מנסור עבאס בכנס של המפלגה
מנסור עבאס בכנס של המפלגהצילום: אביר סולטן, פלאש 90

המשבר הפוליטי הנגרר למעלה משנתיים מביא איתו ניסיונות יצירתיים לכונן ממשלה מתפקדת. בין הפתרונות שנכנסו לחיינו היו חוק 'ראש הממשלה החליפי', וגם פיתוי בדמות שנה בראשות ממשלה לראש מפלגה עם 7 מנדטים. בין כל אלה נולד גם הרעיון הזה: הכנסה של מפלגת רע"מ, הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית, למעגל המפלגות שעליהן ניתן לבסס ממשלה, גם אם לא בשותפות מלאה אלא בהימנעות או בתמיכה מבחוץ.

את הרעיון הביאו לעולם אנשי הליכוד, בתקווה כי מפלגות הימין האחרות יסכימו לו. אבל במפלגת ציונות הדתית סירבו בתוקף לתמוך בממשלה שנשענת על רע"מ, אפילו בדרך של תמיכה מבחוץ בלבד. עבאס, יו"ר המפלגה, ניסה להרגיע את רוח ההתנגדות ואף נשא הצהרה מיוחדת שבה אמר: "אני עומד מולכם ונושא תפילה של תקווה וחתירה בלתי מתפשרת לחיים משותפים על בסיס כבוד הדדי ושוויון אמיתי. המכנה המשותף גדול מזה שמפריד בינינו".

הפגישות עם ראשי הימין ורבני הציונות הדתית, לצד ביקור הזדהות בבית הכנסת השרוף בלוד והקריאות ל"חיים משותפים", עשויים היו ליצור רושם כאילו מדובר כאן בשינוי כיוון משמעותי. אבל מחקר משותף של 'לך ירושלים' ו'אם תרצו' מגלה כי גם בשבועות האחרונים ממשיכה התנועה האסלאמית בפעולות תמיכה וסיוע לשלטון החמאס בעזה, לחיזוק הפורעים הערבים שחוללו מהומות ברחבי הארץ ולהגברת ההסתה. בחלק מהפעולות הללו שותף יושב הראש מנסור עבאס בעצמו.

"מחאה לגיטימית"

מאז סיום מבצע 'שומר החומות' בעזה והרגיעה במהומות המגזר הערבי בישראל, כלל הזרועות והעמותות של התנועה האסלאמית התגייסו לנתינת סיוע לתושבי רצועת עזה. עמותת 'אל־אקצא' ו'קרן הנשים המוסלמיות' רכשו אמבולנס לטובת עמותת 'אל־נור' הירושלמית. בהודעה שפרסמה התנועה האסלאמית אמר השייח' חמאד אבו דעאבס, ראש הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית: "פרויקט זה בא לשרת חולים ירושלמים בכלל ואת חלוצי מסגד אל־אקצא המבורך בפרט, במיוחד לאחר העימותים, ובהם פצועים רבים בתוך ומסביב למסגד אל־אקצא המבורך במהלך המחאה העממית האחרונה להגנת מסגד אל־אקצא ושייח' ג'ראח". במהלך הפרעות שחוללו ערביי ישראל בערים המעורבות חנכה התנועה האסלאמית מוקד לסיוע משפטי עבור הפורעים. הפרסום של מספר הטלפון ששירת זורקי אבנים, משחיתי ציוד ותוקפים רבים הופיע בדף הפייסבוק הרשמי של מפלגת רע"מ לטובת הפורעים. בלוד אף הוקם חמ"ל סיוע לאוכלוסייה הערבית בזמן הפרעות. גם בשביתה הגדולה שארגנה ועדת המעקב העליונה לאות הזדהות עם הנעשה ברצועת עזה תמכה התנועה האסלאמית במוצהר.

מקרה נוסף שבו היה קשה למצוא את רוח השלום של עבאס היה עצרת התמיכה בשייח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. ח'טיב נעצר לאחר המהומות בהר הבית והוא מואשם בהסתה ובתמיכה בטרור. בשב"כ אמרו כי ח'טיב מואשם ב"שימוש במעמדו הציבורי על מנת להתסיס ולשלהב את המתפרעים בהר הבית וברחבי הארץ. דבריו זוכים לתהודה רחבה ברשתות החברתיות ומעודדים הפגנות והפרות סדר אלימות". אך למרות טענות קשות אלה הגיע עבאס למאהל המחאה נגד המעצר ונגד ההליכים המתנהלים נגד השייח'.

בימים האחרונים התגלה כי גם הוועדה למיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי בכנסת, שבראשה עומד עבאס, הופכת לבמה להכחשת האלימות הערבית. נציגי משטרה שהגיעו לדיון נדרשו לנמק מדוע נעצרו פחות ממאתיים יהודים במבצע 'חוק וסדר' שעליו הכריזה המשטרה בתום המהומות, בעוד במגזר הערבי נעצרו כאלפיים. במהלך דיוני הוועדה כינה עבאס את האירועים בלוד, ביפו ובעכו "מחאה לגיטימית", ובזמן שהגיעו לדבר בוועדה תושבים יהודים מלוד שסיפרו על מה שעברו בשבועות האחרונים, הוא ביקש למנוע מהם להשתתף בדיון מול הנציגים הערבים.

הסתה עטופה ברווחה

המידע, כאמור, מופיע בדו"ח של תנועת 'לך ירושלים'. יושב הראש מאור צמח, החוקר את הנושא, אומר ל'בשבע' כי "התנועה האסלאמית בישראל, כמו אחותה הגדולה תנועת 'האחים המוסלמים' בעולם הערבי, היא ארגון רב־זרועות המפעיל פעילות 'דעווה' בחברה האזרחית בישראל. הדעווה היא מערך התמיכה שמעניקה התנועה האסלאמית לתומכיה ולציבור הערבי בישראל. הפעילות מנוהלת על ידי מערך רחב של עמותות בתחומים מגוונים, החל מדת וחינוך ועד רפואה ורווחה. בישראל מנוהל המערך על ידי עמותות סיוע בתחום הרווחה והרפואה ו'עמותת אל־אקצא', העוסקת בעיקר בהפצת הדת. בין היתר העמותה הקימה לאחרונה מסגדים בבית החולים הדסה הר הצופים ובכביש 6, ופעלה באופן אקטיבי במחאת המגנומטרים".

לדברי צמח, אף שהפעילות נראית דתית או חברתית, למעשה היא איננה תמימה כלל. הוא מסביר כי מטרת־העל של פעילות הדעווה היא השקעה בחינוך לערכי האסלאם ובפעילות חברתית העשויה לתת את פירותיה, גם אם לא בטווח הזמן המיידי. "אין לנו ספק שהפעילות הזו הצמיחה והגדילה את בסיס הכוח הפוליטי של הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית. תוצאות הבחירות, שבהן זכתה המפלגה בארבעה מנדטים, הן תוצאה של השקעה בפעילות הדעווה הנרחבת של התנועה במגזר הערבי", הוא אומר. "ארגון 'לך ירושלים' עקב אחר פעילות הדעווה של התנועה האסלאמית, ובמהלך מבצע 'שומר החומות' ולאחריו אנו מזהים פעילות בהיקף כספי של מיליוני שקלים, פעילות רווחה, תמיכה וסעד משפטי לתושבי ישראל הערבים ולתושבי רצועת עזה. אין ספק שהתנועה האסלאמית מסתערת על הרחוב הערבי בפעילותה ומנצלת את רגעי המשבר במתן מענים נרחבים לאוכלוסייה ומתן גיבוי למחאה.

"מערך הדעווה מאפשר לתנועה להגדיל את בסיס התמיכה הציבורית לערכי התנועה, וספציפית לאידיאולוגיה האסלאמית, השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. מאז הוצאת הפלג הצפוני אל מחוץ לחוק וסגירת אגודות הצדקה של התנועה, השתלטו על כספי הצדקה במגזר הערבי העמותות של הפלג הדרומי. חובת מתן צדקה, כאחת מחמש מצוות היסוד החלות על כל מוסלמי, עוברת דרך עמותות אלו. לכן בפעילות מהירה מתאפשרות הקצאת מזון ותרופות בכמיליון וחצי ש"ח לעזה, רכישת אמבולנס בעלות של מאות אלפי דולרים וחלוקה נרחבת של סלי מזון בערים המעורבות".

אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת 'אם תרצו', שהיה שותף למחקר, אמר כי "הממצאים מוכיחים באופן חד־משמעי שאסור למדינת ישראל להקים ממשלה הנשענת על התנועה האסלאמית. לא מדובר בבני מיעוטים שקוראים להשתלבות, ובוודאי שלא מדובר בתנועה שקשרה את גורלה בגורל העם היהודי כפי שעשו אחינו הדרוזים, הצ'רקסים או הבדואים המשרתים בצה"ל. מדובר בתנועה קיצונית אשר בחזונה על מדינת ישראל להימחק ובמעשיה היא חותרת לשם, עקב בצד אגודל. תנועת 'אם תרצו' ממשיכה בקריאה לראשי המפלגות הציוניות לא להסתמך על התנועה האסלאמית בהקמת ממשלה. מספיק עם הרמייה העצמית".

אסף פאסי, מנהל חברת הדיגיטל 'פאסי.קראוס', שהיה בעבר יועץ ליו"ר ימינה נפתלי בנט ומקורב מאוד לכל צמרת מפלגתו, הופתע לגלות על החיבור הנרקם בין בנט למפלגת רע"מ לקראת הקמת ממשלת מתנגדי נתניהו. בזמן שיחתנו מתנהלים בכפר המכבייה מגעים לסגירות אחרונות בין שקד ובנט לבין עבאס וחבר מפלגתו ואליד טהא. "אני מופתע מאוד מהמעשים האחרונים של חבריי בסיעת ימינה", אומר פאסי בגילוי לב. "איילת שקד אמרה לפני מספר חודשים שהיא וחבריה מעולם לא שיקרו. זה היה נכון. זה כבר לא נכון כעת".

אשר לממשלה המתגבשת, אמר פאסי: "אני חושב שראוי ונכון שהחברה הערבית תשתלב בעשייה הפוליטית. יש עניינים רבים שמצריכים קידום בחברה זו ושנבנו בצורה רעועה, לא נכונה ולא הגונה בכלל ממשלות ישראל עד עתה. יחד עם זה, האופציה שחברי כנסת שתומכים בטרור יהיו אצבע קובעת למדינה שעבורם היא מדינת אויב, היא סכנה ברמה שלא הכרנו עד עתה. הכאב שלי איננו רק על העניין הפוליטי הנוכחי. הכאב הוא על היעדר מנהיגות אמת בימין. על העובדה שעוד ועוד חברי כנסת שהימין בטח בהם מתגלים כאנשי שקר. כך נולדים תאומים רעים מאוד למציאות - ייאוש ואנרכיה".