חוזרים לשגרת מסכות?
חוזרים לשגרת מסכות?צילום: איסטוק

בשבוע שעבר, בעוד כולנו צוהלים מהסרת המסכות כאיתות לחזרה מוחלטת לשגרה, התריע ד"ר יואב לוריה, מומחה למחלות כבד ורפואה פנימית, מצעדים מהירים מדי וחסרי בקרה.

את אירוע ההדבקה בבית הספר במודיעין הוא ראה כתמרור אזהרה עבור כולנו, והנה ביממה האחרונה אנחנו עוקבים בדאגה אחר הדבקה גם בבנימינה.

בראיון לערוץ 7 הוא משיב לשאלה האם אכן מיהרנו בצעדי השיגרה ואם אכן אנחנו צפויים לגל הדבקות חדש שיחזיר אותנו כמה חודשים אחורה.

"אין לי מילים", אומר ד"ר לוריה בהתייחס למהירות בה חזרה המחלה לאיים, ועם זאת הוא מבהיר שאינו מופתע מהמתרחש ומזכיר כי בראיון קודם "שאלו אותי על המסכה ואמרתי שאני נשאר עם המסכה. כבר בתחילת המגיפה אמרתי שהאמצעי הפשוט, הזול והלא מזיק, עוד לפני החיסונים הנפלאים, הוא המסכה, אבל צריך לאכוף אותה. לצערי לא נקטו בצעדים דרקוניים של אכיפה".

בדבריו לא מצליח ד"ר לוריה למצוא את המניע שמוביל להיעדר אכיפה בתחום זה. "כשרוצים אכיפה ביד ברזל יודעים לעשות זאת, אבל משום מה בנושא הזה לא אכפו ביד ברזל. כמה זה מסובך לדאוג שיתבצעו בדיקות בארץ ובחו"ל? אומרים שמספר הבודקים ירד לחמישה או משהו כזה, ואתה לא יודע אם לצחוק או לבכות. מה חושבים שיבוא מנתב"ג? ברור היה שתבוא מגיפה, והיא אכן באה".

"ברור שאותו אדם זלזל בבידוק", אומר לוריה בהתייחס לאזרח ששב לארץ והחל את ההדבקה המחודשת. "אם הוא היה מחוסן, איך זה שהבדיקות לא עלו על זה שהוא היה חולה? מכל כיוון ברור שמשהו כאן לא עבד כשורה".

ד"ר לוריה שב ומזכיר את הצעתו לקנסות דרקוניים בגובה של עשרות אלפי שקלים לכל מי שלא יעטה מסכה על פניו. להערכתו לאחר שלושה אזרחים שיספגו קנסות מיידיים שכאלה לא יהיה עוד מי שיזלזל בהנחיה.

"יש טענה שאצל ילדים זה קל, אבל גם חולה קורונה מבוגר אחד, ובוודאי ילד, משבית מערכות שלמות,, אומר ד"ר לוריה ומזכיר את משמעות האישפוזים במרפאות והתוצאות הבריא5ותיות ארוכות הטווח של הקורונה הגורמת "לערפול במוח ולעייפות. אנחנו רואים אנשים שבעבר עבדו 16 שעות ביום ועכשיו בקושי מסוגלים לקום מהמיטה. זה מחיר שלא נגמר, ובעקבותיו נגרמות נכויות שכולנו משלמים עליהן מהמיסים שלנו. אפשר לעצור את הדברים הללו על ידי תקנות שידועות מזה אלפי שנים, ועל ידי אכיפה של התקנות הללו".

לטעמו של ד"ר לוריה ישראל נמצאת כיום במצב דומה לזה שהיה בינואר פברואר 2020 "כשנתב"ג היה פתוח לרווחה ללא ביקורת. ההבדל הוא שהודות למי שהביא לנו את החיסונים חלק גדול מהאוכלוסייה מוגן בצורה טובה, והבעיה מספרית היא קטנה יותר, ובנוסף אנחנו יודעים יותר על המחלה. שמענו את פרופ' סדצקי שאפשר וחייבים לעצור את זה בבדיקות סופר מהירות ואמינות שיש לנו", הוא מציין.

ד"ר לוריה קורא לצניעות בהערכות המומחים המדווחים על חזרה לשגרה. בדבריו הוא מזכיר חוקרים שהכריזו מוקדם מדי על תום המגיפות ובתוך שנים מספר התברר שהכרזתם הייתה מוקדמת מדי.

יצוין כי שעות אחדות לאחר השיחה עם ד"ר לוריה פרסם שר הבריאות, ניצן הורביץ, פניה לציבור ובה הציג את ההיערכות החדשה לבלימת התפרצות הנגיף. בין השאר דיבר על הרחבת מעגל הבדיקה בנתב"ג בתיאום עם שרת התחבורה, על אכיפה נוקשה יותר מול היוצאים לחו"ל והשבים משם ללא בקרה ופיקוח, וצעדים נוספים.