שאנן, האקדמית הדתית לחינוך ע"ש י. בן נון
שאנן, האקדמית הדתית לחינוך ע"ש י. בן נוןצילום: יח"צ

במדרשה החדשה יהיו שני מסלולים: האחד לבנות שירות לאומי והשני לסטודנטיות של מכללת שאנן. במדרשה תהיה הכנה של הבנות לזוגיות ולחיי משפחה, הגברת מודעות פנימית, העמקה באמונה, בתורה ובחסידות, קבלת כלים להתמודדות עם אתגרי החיים ועוגנים להיאחז בהם בעולמנו המשתנה.

היכרות עם המדרשה וריאיון עם דיקנית הסטודנטים וראש המדרשה החדשה: הרבנית מיכל בלאו

מכללת שאנן פותחת בשנה הבאה עלינו לטובה מדרשה חדשה וייחודית ושמה מדרשת מעיין בשאנן. מכללת שאנן, שיוצאת עם היוזמה החשובה הזו, היא פנינה חינוכית ופדגוגית בחיפה, ואליה נשאבים כל שנה מאות סטודנטים בעלי אורח חיים דתי מצפון הארץ – מאזור נתניה ועד קריית שמונה והגולן. המכללה שהוקמה לפני 72 שנה בידי הרב ד"ר יחיאל בן נון, מונה היום סגל של כ-200 חברים ומעל לאלף סטודנטיות וסטודנטים. כאמור, בשנה הקרובה משיקה מכללת שאנן מדרשה ייחודית, מדרשת מעיין בשאנן, שמטרתה להעניק חיזוק והעצמה לסטודנטיות מתוך הרחבת הידע התורני וההעמקה בו.

במדרשת מעיין בשאנן יקומו שני מסלולים:

א. מדרשת שילוב – מסלול שהוקם בעבור בנות שמשרתות בשירות לאומי. המסלול מיועד לבנות שמעוניינות להעשיר את עולמן. במדרשה זו הבנות יקבלו כלים וידע להעצמה של הזהות האישית, חיזוק האמונה, פיתוח רגשי ופיתוח עוגנים לחיים בדרך תורנית אמונית.

ב. מדרשת הוראה – לסטודנטיות שלומדות במכללת שאנן המשלבות לימודים במכללה עם לימודים במדרשה וזוכות לקורסים ביהדות המוכרים לתואר.

"מכללת שאנן עבורי היא בית". הרבנית מיכל בלאו
"מכללת שאנן עבורי היא בית". הרבנית מיכל בלאוצילום: יח"צ

ראשת המדרשה החדשה, הרבנית מיכל בלאו, מדוע המכללה הקימה את המדרשה?

מדרשת מעיין בשאנן הוקמה מתוך ההבנה שיש צורך או מעבר לכך – רצון עז אצל בנות להתמלא בתחומי האמונה ולימוד התורה, העצמה אישית ונשית. בנות המעוניינות לשרת בשירות לאומי או ללמוד באקדמיה, נאלצות פעמים רבות לוותר על רצונן זה. מטרת המדרשה היא לתת מענה לצורך זה ולרצון זה. הבנות יקבלו במדרשה עושר רוחני ותרבותי בתחומים השונים, כמו הכנה לזוגיות ולחיי משפחה, הגברת המודעות הפנימית, העמקה באמונה, בתורה ובחסידות, קבלת כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

הבנות יפגשו במדרשה דמויות נשיות עוצמתיות, שהולכות עם החלום שלהן יחד עם הקמת משפחה ברוכה ועם אורח חיים אמוני תורני ויבררו איתן מה הן ההתמודדויות שהתמודדו איתן ומה העוגנים שסייעו להן לאורך השנים.

אני מאמינה שכאשר יש במכללה מדרשה שהיא מקום תורה, שמשמשת מרכז תרבותי רוחני, לפעילויות שונות, לחוויות רבות, ללימוד עומק ולמפגשים עוצמתיים, הסטודנטיות יצאו ברמה אישיותית אחרת, מאשר סטודנטיות שלא חוות את הטוב הזה.

מהי התוכנית הייחודית של המדרשה?

מדרשת מעיין בשאנן שמה לה למטרה לחשוף את הבת לכמה שיותר דמויות עוצמתיות ולכמה שיותר תחומי דעת במהלך לימודיה במדרשה. לצורך כך נבנתה התוכנית כתוכנית מודולרית תלת-שנתית, שבכל שנה כל בת יכולה לבחור את ימי הלימוד ואת הנושאים המועדפים עליה. יום אחד בשבוע יהיה מוקדש להעצמה אישית, להכנה לדייטים, לזוגיות ולהקמת משפחה. יום שני יוקדש ללימוד תנ"ך לעומק. יום שלישי יוקדש לתחום ארון הספרים היהודי – האגדה, ההלכה, המשנה והתלמוד. היום הרביעי יהיה יום מדהים שסובב על נושא האמונה והחסידות. מעבר ללימוד יהיו פעילויות מיוחדות במדרשה – הצגות, מסע על חוף הים, טיש חסידי, סדרת שיעורי אמונה ועוד.

מה החזון שלך למדרשה?

אנו תפילה שבע"ה אומנם בטווח הקרוב המדרשה תשפיע ותרומם בע"ה את בנות השירות הלאומי שיבואו ללמוד בה ואת הסטודנטיות שיצטרפו למסע המיוחד שילווה אותן במהלך שנות לימודיהן במכללה הן מבחינת לימוד התורה והן מבחינת ההכנה לחיים, לתקופת הדייטים, לחיי הזוגיות והמשפחה ולהגשמה העצמית הן בבית והן מחוצה לו. אך לטווח הרחוק יותר המדרשה תשמש מקור של שיעורים ולימוד תורה לכל נשות אזור חיפה והקריות ובנותיהן.

אין לנו ספק שבת שמסיימת את שנות הלימודים במכללה לצד המדרשה, תצא עם עוצמות רוחניות, ידע רב ובעיקר – בעלת קומה אחרת ממה שהיא התחילה את המסע הנפלא הזה.

איפה תתמקם המדרשה?

בית המדרש של המדרשה ממוקם בתוך מכללת שאנן. המקום הותאם ללימוד במשך יום שלם הן מבחינת הריהוט שעוצב במיוחד לשם כך והן מבחינת המיקום מול מרחבי הדשא הירוקים של המכללה, הפותחים את הלב ואת הדעת.

מעונות המדרשה ממוקמים בצמוד למכללה. המעונות הם דירות בבניין חדש, מרווח ונוח כדי שבת שבאה לדירה לאחר יום מלא בלימוד, תוכל להרחיב דעתה גם בזכות הדירה הנאה.

מה המוטו שלך בנושא החינוך, פסוק מהתנ"ך שמלווה אותך?

המוטו שמלווה אותי בחינוך הוא משפט מתוך מדרש ההלכה התנאי – המכילתא ומופיע גם בהגדה של פסח: "את פתח לו...". במהלך שלוש-ארבע השנים שבהן הסטודנטים נמצאים במכללה, הם לא יוכלו לרכוש את כל המיומנויות הקיימות, ללמוד הכול ולהתנסות בהכול. אנו מודעים לכך שכל מה שאנחנו מעניקים לסטודנטים בכל התחומים זה פתח קטן, טעימה מתוך אמונה ושכל אחת ואחד ימצאו את נקודות הכוח שבהם ואת שאהבה נפשם ומשם ימשיכו להעמיק, ללמוד ולהתנסות.

הפסוק המלווה אותי בעבודתי החינוכית הוא מתוך ספר משלי: בְּכָל-דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ; וְהוּא, יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ.

אני תפילה יום יום ושעה שעה שאצליח לקשר כל דבר וכל עניין, כל לימוד וכל מילה היוצאת מפי לקב"ה.

ומה המכללה הוותיקה בשבילך?

מכללת שאנן בעבורי היא בית! את מכללת שאנן הכרתי כשהייתי קומונרית במסגרת השירות הלאומי, לפני קרוב ל-30 שנה. כל ימי העיון של בנות השירות הלאומי מאזור חיפה היו במכללה שהייתה ממוקמת בנווה שאנן. כשהתחתנתי עברנו לגור במעלות, ובאופן טבעי העברתי את לימודיי למכללת שאנן. במכללה התקבלתי במאור פנים ומצאתי סגל איכותי ברמה אקדמית ואנושית גבוהה וגם חברות טובות, שעם חלקן אני בקשר עד היום.

לפני כ-12 שנים פנו אליי מהמכללה בהצעה להיות מדריכה פדגוגית במסלול העל-יסודי ובהמשך גם מרצה. בשנים האחרונות אני מכהנת כדיקנית הסטודנטים ומשנה הבאה בע"ה אעמוד בראש המדרשה החדשה הקמה במכללה – מדרשת מעיין בשאנן. כשהתחלתי לעבוד במכללה, שמחתי לפגוש לא מעט אנשי סגל שהיו מרצים נערצים עליי עוד מימי לימודיי במכללה.

מה מיוחד בעינייך במכללה? מה מייחד אותה בהשוואה למכללות אחרות?

למכללת שאנן יש יתרונות טכניים רבים: היא יפהפייה! כל מי שמגיע למכללה נפעם מיופייה, היא סמוכה לתחנת הרכבת, יש בה פינות חמד רבות, ספרייה מעודכנת וחדשנית ועוד דברים רבים, אך מעל הכול המכללה מצטיינת ביחס אישי לכל סטודנט וסטודנטית. ראשי המסלולים, החוגים, הסגל, העובדים, בעלי התפקידים וכמובן ההנהלה – כולם מכוונים עם הפנים לסטודנט. יש מערך תמיכה רחב ויוצא דופן, לדוגמה ישנן שתי קבוצות ווטסאפ לבנות ולבנים, ובהן נמצאים כל הסטודנטיות והסטודנטים, הדיקנים ואגודת הסטודנטים. כל שאלה, בעיה או אי הבנה מקבלים מענה מיידי ופתרון. דלתה של הנהלת המכללה תמיד פתוחה עבור הסטודנטים ונשיא המכללה נפגש עימם מעת לעת כדי לשמוע את הצרכים העולים הן בתחום האקדמי והן בתחום הרווחה. נוסף על כך, נושא העבודה המעשית שאנו מכנים אותו "הכשרה קלינית" תפס בשנים האחרונות תאוצה משמעותית במכללה כאשר הבוגרים שלנו יוצאים לשדה עם כלים רבים ובשל כך הם מבוקשים מאוד במערכת החינוך.

מה ההישגים העיקריים של המכללה?

ההישגים העיקריים של המכללה הם בהכשרת מאות בוגרות ובוגרים בכל שנה. בוגרים המהווים "מודלינג" לתלמידים שלהם ולצוותי המורים בכל מקום שהם. הבוגרים שלנו ההולכים עם "ברק בעיניים" בכל יום לעבודה, עם ארגז כלים מלא ומתוך תחושת שליחות.

מה הערכים הכי חשובים שסטודנטים מקבלים במכללה?

מעבר לערכים האמוניים והתורניים שהסטודנטים סופגים בכל דבר ועניין במכללה, אנחנו שואפים שהסטודנטים יאמינו בעצמם, יגלו את נקודות הכוח שלהם, ידעו ויבינו להכיל ולשמוע דעות מנוגדות לדעות שלהם בסובלנות ובסבלנות לצד האמונה בדרכם והעמידה על אמונה זו.