הוא חוזר? אחמדיניג'אד
הוא חוזר? אחמדיניג'אדצילום: אוליבר פיטוסי. פלאש 90

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג’אד הגיש אתמול את מועמדותו בבחירות לנשיאות הרפובליקה האסלאמית ומבקש לחזור לקדנציה נוספת.

להגשת המועמדות הוא הגיע עם עשרה מלווים, למרותשהכללים מתירים רק מלווה אחד, ועל רקע זה פרצו עימותים בין מלוויו ובין אנשי הבטחון במקום.

היתה זו פתיחה סוערת לתקופה הבחירות שצפויה בקרוב באיראן, משום שאחמדינג’אד צפוי לעורר לא מעט פרובוקציות בקרוב, במסגרת נסיונותיו לחזור לכס הנשיאות אליו הוא מתגעגע מאוד מאז סיים את כהונתו הכפולה.

החוק באיראן אוסר על נשיא לכהן שלוש קדנציות ברצף בתפקיד, אבל מאפשר לו לכהן שתי קדנציות ולאחר הפוגה לחזור ולהתמודד על התפקיד פעם נוספת.

מאז סיים אחדמינג’אד את כהונתו כבר הספיק מחליפו רוחאני לכהן שתי קדנציות, ואת השנייה הוא צפוי לסיים בקרוב.

כעת צפויה איראן לבחור נשיא חדש, ואחמדינג’אד שניסה כבר לפני ארבע שנים את מזלו אך מועמדותו נפסלה על ידי מועצת שומרי החוקה, מבקש לנסות שוב את מזלו.

הפעם, טוען אחמדינג’אד, הוא לא יוותר ולא יסכים לכך שמועמדותו תיפסל. הוא ייאבק על הזכות להתמודד על הנשיאות בכל מחיר ובכל מצב. עם זאת, כוחו של אחמדינג’אד חלש מאוד אל מול מועצת שומרי החוקה והמנהיג העליון שמצוידים במשמרות המהפכה העומדות לפקודתם, ולכן נראה שאם אחמדינג’אד יתעקש לאתגר אותם ויפעל בדרכים שלטענתם יהיו לא חוקיות, הוא צפוי להתייצב מול אגרוף הברזל של משמרות המהפכה שלא יחוסו עליו ועל תומכיו.

נציין כי בשלהי הקדנציה השניה של כהונתו, הסתכסך אחמדינג’אד קשות עם המנהיג העליון עלי חמינאי, ובשל כך נעדר מספר פעמים מישיבות הממשלה. יועצו הקרוב שגם בא עמו בקשרי משפחה אף נשלח לכלא בטענות לשחיתות, וכמה ממקורביו התמודדו עם רדיפה של הממסד השולט באיראן, בעוד שהוא עצמו כיהן כנשיא וגם בתקופה שלאחר מכן.

עם זאת, אחמדינג’אד אהוד מאוד על תושבי הכפרים והערים המרוחקות, ובעת שכיהן כנשיא היה נוהג לפקוד את האזורים הללו על בסיס שבועי, והיה משקיע בהם רבות בפיתוח ובתקציבי רווחה. ציבורים אלו נחשבים מצד אחד לתומכיו הנאמנים של הפלג השמרני באיראן, עליו נמנה גם אחמדינג’אד עצמו, ולכן התמודדות שלו עלולה לשבש את התוכניות של מועצת שומרי החוקה השמרנית, למנות אחד מנאמניה לתפקיד הנשיאות.