ועדת הכספים
ועדת הכספיםדוברות הכנסת - דני שם-טוב

ועדת הכספים הזמנית קיימה הבוקר (ד'), דיון בנושא מצבו הקשה של ענף התיירות ביוזמת חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד.

הישיבה עסקה בפגיעה הקשה בענף התיירות על ענפיו השונים נוכח משבר הקורונה, ועל דרכים אפשריות לסיוע לענף, על רקע כך שתוכנית הסיוע מטעם המדינה צפויה להסתיים בחודש יוני. את הדיון ניהל ח"כ אופיר כץ מהליכוד.

יוזמת הדיון ח"כ קרן ברק ציינה כי במסגרת הארכת תקופות החל"ת הועלתה שוב ושוב השאלה מה יקרה עם הענפים שישארו סגורים במועד סיום תקופת החל"ת, "חשבנו שנהיה בממשלה מתפקדת ואנחנו לא שם, אבל הציבור הזה צריך פתרונות ברורים לכמה וכמה ענפים. נמצאים פה ענף התעופה, סוכני הנסיעות, המלונאים, המגזר העסקי, מארגני התיירות, מדובר גם בחברות גדולות יותר וגם בעסקים קטנים שצריכים לדעת מה קורה איתם, ואנחנו מחויבים לכל מי שעסקיו נותרו קיימים והוא לא יכול לפעול, להמשך החל"ת, בנוסף יאלצו לפור חלק מהעובדים ויש להערך עם חודש הודעה מראש.

''אנחנו דורשים ממשרד האוצר מתווה ברור לעניין החל"ת, די שעד סוף חודש מאי נקבל החלטות ברורות. מדובר בענף שמכניס הרבה מאוד כסף למדינה, הוא גם מפרנס הרבה מאוד משפחות פה, ואנחנו צריכים לדאוג שימשיך לנשום", הוסיפה ברק.

יו"ר ועד עובדי אל-על, שרון בן יצחק: "לפני שבועיים כשהיינו פה, חידדתי את חשיבות חברת התעופה עבור אזרחי המדינה, לצערי הנבואה התגשמה ואנחנו בעתות משבר, היחידים שטסים היום אלה חברות התעופה הלאומיות, כל החברות הזרות לא טסות לישראל. יש לנו עוד 3,500 עובדים בחל"ת, ביוני החל"ת מסתיים, אנשים תחת הלוואות וחובות כבדים, האוויר היחידי שיש להם זה החל"ת שהם מקבלים.

''זה רגע חשוב שאנחנו נמצאים בו ויש לבנות מתווה מיוחד לעובדי אל –על, בלי המתווה הזה העובדים נופלים למעגל העוני, זה הזמן לפנות לאוצר. אנחנו מחזירים עובדים לפי פעילות, שהיא מצומצמת מאוד. פיטרנו כ-2000 עובדים, על מנת לשמר עובדים אנחנו צריכים את החל"ת".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "ישראייר 450 ימים בתוך המשבר הזה, ולא פסקנו לטוס, הטסנו הכי הרבה נוסעים גם בינ"ל וגם פנים ארצי, ועדיין רק כמחצית מהעובדים עובדים, יש 200 עובדי חברה שממתינים בבית, ועוד מאות כאלה בחברות הבנות. יש כוח אדם מקצועי ואיכותי שיושב בבית ועד סוף יוני אין סיכוי שנוכל להחזיר אותו, אולי 10 אחוז מהאנשים יחזרו, תלוי בהפסקת האש".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד: "מדובר בענף ייצוא אני חושבת השישי בגודלו בישראל, התחושה שביוני החליטו שבאוצר שזהו, אחרי זה המבול, זה הרופאים שהתווספו שמסיימים ביוני, וזה עכשיו עוד ענף. הקורונה עוד אתנו, הענף הזה ממשיך לחטוף ברמה שחייבים לשים את זה לתשומת ליבנו, כמשהו שהוא אחר לגמרי. יש את ענף ההיסעים, חברות שרכשו אוטובוסים וציוד טרום הקורונה ומוצאים עצמם בשוקת שבורה של אי אפשרות להחזיר הלוואות, זה מעל לשנה וחצי, וזה מאוד מאוד קשה. גם מורי הדרך שחשובים לענף ויש לשמרם. אני מקווה שגם הפעם ייצא לנו לסייע לעשרות אלפי עובדים, זה ענף שמחזיר את ההשקעה בו כפול ומוכפל, יש לסייע ולדעת שזה זמני".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "כל המתווה להחזרת התיירים לישראל בנוי עלינו – אנחנו התיירות המאורגנת. כרגע נתנו לנו תעודת פטירה לסוף חודש יוני, אנחנו סופרים את הימים לראות מה יהיה. מדובר בענף היצוא השישי של מדינת ישראל, בדומה לייצוא הענף הביטחוני. אנחנו מייצגים את הרוב המוחלט שעוסקים רק בתיירות הנכנסת. אנחנו קבוצה קטנה ונבחרת של 140 חברות ו-2,000 עובדים שמייצרים 8 וחצי מיליארד ₪ בהכנסות ממט"ח.

''אנחנו השמן בגלגלי התעשייה שמביא את התיירים, אנחנו מביאים את הכסף לחשבונות ומפזרים את זה לפחות ל-40 אלף אנשים בארץ. גם כיום יש 30 אלף תיירים שנכנסים כל חודש לארץ, היום ב-10 מתחיל פיילוט, יכנסו 20 קבוצות למשך 3 שבועות, ולאחר מכן רק תיירים ממדיניות מסוימות. זה יהיה מאוד מוגבל, וצריך להבין שלוקח הרבה זמן להכשיר את העובדים שלנו, הם מכירים תרבויות, יודעים שפות, זה לא לגייס מחר אחרים.

"לגבי הרבה מאוד ערים שהיו בהן בעיות כמו יפו, עכו, נצרת אני חושב שאנחנו התרופה, אם יחזרו התיירים להתהלך בסמטאות עכו, זה יכול להחזיר סוג של שפיות", הוסיף פתאל.

ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד: "אנחנו מדברים על ענף שמאוד ייחודי, 2.6 אחוז מהתמ"ג, 40 אלף משרות, אנחנו צריכים לדאוג לאנשים שלא יצליחו לחזור לעבודה, לכן החל"ת הייעודי נכון בעיני, מצד שני כבר עכשיו צריך לחשוב איך מתניעים את הענף. אחת הבעיות לדעתי היא שהתיירות נמצאת בידי משרד הבריאות, והוא לא מבין בתיירות, אולי עם המצב הבריאותי שלנו, הגיע הזמן להחזיר את המפתחות למשרד התיירות".

יעל דניאלי, מנכ"ל התאחדות בתי המלון: "ערב המערכה בדרום עדיין כ-20 אלף עובדים שלנו לא חזרו לעבודה, כמחצית מהמלונות בירושלים, חלק מהמלונות בת"א, כל המלונות בנצרת. מדובר במלונות שמוטי תיירות נכנסת. בעשרת ימי הלחימה מלונות הפנים הפסידו כ-110 מיליון ₪, באילת היקף הביטולים עמד על בין 30 ל-40 אחוזים. רצף האירועים בלתי נסבל מבחינתנו.

"המצב הזה מחייב המשך סיוע גם לאחר יוני, בו מסתיימים כל מעגלי הסיוע הרוחבי, המשך הקלות בארנונה, מענקים קבועים וכמובן חלת גמיש לעובדים, מבחינתנו יש צורך גם לבצע החלטות שהתקבלו בוועדה ובממשלה, לתמיכה בעסקים מ-400 מיליון. יש לי 8 מלונות שלא קיבלו שקל מהמדינה, כי מחזור העסקים שלהם מעל 400 מיליון".

עוד ציינה דניאלי כי תיירות הפנים נתקלה במחסור חריף של עובדי ניקיונות וחדרנות, כאשר באילת ניתן פתרון ע"י עובדים ירדנים אך בשאר הארץ 1,000 עובדים פיליפינים שהיו אמורים להיקלט ערב הקורונה, לא הגיעו, "ללא עובדים חיוניים אלה, המלונות לא יוכלו להיפתח" אמרה.

טלי לאופר, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות: "כל מי שקשור בשער הכניסה והיציאה של נתב"ג נמצא עמוק עמוק במשבר הקורונה, אנחנו איפה שכלל המשק היה לפני 10 חודשים. קופת העסקים ריקה לחלוטין. עוד שבועיים שלושה היה ולא תתקבל החלטה של הארכת החלת והמענקים, כל המשרדים בענף התיירות יצטרכו לשחרר את העובדים, הם יצטרכו לתת הודעה מוקדמת ולשלם פיצויים לעובדים שהם בעצם רוצים שיישארו, רק זה יכול להקריס את העסקים האלה".

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד: "נראה לי שגלשנו עם החל"ת למחוזות לא רצויים, אנחנו כאן כדי לחשוב מחוץ לקופסא, איך אנחנו מחזירים את המשק לעבודה. יש מגזרים כמו חלקים בתיירות שיש לעשות לגביהם בחינה פרטנית, אבל אנחנו צריכים להחזיר את העובדים למשק. אסור לדבר על חל"ת כולל".

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים: "בשם כל המגזר העסקי, ענף התיירות, המלונאות והסובבים אותו הוא הענף בעל מקדם ההתאוששות הארוך ביותר. על כל שקל שהמדינה תשקיע דווקא עכשיו ביציאה וצמיחת הענף הזה, היא תקבל 3 ו-4 שקלים חזרה. אני מצפה ממשרד האוצר לבוא תוך שבועיים עם הצעה מסודרת על יציאה להתאוששות וצמיחה של כל הענף הזה. חייבים לשנות את התפיסה, אם נמשיך לקבע את החל"ת כמו שהוא, נמשיך לעודד אנשים לא לחזור למעגל התעסוקה ואסור לכם להסכים לזה".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "הענף הזה היה בבום הכי גדול והתרסק מ-5 מיליון תיירים שהיינו אמורים לקבל בדצמבר 2020 - כל התעשייה נערכה, עוד אוטובוסים, עוד קומות במלונות, עוד מטוסים. תשתית התיירות הנכנסת שלנו בסכנה גדולה, כי אנחנו פשוט מאבדים תשתית – ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת, אלה ערי שממה כרגע, אם הם עובדים זה רק בסופי שבוע וחופשות, ואז קרה מה שקרה ב-10 ימים האלה. מארגני התיירות הם שממלאים את המלונות, האוטובוסים, המטוסים והמסעדות, עשינו הרבה מאוד צעדים אבל הגענו למצב שגם בהיבט התעסוקתי היה פה כשל, שהקשה מאוד על התעשייה. בתי המלון צריכים להתמודד עם הדרישות של המתארחים, אבל למרות נתוני האבטלה אין עובדים ומשקיעים כספים בתמרוץ עובדים.

לשאלת ח"כ כץ ציין הלוי כי המשרד גיבש תוכנית כוללת והוא נמצא בימים אלה בשיח עם משרד האוצר לעניינה: "יש פה שורה של פעולות שיש לעשות כדי לשמר את מארגני התיירות ואת אנשי תיירות הפנים: מקור תקציבי כדי להוציא את תושבי ישראל לנופש כדי לפתוח עוד בתי מלון, להוציא לנופש את הישראלים שבאזורים שנפגעו בלחימה, לפתוח דרך כך בתי מלון, להעסיק את מורי הדרך, לדאוג שעוד אוטובוסים יעבדו. הכל כדי לשמר את התשתית, אם לא ניתן מענה בדמות חל"ת מותאם, עובדים מקצועיים ימשיכו לעבור לתחומים אחרים. מדובר בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים לתמרוץ והנשמה של התעשייה הזו. אם רוצים להחזיק את בתי המלון ולתחזק אותם זה יהיה יותר רחב, אבל זה עדיף מסגירתם".

ח"כ יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה: "אני מרגישה שאנחנו בסוג של טבעת. אנחנו צריכים לזכור פעם אחת שמאוגוסט שעבר דיברנו על חל"ת גמיש ולא קרה, לקראת יוני אנחנו צריכים לפרק את הענף הזה כמו גם ענפים אחרים לחלקים, ולראות איך אנחנו נותנים מענה נכון לכל חלק. הגיע הזמן לעשות עבודה מדויקת, להסיר חסמים שיש בבתי המלון, בתי המלון ריקים, יש הרבה מאוד הגבלות שעדיין חלים עליהם, צריך לראות איך משחררים את הפלונטרים ונותנים לאנשים לעבוד, לתמוך בסוכנויות נסיעות מבחינת מענקים וסל ההטבות, ולראות את התמונה בצורה רחבה, וכל ענף מה שנכון לו, חליפה לכל דבר".

נעם דן, נציג משרד האוצר: "אנחנו מכירים את הפגיעה היחידית בענף, הוא קיבל מענים שונים והוא הענף היחידי שקיבל סיוע בנוסף לתוכניות הכלליות, סיוע ייחודי לצורך שיווק ושימור עובדים, עבור המלונות ניתן מענק ייחודי של 300 מיליון שח. איים ירוקים, אירועי תוכן.

"אנחנו בשיח עם משרד התיירות לגבי הרחבת הסיוע לענף התיירות – הארכת חל"ת בצורה דיפרנציאלית כדי לא לפגוע בענף, מענק חזרה לעבודה ועוד, אנחנו בונים מתווה ביחד עם משרד התיירות. לצד זה יש גם סיוע ייעודי 90 מיליון שח לגליל והגולן, כאשר עובדים על הנוהל בימים, הארכה של קרן השיווק וצעדים נוספים".

ח"כ כץ סיכם את הדיון: "אנחנו רוצים לראות את התוכנית שאתם מכינים, שזו לא תהייה תוכנית כוללת, כל ענף צריך חליפה משלו, תוכנית רוחבית יכולה לעזור לאחד ולשני לא. אנחנו מבקשים שבשבוע הבא תבואו עם תוכנית מפורטת, כולל עלויות, כדי שנאשר אותה ונרצה לקבל את התוכנית מראש. תשתפו גם את הנציגים של הענפים השונים בגיבוש התוכנית, אנחנו מחכים לכם לדיון נוסף בשבוע הבא".