החומה הסינית
החומה הסיניתצילום: חן לאופולד, פלאש 90

משולש ארה"ב סין וישראל געש בתקופת מבצע 'שומר החומות'. סין ניצלה את מעמדה באו"ם כדי להוביל יוזמות נגד ישראל ותקפה את ארה"ב על שאינה בולמת את ישראל בפעילותה נגד חמאס. בנוסף, נשמעו בתקשורת הסינית הרשמית ועל ידי דיפלומטים סיניים התבטאויות אנטישמיות.

על הצעדים, המניעים והמשמעויות של צעדי הסינים בתקופה זו ובכלל שוחחנו עם החוקר טוביה גרינג, מומחה במדיניות החוץ של סין איש מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון. "סין יצאה בכמה התבטאויות ונקטה בכמה צעדים שנתפסו בישראל כעלית מדרגה בהתנהגות השלילית שהיא נוקטת כלפינו", אומר גרינג ומציין כי סין "ראתה במבצע 'שומר החומות' הזדמנות להתנגח בארה"ב דרך ישראל כשותפה שלה".

"הם ניצלו את הבמה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, ושם הם היו מהיוזמים של החלטות נגד ישראל, קריאה לביצוע חקירה נגד צעדיה של ישראל. סין הייתה באותו זמן גם הנשיא המתחלפת של מועצת הביטחון של האו"ם, וכנשיאה היא יזמה בפרק זמן של שבוע שלושה מפגשים שונים בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני, ואלמלא היה וטו אמריקאי היינו מקבלים גינוי שהיו לו השלכות דיפלומטיות".

גרינג מציין כי אמנם יכולים הסינים לטעון שדיונים אלה שנפתחו ביוזמתה לא נועדו להכפיש את ישראל אלא לברר את הנתונים והעובדות, אך בפועל "אנחנו מכירים את ההטיה של הגופים הללו נגד ישראל".

עוד הוא מספר כי "שר החוץ ומזכיר המדינה של סין ניצל את הבמות הבינלאומיות באו"ם ובכינוסים נוספים להבעת תמיכה בפלשתינים, ובאותו זמן לא יכול היה להביע אמפתיה לסבל הישראלי. הוא הגדיר את סין כחברת אמת של הפלשתינים, מה שלא שמענו כלפי ישראל. דיפלומט סיני באו"ם שיתף פוסטים אנטישמיים ואנטי ציוניים המגנים את פעילות ישראל ואירועים פנים ישראליים כמו בשייח' ג'ארח כפעולות ברבריות של ישראל".

ממשיך גרינג ומספר: "הנציג הסיני ברמאללה מתראיין בתקשורת הערבית והפלשתינית ומביע אמפטיה לסבל הפלשתיני, אבל לא ראינו את השגריר הסיני בישראל מתייחס לירי המאסיבי של טילים על ישראל למרות שהוא עצמו היה צריך לרוץ באמצע הלילה למקלט. אנחנו שומעים ורואים התבטאויות אנטישמיות בתקשורת ועל ידי דיפלומטיים. אחד המגישים טען שהיהודים שולטים בתקשורת ובכלכלה האמריקאיות".

"כל זה לא חדש", מציין גרינג. "כשטראמפ העביר את השגרירות לירושלים והכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן היו תופעות דומות. ככל שהחיכוכים בין סין לארה"ב גברו ניתן היה לראות עלית מדרגה בהשתלחות. במבצע בעזה כל הגינויים היו כלפי ארה"ב כאילו היא זו שנלחמת. ארה"ב תוארה כעומדת בצד ההפוך מהצדק", הוא אומר ומציין כי גם עסקת הנשק עליה חתמה ארה"ב עם ישראל סייעה להעלאת הטענות הללו.

"הם רואים במבצע הזה עוד הזדמנות, כחלק מהטרנד של השתלחות בארה"ב והגדרתה כצבועה כשהיא מדברת על מחנות הריכוז שסין מקימה ועל הנהלותה בטיבט".

עוד מספר גרינג כי הדברים גולשים להתבטאויות אנטישמיות ברשתות החברתיות. "בלוגר עם מיליוני עוקבים התבטא במאמר ארוך עם אמירות אנטישמיות קשות ביותר, החל מהיהודי עם האף הארוך השולט בכלכלה ובכסף, ועד האשמה של היהודים במלחמת האופיום, האירוע הצרוב ביותר באתוס של סין כרגע המשפיל ביותר עבור סין. דבריו הם רק דוגמא אחת מעוד רבים", אומר גרינג ומספר גם על טענות תלושות מהמציאות לפיהן אובמה הוא יהודי ורעייתו היא בת של רב אורתודוקסי שחור ואליהם מצטיירים בעלי הון יהודיים וכיוצא באלה.

האם ישראל צריכה ויכולה לפעול מול המגמה האנטישמית הזו? גרינג משוכנע שכן ומציין כי כבר כעת נרמז על מדיניות 'עין תחת עין' מצידה של ישראל, כלומר 'תצביעו נגדנו ואנחנו נצביע נגדכם'. "ביצענו הצבעה כזו בשבוע שעבר כאשר עלתה היוזמה הקנדית במועצת זכויות האדם לחקירה של הפשעים נגד האנושות שמבצעת סין וישראל הייתה המדינה העשרים שחתמה על הקריאה הזו. זה היה איתות לסין שישראל יכולה לשחק את המשחק".

עם זאת, ישראל עדיין רואה בסין שותפת סחר מרכזית המהווה בשנים האחרונות את מקור היבוא המוביל לישראל. "ישראל לא יכולה להיכנס לויכוח על זכויות אדם בפלטפורמות בינלאומיות מול סין. אין לנו את הגב הדיפלומטי בנושא הפלשתיני וכיום יש קונצנזוס נגד ישראל. סין יכולה לנצל את כל המערך הדיפלומטי שלה ואת כול הכוחות נגד ישראל אם ישראל תתנגח בה".

עם זאת, הוא מוסיף, "אם ישראל תרצה לפגוע בסין יש דרכים לפגוע ביוקרה שלה בדרכים ייחודיות. למשל, סין יזמה שיחות שלום עם הפלשתינים, וישראל יכולה להציג את סין כפי שאנחנו תופסים אותה, ככוח מוטה ולא כמעצמה חברה של כולם. ישראל יכולה לסרב להזמנות לשיחות שלום ולהציג את הצביעות שלהם ביחס אלינו מול היחס לפלשתינים. זה משהו שיכול להטריד אותם".

עוד מציע גרינג לישראל להציג את האנטישמיות בסין כפי שהיא. "השגרירים הסינים מקפידים לומר שאין אנטישמיות בסין ושיש ידידות בין סין ליהודים, אבל בליגה נגד השמצה יש נתונים שאפשר לחשוף. יש ארבעה משרדים שעוסקים במלחמה באנטישמיות. צריך לחקור את התופעה ולהציג את סין כמדינה שיש בה אנטישמיות מאוד קשה. ראינו איך בקרב קהילות המהגרים השחורים בדרום היו מקרים קשים של גזענות סביב הקורונה, זה הופץ באפריקה ופגע בסין מאוד. מדובר במדינה מאוד אנטישמית,.

ובנוסף לאלה קיימת גם הזירה הדיפלומטית שגם בה ניתן לאיים גם מול הענק הסיני. "אנחנו יכולים להגיד בשיחות סגורות שאם יצביעו נגדנו בשם הצדק הבינלאומי, ישראל תוכל להצביע נגד סין בסוגיות כמו חוק הים ששולל בעלות סינית משטחים בים שסין השתלטה עליהם. אפשר להתחיל לדבר איתם על טייוואן. זה יכול לפגוע בתדמית הבינלאומית של סין. בינואר הקרוב כשיחגגו שלושים לכינון היחסים הדיפלומטיים זה צריך לעמוד במוקד התפיסה, שמלבנים את העניין וחותמים על הסכמים מחודשים".