ד"ר יחיאל שבי
ד"ר יחיאל שביצילום: אלעד גואטה

במסגרת הניסיונות של ישראל להגיע להסדרה מול ארגון החמאס ברצועת עזה, עליה לחתור להסדרת סוגיית הפליטים הפלסטיניים המתגוררים ברצועה, ולדרוש את פירוזה.

כחמישית מאוכלוסיית "הפליטים הפלסטיניים" מתגוררת בשטחי רצועת עזה, במחנות הפליטים: ג'באליה, שאטי, נוסייראת, דיר אל-בלח, ח'אן יונס, אל-מע'זי, אל-בורייג' ורפיח. כאשר הצפיפות במחנות הפליטים בעזה הנה מן הגבוהות בעולם.

עד לאחרונה, נהנתה סוכנות אונר"א האמונה על טיפול בפליטים, מיוקרה ומעמד על של ארגון שאינו ניתן לפגיעה. הממשל האמריקני הקודם התייחס אליה כאל רשות אשר מקבעת את מעמד הפליטות ומזיקה לפליטים.

בכל פתרון והסכם הסדרה בין ישראל לחמאס, על ישראל לדרוש את הסדרת מחנות הפליטים, ואת יישובם מחדש של הפליטים וצאצאיהם בשטחים הפתוחים ברצועה, לצד פירוז הרצועה.

הסדרה זו צריכה להתבצע בשתי דרכים:

הראשונה היא שיקום מחנות הפליטים בדרך של "פינוי בינוי" וחיזוק מבנים (תמ"א 38).

השנייה, בדרך של הקמת ערים חדשות ברחבי הרצועה וכמו כן, בצפון סיני להמוני דיירי מחנות הפליטים.
לשם כך, על ישראל ליזום בשיתוף פעולה עם הממשל האמריקאי, ומדינות נוספות, דוגמת בחריין, איחוד האמירויות, מצרים, ירדן וסעודיה ומדינות מקרב בנות בריתה, את הקמתה של "המינהלת לשיקום מחנות הפליטים העזתים וליישובם מחדש ברחבי רצועת עזה".

תקציבי הענק שיופנו לפרויקט יכול שיגיעו מכספים שהועברו בעבר לאונר"א והנציחו בפועל את סוגיית הפליטים ותנאי החיים המחפירים עמם התמודדו.

תחת פיקוח המינהלת, יוכלו תושבי רצועת עזה אשר קרוב לחמישים אחוזים מהם הינם מובטלים או חסרי תעסוקה, להיות חלק מתנופת השיקום והבנייה. הם יועסקו בפינוי המבנים, בהקמת איזורי מגורים חלופיים למפונים, בהקמת גינות ציבוריות, מתקני ספורט וגני משחקים, מוסדות חינוך, איזורי תעסוקה, ומרכזי בילוי.

הפרויקט יזרים כסף רב לרצועה וישפר את תנאי חייהם ומעמדם של תושביה. באופן כללי, פרויקטים של פינוי-בינוי נועדו לשדרג אזורים עירוניים ישנים או מוזנחים לאזורי מגורים חדישים, מטופחים ומתקדמים, במטרה לשפר את רמת הדיור ואיכות החיים של התושבים ותוך כדי כך, לנצל באופן מירבי את הקרקעות בערים ולשמור על ריאות ירוקות ושטחים פתוחים. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי של איזורים צפופים, ישנים ורעועים במחנות הפליטים, תדאג המינהלת לממן את פינויים של דיירי הבניינים במחנות הפליטים אשר עתידים להיות משוקמים, למקומות מגורים חלופיים זמניים.

הבניינים הישנים ייהרסו, ובמקומם יוקמו בנייני מגורים מודרניים, שבהם יקבלו צאצאי הפליטים דירות חדשות, מודרניות ומרווחות אשר תצוידנה במעלית, מחסנים, מקומות חניה פרטיים ועוד. לצד זאת, ייבנו מרכזי קניות ובילוי אשר יספקו תעסוקה לתושבי האיזור, ובנוסף, גני משחקים וריאות ירוקות שיקנו לאיזור תדמית שונה.

במקביל, ינוצלו השטחים הפתוחים ברצועה, המהווים מעל לחמישים אחוזים מן השטח, ומתאפיינים בהיותם שטחי מישור, לשם הקמת יישובים חדשים לתושבי מחנות הפליטים.

עד לנסיגת ישראל מן הרצועה שכנו בה עשרות יישובים יהודיים, כאשר על חלק מהריסותיהם הוקמו מחנות אימונים של ארגון החמאס. על ישראל לדרוש מן העולם הערבי וממדינות שונות בעולם, להזרים תקציבים לפיתוח, ולהקים בשטחים אלה ערים מודרניות מרווחות, לצד הקמת אזורי תעשיה, שיספקו תעסוקה למאות אלפי תושבי הרצועה.

הערים החדשות יוכלו להתפרס ברחבי הרצועה, אך גם בצפון סיני. במקביל, על ישראל לחתור לפתרונה של סוגיית הפליטים בכללותה, בדרך של הזרמת תקציבים ישירים למינהלת בינלאומית שתשקם את מחנות הפליטים ויושביהם, בכל מושבותם.

הסדרתה של סוגיית הפליטות הפלסטינית, תקרב את סופיות הסכסוך והיא עשויה להביא לפתרונו. זהו צעד יוצא דופן גם מבחינת יחסי ציבור לישראל, אשר עשויה להיתפס כפרו פלסטינית, יותר מאשר הרשות הפלסטינית או משטר החמאס והג'יהאד האסלאמי.