בדיקת חום לילדה
בדיקת חום לילדהצילום: unsplash

הופעה של פריחה מסתורית על גוף ילדינו יכולה להיות חוויה מעט מלחיצה, בעיקר משום שהמקור אינו תמיד ידוע. הגורמים להופעתה של פריחה בילדים יכולים להיות מגוונים ביותר, לכן כדי ללמוד אילו סוגי פריחות קיימות והאם ניתן לזהות את הגורם. בעוד שישנם גורמים לפריחה כמו מחלות מסוימות שהפכו נפוצות הרבה פחות, הודות לחיסונים השונים, עדיין ישנן כאלה שטרם חלפו מן העולם. הנה הסבר מפורט של מחלות הגורמות לפריחה אצל ילדים, הגורמים להן ודרכי הטיפול.

חצבת

מחלה נגיפית זו בעבר הילכה אימים על אוכלוסיות רבות ברחבי העולם, בעיקר ילדים, ואף היו מספר התפרצויות של מגפת חצבת בשלל מקומות מעבר לים ובישראל גם כן. בשנות השבעים הגיע לישראל חיסון נגד חצבת הניתן לילדים בשני שלבים, הדבר הוביל לירידה משמעותית בהופעת המחלה. יחד עם זאת ישנם מקרים נקודתיים של התפרצות חצבת באזורים שבהם ישנן אוכלוסיות לא מחוסנות.

הפריחה במחלת החצבת היא אינה התסמין הראשוני ולרוב תופיע בחולה ביום השלישי למחלה בלבד. בטרם תופיע יהיה ניתן לראות תסמינים אחרים כמו נזלת, שיעול, חום גבוה, אודם בעיניים וחולשה. אלו תסמינים המזכירים גם את מחלת השפעת, לכן לעיתים קשה לאבחן בשלב זה את המחלה. ברוב המקרים תופיע הפריחה ראשית באזור הפנים בלבד ולאחר מכן תחל התפשטות שלה גם לאזורים אחרים בגוף. הפריחה תהיה בצבע אדום כהה וככל שתלך ותתפתח המחלה, כך יכוסו יותר ויותר שטחים בגוף בפריחה.

הסכנה הגדולה במחלת החצבת היא שאין כלל תרופה עבורה והטיפול בה הוא סימפטומטי בלבד. באחוז מסוים מהמקרים עשויים להתפתח סיבוכים מסכני חיים הפוגעים בתפקוד מערכת הנשימה ומערכת העצבים. כמו כן, עשויות להתפתח דלקות אוזניים, דלקת ריאות, דלקת מוח, שלשולים ודלקת עיניים. הסיכוי להתפתחות סיבוכים גדול יותר בקרב ילדים עד גיל גן חובה, וזו הסיבה שכל כך חשוב לחסן את הילד בזמן.

אדמדמת

מחלה זו גם היא מחלה נגיפית, אך כאן מהלך המחלה שונה לגמרי מזה של החצבת. מחלת האדמדמת תתחיל מהופעה של חום גבוה. לא פעם אותו חום יביא להופעה של פרכוסים בילד, תופעה מוכרת שאינה מסוכנת כלל, אך וודאי שאינה חוויה נעימה לא לילד ולא להורים. הפריחה למעשה מופיעה רק לאחר ירידת החום, בערך כשלושה ימים לאחר התפרצות המחלה. בתחילה ניתן יהיה לראות את הפריחה מופיעה בפלג הגוף העליון של הילד, ומשם תמשיך להתפשט גם לאזורים אחרים. פריחה זו אינה כואבת ומגרדת והיא צפויה לחלוף כיומיים לאחר הופעתה.

אין לבלבל בין האדמדמת למחלת האדמת, אשר נגדה קיים חיסון. גם כאן הטיפול נגד אדמדמת יהיה סימפטומטי בלבד, כמו תרופות להורדת חום. במרבית מקרי המחלה היא תחלוף בעצמה כמו שבאה.

אבעבועות רוח

זוהי מחלה המוכרת לרבים ובניגוד לאדמדמת ולחצבת, הפריחה שמתלווה אליה אינה נעימה כלל וכלל. אבעבועות רוח זו מחלה נפוצה בקרב ילדים, במיוחד משום שהיא מאוד מדבקת. התסמין הראשון של המחלה, קצת בדומה לאדמדמת, יהיה חום גבוה שאליו יתלוו לעיתים חולשה וכאבי גרון. לאחר כיומיים תופיע על גוף הילד פריחה אדומה ושטוחה בכפלי הגפיים, מאחורי האוזניים ועל הבטן. הפריחה המתלווה למחלה זו היא מאוד מגרדת וגורמת לחולה לחוות חוסר שקט רב. עם המשך התפתחות המחלה, הפריחה תהפוך לנקודות אדומות הבולטות מעל לשטח העור. אחר כך יהפכו אותן נקודות לנגעים שנראים כמו שלפוחיות ובתוכן יהיה נוזל שקוף ההופך בהמשך למוגלתי. בסיום המחלה אותן שלפוחיות יתייבשו ויכוסו בגלד עד להיעלמות.

הטיפול במחלה הנגיפית הזו גם הוא טיפול סימפטומטי שמטרתו בעיקר להקל על תחושת הגרד הנוראית באזורי הפריחה. אחד הקשיים בהתפרצות מחלה זו אצל ילדים היא שיש להקפיד בכל עת למנוע מהם לגרד את הנגעים. גירוד עשוי להוביל לזיהום הנגעים ויצירת סיבוכים שאותם ניתן למנוע. כמו כן הגירוד עשוי להביא לפציעה של העור אשר בתורה תוביל להופעת צלקות.

למרבה המזל קיים חיסון לאבעבועות רוח שאותו נותנים לילדים בשתי מנות, ממש כמו את חיסון החצבת. המנה הראשונה ניתנת בגיל שנה והשנייה ניתנת בכיתה א'. יעילות החיסון גבוהה מאוד ויש ביכולתו למנוע היווצרות של סיבוכים מסכני חיים גם במקרה של הופעת מחלה.