תרופה. אילוסטרציה
תרופה. אילוסטרציהצילום: iStock

אחרי שנחשף ב"ישראל היום" כי בקופה הורו לספק לחולי סרטן מינונים מוקטנים של תרופות הכלולות בסל, כעת נחשפת דרישה מקוממת נוספת שהופנתה לרופאים: לא לספק לחלק מהחולים תרופות ביולוגיות יקרות הכלולות בסל התרופות - ובמקום זאת לתת תרופות תחליפיות זולות (ביוסימילר), שלפי הטענות עלולות להיות יעילות פחות ואף מזיקות.

הנוהל השל כללית, שניתן במאי האחרון, נוגע ללוקים במחלת קרוהן - מחלת מעיים כרונית וקשה - וכן ללוקים במחלות ראומטולוגיות דוגמת דלקת מפרקים. 12 ארגוני חולים פנו באופן חסר תקדים למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בדרישה לבטל הוראה זו.

כזכור, בכירי האונקולוגים בארץ פתחו במאבק נגד הוראות מקוממות אחרות של כללית, שדרשו מהרופאים לתת לחולי סרטן רק מינונים מוקטנים של תרופות הכלולות בסל ומתוקצבות על ידי המדינה במאות מיליוני שקלים בשנה. במסגרת המאבק, מתחו הרופאים ביקורת חריפה על קופת החולים וטענו כי יישום ההוראות החדשות יפגע בסיכויי החלמתם של חולי הסרטן - ובעיקר מסרטן הריאות, הקטלני ביותר בקרב החולים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה רק כי "הפנייה התקבלה במשרד הבריאות ונבחנת על ידי הגורמים המקצועיים".

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "מדיניות הטיפול בכללית עולה בקנה אחד עם ההנחיות הקליניות המקובלות בעולם לטיפול במחלות המדוברות. ההנחיות מבוססות מחקרית, מאושרות על ידי משרד הבריאות ונעשתה לגביהן התייעצות עם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים.

"כל רופא מטפל יכול לבקש את כל מגוון הטיפולים הקיימים בסל בקו ראשון, ולנמק קלינית את הבקשה מדוע להעדיף תכשיר מסוים על אחר. כל בקשה נדונה לגופה. כללית אינה מונעת משום מטופל טיפול שהוא זכאי לו וכלול בסל הבריאות.

"בשנת 2020 משרד הבריאות הוציא נוהל כי אפשר לבצע החלפה חד-פעמית בין תרופת רמיקייד לרמסימה, והוא חל על כל ההתוויות לטיפול במבוגרים (ראומטולוגיה, דרמטולוגיה ומחלות מעי דלקתיות). מהלך זה מיושם כמה שנים במדינות אירופה, ובהן גרמניה, צרפת, אנגליה, דנמרק והמדינות הנורדיות", לשון תגובת קופת חולים כללית.