוגדר, שכן כל תרומה מבורכת. עם זאת, חשוב להיות קרובים אליו ככל שניתן.

לעיתים לא די בחזון ובכוונה טובה, שכן משאבי התרומה תמיד יהיו מוגבלים. מכיוון שיש הרבה מאוד פרויקטים עם מטרות נעלות, חשוב לספר את הסיפור של הפרויקט באופן שיעורר את רגשות התורמים הפוטנציאליים ויעורר בהם השראה. עם זאת, הסיפור חייב להיות אותנטי.

על ידי תמריצים שונים או מדרגות לתרומה ניתן לעודד תורמים להירתם להצלחת הפרויקט ולהשקיע דווקא בו.

צעד שלישי - תכננו את הקמפיין

כל קמפיין שיווק דיגיטלי צריך להיות מתוכנן באופן מדויק ככל שניתן. קביעת לוחות זמנים למועדי הצילום, העריכה, הפרסום, שליחת הדיוורים וכו' תיצור ציפיות ריאליות באשר למידת ההצלחה של הקמפיין על ציר הזמן ותבטיח ניהול נכון.

באשר למועד עלייתו של הקמפיין לרשת, חשוב לבחון האם הוא מתנגש עם קמפיינים של ארגונים נוספים שעוסקים באותו תחום פעילות, ולוודא שהוא לא מתנגש עם פעילויות ופרויקטים נוספים של הארגון, כך שניתן יהיה להסב אליו את תשומת הלב והמשאבים באופן מיטבי.

גם הגדרת משך הקמפיין הנה חיונית להצלחתו מ- 3 סיבות:

  • הגדרת משך הקמפיין תאפשר לכם למקד את המאמצים הרבים שנדרשים מכם.\
  • באופן זהה היא תמקד את תשומת הלב וההתגייסות מצד התורמים והתומכים.\
  • בדומה לכל קמפיין דיגיטלי, אפקט הדד- ליין יוצר מתח וסוג של בהילות שמביאה לתוצאות אפקטיביות.

פרט לכך, יש לעשות הכנות מוקדמות ברמת השיווק הדיגיטלי, שמטרתן לחשוף את פעילות הארגון ולהגדיל את המודעות לה בקרב הקהלים הפוטנציאליים לגיוס התרומות.

צעד רביעי - קביעת תוכנית פרסום

זה עשוי להיות החלק הכי מורכב של מלאכת מימון ההמונים, ולשם כך לא מעט ארגונים ועמותות נעזרים באנשי מקצוע שמתמחים בקידום קמפיינים מסוג זה באינטרנט.

תוכנית הפרסום נועדה להגדיר מספר נתונים:

  • מה ממוצע התרומות שייאספו?
  • כמה תורמים נדרשים בכדי שניתן יהיה לעמוד ביעדים ובמטרת הקמפיין כפי שהוגדרו קודם לכן?
  • איך מביאים את כמות התורמים הנדרשת אל דף התרומה בפרק הזמן שהוגדר לקמפיין?

בשלב זה נדרש לקבוע גם את פלטפורמות השיווק הדיגיטלי בהן הקמפיין ירוץ, ובכדי לקבל חשיפה מרבית ולהשיג זרם קבוע של תורמים, יש למקד את הפעילות בשעות השיא תוך שמירה על פעילות עקבית בזמני שפל.

בבחירת פלטפורמות הפרסום שייבחרו חשוב לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן ולפרסם בהן תוכן שמותאם לקהל שהן פונות אליו. לשם כך נדרש לעשות פילוח שוק מדויק ככל שניתן ולמקד פרסומים בהתאם. במידת הצורך ובהתאם לפלטפורמות הנבחרות מומלץ לשלב סרטוני וידאו, אימוג'ים, תמונות וכו'.

כך תגדילו את הסיכויים שלכם לגייס את ההמונים

  • כל בעל עסק שיודע שקל יותר להגדיל את המכירות על ידי פנייה ללקוח קיים מאשר לפנות ללקוח שטרם רכש מוצר או פנה לקבל שירות בעבר. באופן דומה, קל יותר לגייס תרומות דרך קהילת התורמים של הארגון, ולכן צריך לעשות שימוש מושכל ברשימות התפוצה של הארגון, וכן למקד את הפרסומים בקרב מי שהתעניין בעבר, כמו מבקרים בדף העמותה וכדו'.
  • קמפיין גיוס תרומות מוצלח מצליח לגייס את התורמים למאמצי הקמפיין. למעשה, זה מה שמגדיר קמפיין ויראלי. ככל שתצליחו לגייס את התורמים כמגייסי משנה של הפרויקט, כך תצליחו להפיק תוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר.
  • אף על פי שכל מגייס תרומות חולם על כמות מעטה של תורמים גדולים, קמפיין המונים מוצלח אמור להכיל כמות מאוד גדולה של תורמים, שתורמים סכומי כסף קטנים, כך שהם לא מרגישים שזה כבד עליהם מבחינה כלכלית. למעשה, תדעו שהקמפיין שלכם מצליח אם תצליחו לייצר בדף התרומה את כמות התנועה שנדרשת בכדי לעמוד במטרת הקמפיין ויעדיו.

אם הגעתם עד כאן, יש לכם את מה שנדרש בכדי לבנות קמפיין מימון המונים מוצלח.

המאמר נכתב על ידי רועי בן ארי, מנכ"ל חברת Digitwow שיווק דיגיטלי המתמחה בבנייה ובניהול קמפיינים לגיוס תרומות באינטרנט בעזרת שיווק דיגיטלי ממוקד. חברת Digitwow פועלת יותר מ- 10 שנים בזירה הדיגיטלית ומקדמת פעילויות של עמותות וארגונים ללא מטרות רווח ע"י בניית אסטרטגיה חכמה לשיווק דיגיטלי באפיקי פרסום מרובים, לרבות גיוס תרומות בפייסבוק, באינסטגרם ובגוגל, ומגדילה תרומות במאות אחוזים לעמותות באמצעות שיווק דיגיטלי ממוקד עם מסרים וקריאטייב רלוונטי לקהלי היעד ושומרת על אחוזי ROI (החזר השקעה) חיובי במאות אחוזים מה שמאפשר לבעלי העמותות להגדיל תרומות באופן עקבי מדי חודש מבלי הצורך לשלם תקציבי פרסום.