להתמקצע. חזי גרינפלד
להתמקצע. חזי גרינפלדצילום: מיכל קושרוב

למרות המספר האדיר של עורכי דין בישראל, למרות המאבק האדיר של מי שכבר עוסק בו למצוא ייחודיות, מקצוע עריכת הדין עדיין נחשק בישראל. היום נערכות הבחינות ללשכת עורכי הדין ועל התמודדות ביום שאחרי שוחחנו עם חזי גרינפלד מחברת טופ דיגיטל המלווה ומכווינה עורכי דין בבחירת תחומי קריירה, שיווק ועוד.

גרינפלד מאשר את הנתון לפיו בתל אביב יש יותר עורכי דין מכל יפן, מה שאולי מבטא את אופיו הרגוע של העם היפני, אבל גם מבטא את החתירה של צעירים ישראלים רבים לתחום עריכת הדין.

"אנחנו נקלעים כמעט מדי יום לסיפורים של עורכי דין ומכירים את הענף, כך שאם הבחינות קשות אז הקושי הגדול באמת הוא ביציאה לשוק עצמו", אומר גרינפלד ומספר על מעט מהאתגרים והמכשולים הממתינים לעורך הדין הצעיר היוצא לעצמאות מעולם ההתמחות.

לדבריו עורכי דין רבים מגיעים לעולם עריכת הדין לאחר שנות ההכשרה וההתמחות שבהן ניתנה להם התחושה שהם בקיאים בתחום מסוים של עריכת דין, בעוד בפועל בשנות ההתמחות הם עסקו בעיקר בתחומים טכניים בלבד או שאפילו נוצלו על ידי בעלי המשרדים בעוד בפועל הם לא קיבלו הכשרה של ממש. התוצאה של חוסר הידע האמתי של עורכי הדין הצעירים היא טעויות שמבצעים ערוכי דין אלה מתוך חוסר הבנה אמתית בתחום אליו נכנסו.

"הרבה עורכי דין מתחילים לחשב את המסלול מחדש, כי הם רוצים להבין מה המשמעות של העיסוק בתחום כזה או אחר, ומבינים שיש הרבה נושאים שהם לא חוו ולא התנסו בהם", מספר גרינפלד ומתאר את העבודה שהחברה שלו עושה מול עורכי הדין, כאשר היא בוחנת את ההתאמה האמתית של עורך הדין לתחומי עיסוקו, את המיקום הגיאוגרפי שלו והיכולת להתמקצע דווקא בו בתחום כזה או אחר וכיוצא באלה נתונים וחשיבה מחודשת על המקצוע ועל התאמתו אליו. "יש עורך דין שחושב שהוא מבין הכול בעקבות סוג העבודה שהוא עשה בתקופת ההתמחות, כשאותו עורך דין יוצא לשוק הוא צריך להבין שיש אינספור קטגוריות לכל תחום שהוא יוצא אליו. התחום הפלילי נוגע לאינסוף כיוונים ולא בכולם הוא יודע איך להתמודד".

עוד מציין גרינפלד כי הידע הטכנולוגי של עורכי הדין הצעירים משמש לעיתים לטובתם מול משרדים וותיקים שפחות "שוחים" במדיות החברתיות השונות. התוצאה היא שדווקא הם, הצעירים, נבחרים על ידי הלקוחות שלא תמיד בוחרים עורך דין בגלל הניסיון אלא בגלל החשיפה שלו במדיה. התוצאה מכך יכולה לא פעם להיות מתן שירות ללקוח מבלי שיש את הניסיון והידע הנצרך בתחום המסוים שבו הלקוח זקוק לשירות.

"חשוב וחובה שעורך דין יידע מי הוא ומה הוא לפני שהוא יוצא לדרך. זה שמבינים בנזיקין לא אומר שמבינים ברשלנות רפואית או בתביעות מול משרד הביטחון". מאחר וכך, מייעץ גרינפלד, עורך הדין צריך למצוא לעצמו נישה מקצועית בה הוא מתמחה ומתמקצע מבלי לשאוף לדעת הכול במגמה להרחיב את קהל הלקוחות וממילא את השכר.

"עורך דין צעיר מחפש את הכסף הגדול בתחום שבו הוא התמחה, והוא מגלה שהמציאות קשה ומורכבת הרבה יותר. עורכי דין משלמים שכירויות ולא מצליחים לממן. לפעמים לוקח שנתיים עד שפיצוי ללקוח מגיע ועורכי דין לא יודעים איך יחיו עד אז".

לטעמו של גרינפלד המענה למציאות הקשה צריך להגיע מתוך תחושת שליחות שאיתה ייצא עורך הדין לדרכו המקצועית, ומתוך כך ימצא את הייחודיות המקצועית שתהפוך אותו למומחה בתחומו. יציאה לשוק העבודה ללא ידע מקצועי אמתי יכולה להניב טעויות ובעידן הנוכחי בכוחו של לקוח לעשות בנקל שיימינג על עורך דין שכשל, ובכך לחסל קריירה עוד בטרם התחילה. "תלמדו עוד קצת, תתמקצעו, תבחרו את הנישות שלכם ותתמקצעו בהן".