אמיר אשל
אמיר אשלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, התייחס היום (חמישי) בשיחה עם כתבים לרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון.

"אנחנו בתהליך של תיקון ועשיית החובה המוסרית של מדינת ישראל אל מול נכי צה"ל. ליבנו ותפילותינו ותקוותנו עם איציק סעידיאן, שנלחם על חייו. כולנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו", פתח אשל.

לדבריו, "שר הביטחון, בני גנץ, הניח לפני שבועיים הצעת החלטה לרפורמה מקיפה בטיפול בנכי צה"ל. הצעה זו גובשה במשרד הביטחון, יחד עם ארגון נכי צה"ל. היא התבססה על המון ידע ועבודות שנעשו בעבר וככה היא הוכנה".

"שיתוף הפעולה בין משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל היה הדוק ואפילו היסטורי", ציין אשל, "פעלנו יחד, באופן אינטימי, באופן שקוף ופתוח ואני יכול לצטט את יו"ר ארגון נכי צהל, שנבנה פה אמון שלא זוכרים כדוגמתו שנים רבות. ההצעה שגובשה אמורה לעלות לאישור הממשלה מחר או לכל המאוחר ביום ראשון".

"מבחינתנו מדובר בבשורה גדולה לנכי צה"ל ולנפגעי פוסט טראומה בפרט, אבל זה הרבה מעבר. יש פה בשורה לחברה בישראל בכלל. יש פה מהלך מתקן עם משמעות לחברה כולה", הוסיף.

"לוח הזמנים למימוש הוא מאוד קצר, על בסיס תובנות וידע שצברנו. קבלת ההחלטה על ידי הממשלה היא תנאי משמעותי בעל ערך רב לממש את הרפורמה. בלי הצעדים שהוגדרו כמהלכים בהחלטת הממשלה, יהיה קשה לממש ולמצות את הפוטנציאל ובוודאי להוביל לשינוי המיוחל", פירט אשל.

אשל הדגיש, "התכנית שגיבשנו מגדירה מהלכים מיידים ואת מהלכי ההמשך, שימלאו בתוכן וביכולת מימוש את הרפורמה כולה ובחלקם יובאו לחקיקה בכנסת. במקביל לכל העשייה הזאת, צוות הפעולה "נפש אחת" שהוקם כאן במשרד הביטחון, עובד על תחומים נוספים, שהבנו בשלב מאוד מוקדם שאנחנו חייבים להעמיק בהם, כדי להביא אותם לבשלות החלטות ומימוש. דוגמא אחת היא שיפור משמעותי בטיפול בנפגעי פוסט טראומה. דוגמא נוספת היא שיפור השירות הרפואי בתחום הועדות הרפואיות. אלו סוגיות שבחלקן לא טופלו בעבר, ולא היה בסיס מקצועי לקבל החלטות בשלוף. בחרנו לעשות את זה בקבועי זמן קצרים, עם טובי המומחים בארץ- להעלות הצעות, לאמץ את מה שמבשיל, להביא לחקיקה ולצאת לדרך. בשורה משמעותית נוספת נוגעת לקשר שבין צה"ל למשרד הביטחון, שמירת הרצף בין האירועים לנפגעים, לטיפול שלהם בצה"ל ובהמשך כשהם הופכים להיות אזרחים ועוברים לאחריות של משרד הביטחון".

"בשנת 2021 נטפל קודם כל בפוסט טראומתיים, הכריז המנכ"ל, "יש בתכנית מגוון פעילויות שכבר תתחלנה להיות מיושמות השנה, גם לנכים וגם למשפחות, בנות זוג וילדים. המוקד הטלפוני שלנו יעבור לעבוד 24/7 ונתחיל להקים בית מאזן לפוסט טראומתיים. נכניס כלבי שירות לנכי PTSD. נעניק טיפול פסיכולוגי לבנות הזוג והילדים. זה עניין גדול וכמובן מגובה במשאבים הנדרשים לזה. בנוסף נתחיל לתת באופן מיידי את הטיפול הראוי לנכים המבוגרים. למעלה מ60% מנכי צה"ל הם אוכלוסייה מבוגרת והצרכים שלהם משתנים ביחס לצעירים. זה דורש שינוי וגם זה יקרה במהלך השנה הזאת".

"לסיכום, החלטת הממשלה מעידה על קונצנזוס של החברה הישראלית באשר לטיפול ושיקום נכי צה"ל. אני רוצה לציין את ההירתמות של כולם והתוצאות הראשוניות לפניכם. שיתוף הפעולה עם שר האוצר שנרתם לעניין הזה ראוי לציון, ראש הממשלה שהביע את המחויבות שלו, משרד המשפטים שאמון על המהלכים העדינים של איך פורטים את הרעיונות לעשיה, כל אלה הביאו לעשייה שאנחנו מביאים היום. מבחן ההוכחה הוא עלינו ולפנינו. נעשה את כל מה שנדרש כדי לא להחמיץ את ההזדמנות הזאת. זאת החובה המוסרית שלנו" חתם אשל.