דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןצילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע שלשום כי בכוונת ארה"ב לפתוח מחדש את הקונסוליה הפלסטינית בירושלים, אולם נראה כי הצעד מעורר קשיים משפטיים כבדים.

בשיחה עם 'ישראל היום' אמרו שלושה דיפלומטים בכירים לשעבר כי המהלך אכן נראה בעייתי.

במארס 2019 סגר הממשל האמריקני הקודם את הקונסוליה האמריקנית שפעלה בירושלים עוד מהתקופה שקדמה לקום המדינה. סגירת הקונסוליה, שטיפלה בענייני הרשות הפלסטינית והערבים החיים ביהודה ושומרון, היוותה מכה לפלסטינים ופגעה במעמד הרשות בוושינגטון.

נשיא ארה"ב ביידן הבטיח במהלך מסע הבחירות כי יפתח מחדש את המקום, וביום שלישי הכריז מזכיר המדינה בלינקן על הצעד.

מצב כזה על פניו עומד בסתירה לחוק הישראלי, לחוק האמריקני ולמשפט הבינלאומי. חוק יסוד: ירושלים קובע כי "ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל". פתיחה של נציגות דיפלומטית שמוכוונת לישות מדינית זרה עשויה לעמוד בסתירה למעמדה של ירושלים, כפי שהוכר בחוק הישראלי. יתרה מכך, משמעות הדברים שגם ישראל וגם ארה"ב מכירות בכך שירושלים תהיה הבירה של המדינה הפלסטינית - עמדה שרבים מאוד בציבור בישראל מתנגדים לה.

קושי נוסף הוא החוק האמריקני מ־1995, שהכיר בירושלים המאוחדת כבירת ישראל. "החוק קבע במפורש שירושלים צריכה להישאר בלתי מחולקת. ברור שקונסוליה אמריקנית בירושלים המשרתת ישות זרה עוברת בבירור על החוק האמריקני", כתב אתמול השגריר האמריקני לשעבר דיוויד פרידמן במגזין האמריקני "ההיל". עוד כתב פרידמן: "זה צעד לא חכם וכאשר מדובר בירושלים גם לא חוקי".

ממשרד החוץ בירושלים נמסר, "במסגרת השיח הובהר לנו כי אין כוונה לשנות את ההכרה בירושלים כבירת ישראל. הנושא יידון בקבוצות העבודה שבין ישראל לארה"ב". במחלקת המדינה אמרו: "כחלק מהמעורבות המחודשת שלנו עם העם וההנהגה הפלשתיניים, אנו נבדוק את נוכחותנו הדיפלומטית בשטח כדי להבטיח שהיא תאפשר לנו לקיים באופן מלא את מגוון הפעילויות המלא שלנו".

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.