משלחת פיקוד העורף ומשרד החוץ הפועלת במיאמי, זכתה ביממה האחרונה לתגבור של מחלצים, מהנדסים ומומחי אוכלוסיה.

במקביל צוות מבצעי של יחידה 9900 באגף המודיעין בנה מודל תלת-מימדי הממפה את הבניין שקרס ובכך מייעל את תהליך איתור הגופות במבנה.

המשלחת פועלת בשני מאמצים עיקריים: מאמץ החילוץ וההנדסה ומאמץ האוכלוסיה בו מסייעים קציני פיקוד העורף למשפחות הנעדרים. במקביל עובד צוות הקונסוליה הישראלית, בראשות הקונסול הכללי, מול השלטונות המקומיים, המשפחות וראשי הקהילה היהודית, ובוחן דרכים נוספות שבהן נוכל לסייע, דוגמת תמיכה נפשית למשפחות ולקהילה.

מדבריו של מפקד צוות ביחידה 9900, סגן נ׳ סיפר, "בשגרה, אני מפקד על צוות מיוחד שבונה מודלים תלת-מימדיים לצורך ביצוע פעילויות מבצעיות של צה״ל. בימים האחרונים, אנשי הצוות משתמשים ביכולות טכנולוגיות מתקדמות על מנת לסייע למשלחת פיקוד העורף במיאמי. ניתחנו את הבניין שקרס ובנינו מודל תלת מימדי שלו, שיאפשר לאנשי פיקוד העורף, לסייע בחילוץ ולהתמצא בין ההריסות בצורה מהירה ואפקטיבית יותר. אנחנו מודים על הזכות וגאים לקחת חלק במאמץ הומניטרי חשוב כל כך״.

סגן מפקד המשלחת במיאמי, אל״ם אלעד אדרי סיכם את עבודת המשלחת עד כה. "נחתנו ביום ראשון אחר הצהריים והלכנו ישר לאתר כדי להבין במה מדובר. מאז אנחנו נמצאים על האתר. אתמול בבוקר הצטרפה אלינו קבוצה של 7 קצינים נוספים. אנחנו עובדים בשיטת משמרות. המשלחת מחולקת לשתי קבוצות, כל פעם קבוצה נמצאת לאורך חצי יממה באתר עצמו".

"אנו פועלים לפי שיטת מודיעין אוכלוסייה, שפיתח פיקוד העורף. התפיסה מבוססת על מידע על פי ההבנה של מיקומי הלכודים באתר בעזרת תשאול, והעברתם למלאכת החילוץ. התפיסה קיימת מעל 20 שנה, אבל מה שהשתנה הוא שמקורות שונים אצלנו יודעים להנגיש לנו כלים ובזכותם אנחנו יודעים לחבר את זה לטקטיקה בשטח".

לדבריו מדובר באתר מורכב מאוד וריבוי הנעדרים דרש גם דגשים מיוחדים. "מהרגע שנחתנו פתחנו דסק שבו הושבנו מספר קצינים שלנו שהמומחיות שלהם היא תחקור ותשאול קוגנטיבי - מביאים בן משפחה שמכיר את הדירה והמשפחה. מדברים איתו על אופי הדיירים, פרטי זיהוי וכו׳. דבר כזה מלמד אותנו לאן להכווין את האנשים".

"יש לנו שיתוף פעולה עם יחידה 9900 באמ״ן וענף אגמים בפקע״ר. תכליתו של ענף אגמים הוא התבססות על מקורות גלויים, כגון הבניין, הקרקע והסביבה, וניתוח הסכנה לסביבה הקרובה. 9900 נותנים לנו הרבה מאוד מפות, רובן תלת מימדיות. כל מחלץ רוצה לדעת איך היה נראה הבניין לפני הקריסה. כך מייצרים להם מודל תלת מימד שמכיל את איך הבניין נראה לפני, איך נראה עכשיו, פרטים מהתשאול הקוגניטיבי, וכך מקבלים תמונת מצב כמעט מדוייקת", הוסיף.

"סוגיית המשפחות ראשונה במעלה. בשונה מחקירת זירה פלילית, כאן יש קבוצה שצריך להכיל ולעבוד איתה. המשפחות מרגישות שהן מאיצות את פעילות החילוץ עם המידע שהן נותנות לנו. אנחנו דואגים פעמיים ביום לתת להם מידע. לפי שעה אנחנו מתייחסים ללכודים כאנשים חיים ופועלים לאיתורם".