אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

אם הייתם שואלים לפני חודש את רס"ן איתי זמיר, רע"ן התרעה של פיקוד העורף, איך הוא מדמיין את ה"סיפתח" של האפליקציה החדשה שתכנן - הוא לא היה חולם שתוך שבוע, עקב מבצע צבאי לאומי - היישומון הזה ייהפך לתוספת הכרחית בכל טלפון במדינה.

מתחילת "שומר החומות", כך הוא מגלה לי, כבר יותר מחצי מיליון אנשים הורידו את האפליקציה: "לפני המבצע עמדנו על כ-37 אלף הורדות, ותוך לילה אחד - הורידו אותה מאות אלפים. אנשים מבינים כמה היא חיונית בזמנים כאלה".

בניגוד ליישומוני ההתרעה השונים שאתם מכירים, האפליקציה החדשה של פיקוד העורף מחוברת ישירות למערכות ארציות, שמעבירות את ההתרעה למכשיר שלכם ברגע בו היא נשמעת בצופרים ובמערכות התקשורת, ולעיתים אף לפני.

"קיבלתי הודעה מתושבת שדרות, שהאפליקציה נתנה לה עוד כמה שניות להיכנס למרחב המוגן", מספר לי רס"ן זמיר, "השניות האלה הן עוד ילד שמגן על עצמו. זאת המטרה העליונה שלנו".

בנוסף למהירות, האפליקציה, שפותחה בשיתוף עם תוכנית העורף במחלקת "מעוף" מיחידת לוטם באגף התקשוב וההגנה בסייבר, גם מחברת התרעה להנחיה. מה זה אומר בפועל? "ברגע שמתקבלת בטלפון ההתרעה, מתקבלת גם הנחיה רלוונטית. אם מדובר בירי רקטות, תונחו להיכנס למרחב המוגן ותקבלו מידע נוסף - כמה זמן יש לכם להגיע אליו בהתאם למיקומכם, וכמה זמן עליכם לשהות בתוכו".

"גם מי שלא מאוים עכשיו משמעותית, אבל כן השתנו עבורו הנחיות ההתגוננות, מקבל אותן באפליקציה. כך למשל, אנשים מקבלים עכשיו הודעות לגבי ביטול הלימודים", אומר רס"ן זמיר, "בגלל זה כל כך חשוב שלכל אזרח תהיה את האפליקציה בטלפון, גם בשגרה".

חידוש נוסף שתגלו בה הוא שימוש מבוסס GPS, כך שהיא מתריעה על איומים לא רק באזורים שהוגדרו מראש, אלא גם בהתאם למיקום הנוכחי של המשתמש. "אם באפליקציות אחרות התבקשתי להגדיר מראש את האזור ממנו אני רוצה לקבל התרעה, ביישומון של פיקוד העורף אפשר להגדיר אזורי עניין, והוא גם מתריע לפי המיקום שלי בזמן אמת".

"מדובר באפליקציה הראשונה שמתריעה גם בשטח פתוח. כבר היו מקרים שאנשים נפגעו כי בשטח פתוח אין צופרי התרעה. עכשיו אנשים יוכלו לקבל את ההתרעה בזמן ולתפוס מחסה. זה ממש מציל חיים".

"היום האפליקציה רלוונטית להתגוננות מירי תלול מסלול", מסביר רס"ן זמיר, "אבל היא נותנת התרעה על מגוון רחב של איומים - החל משריפה, דרך חומרים מסוכנים וכלה בחדירת מחבלים. בעתיד הקרוב היא תתריע אפילו מפני רעידת אדמה וצונאמי".

מתחילת המבצע עבדו המפתחים במרץ כדי לשפר את ההתמודדות עם העומס, ועכשיו מתקדמים לעבר עדכון גרסה - שיכיל שיפורים כמו בחירת צליל להתרעה, התאמות בחווית המשתמש והוספת ערך מוסף גם בשגרה.

"אנחנו מתכננים לבצע עדכונים תכופים בעקבות הצעות ממשתמשים - אפשר לפנות אלינו במרכז המידע ביישומון וגם דרך חנות האפליקציות. אנחנו קוראים כל תגובה", פונה רס"ן זמיר.

האפליקציה היא רק חלק ממגוון רחב של אמצעים, בהם פיקוד העורף מפיץ התרעה מצילת חיים: מערך הצופרים, ערוצי טלוויזיה, רדיו ופורטל החירום הלאומי. היא זמינה להורדה בשפות עברית, אנגלית, ערבית ורוסית, ועברה התאמות נגישות, כמו רטט והדגשה בצבע, כדי לשרת את כלל האוכלוסיות. אפשר להוריד אותה בחנות אפל, או בחנות אנדרואיד.