האסון במירון
האסון במירוןצילום: David Cohen/Flash90

ד"ר שלהבת צור, העומדת בראש המחלקה להנדסת איכות ואמינות במכללה האקדמית כנרת, מתייחסת בראיון לערוץ 7 לדרישות ההכרחיות ממתחם כדוגמת זה של הר מירון

"כשמדברים על אזור שניתן לתחום אותו, אפשר לחשוב על איך ניתן להחיל עליו דרישות שונות. כשהגבולות לא מוגדרים בהיבט החוקי או הגיאוגרפי קשה מאוד להגדיר על מה חלות ההנחיות. אנחנו צריכים אבא למקום, לראות מי האחראי שיכול לקחת את כל ההיבטים תחת חסותו", קובעת ד"ר צור.

"יש הרבה היבטים מאוד מורכבים ומסובכים, וכשיש כל כך הרבה משתנים שנכנסים לאירוע המוני חייבת להיות כתובת אחת שאמונה על תכלול כל המשתנים", אומרת צור ומדגישה כי הכתובת הזו "לא חייבת ולא יכולה להיות מקצוענית בכל התחומים, אבל היא חייבת להיות אחראית ניהולית את ההיבטים המקצועיים. היא יכולה לקחת מיקור חוץ לטובת העניין".

בדבריה מזכירה ד"ר צור כמה דוגמאות בודדות ממכלול הסוגיות שיש לקבוע נהלים לגביהן: "מדובר בבטיחות ונושאים שונים שנוגעים לבטיחות כמו תשתיות, היבטים של זיהום אוויר, כניסת גורמים כמו חיות בית, הכנסת מזון וכו'".

עוד היא מזכירה בדבריה כי "כבר ב-2006-2007 היה פרסום לגבי תקן בטיחות לאירועים המוניים. כמעורבת בנושא של תקינה בינלאומית וישראלית אני יכולה לומר שכבר קיים תקן ישראלי לניהול. זו המשמעות של הביטוי שהכתובת הייתה על הקיר, כל המסמכים קיימים בתקן הישראלי שפורסם רשמית. יש פירוט עד הקצה של כל היבט בטיחותי ואופן הניהול של תהליכים כאלה. יש רשימה שמי שאחראי על האירוע יכול לקחת ולבדוק דבר אחר דבר בלי לשכוח דרישה כזו או אחרת".

לדבריה ולהערכתה של ד"ר צור המציאות המשפטית המורכבת של הקדשות במתחם ההר אינה מגבילה את המדינה מלקחת את מכלול הכלים שקיימים ברשותה וליישם אותם גם במקומות שעד כה לא יושמו. "אלו כלים ניהוליים פשוטים שניתן לקחת וליישם גם באירועים דתיים והמוניים".