אשפוז בית במכבי . אילוסטרציה
אשפוז בית במכבי . אילוסטרציהצילום: אוהד עשור

התוצאות הרפואיות לאשפוזם של עשרות חולי הקורונה שאושפזו בביתם, הפתיעו גם את הצוותים הרפואיים המיומנים של מכבי שירותי בריאות. תוצאות הטיפול הרפואי היו מצוינות, ההחלמה הייתה מהירה יותר ושביעות הרצון של המטופלים ובני משפחותיהם גבוהה ביותר, וגם תחושתם של הרופאים והצוות הרפואי. מחקרים שכבר בוצעו בעולם, רק מחזקים זאת ומצביעים על קשר ישיר בין החלמה מהירה לבין הימצאותו של החולה בסביבה הטבעית. כעת מקפיצה מכבי את אשפוז הבית לבית חולים של ממש.

בימי השיא של מגפת הקורונה טיפלה מכבי במקביל בכ-20 אלף חולים ביום בביתם. לשם השוואה, מספר מיטות האשפוז הכלליות בכלל בתי החולים בישראל גם יחד הוא כ- 15 אלף. הטיפול מרחוק בבית בחולי הקורונה היווה המשך טבעי לפרויקט שאפתני שכבר פועל במכבי בשלוש השנים האחרונות: בית חולים בבית, במסגרתו מטופלים מאושפזים בביתם במקום במחלקות בבתי החולים.

במסגרת "בית החולים בקהילה" שהשיקה מכבי, יטופלו מאות חברי מכבי שיידרשו לכך למעקב רפואי צמוד בדיוק כמו בבית החולים – רק בבית הפרטי שלהם. בית החולים הראשון בקהילה הינו הרחבה משמעותית של אשפוז הבית שהתעצם באופן ניכר בתקופת הקורונה, כאשר מכבי הייתה הראשונה מבין קופות החולים בישראל לפתח אשפוז בבית כתחליף אמיתי לאשפוז בבית חולים. ההצלחה בתקופת הקורונה מהווה שינוי משמעותית בכל המערכת האשפוזית של עולם הטיפול בבית והיווה מנוע צמיחה של התחום כולו.

בית החולים בבית נותן מענה במגוון תחומים משמעותיים במקום אשפוז בבית חולים רגיל – מחלות פנימיות, מחלת הקורונה, שיקום לאחר ניתוחים או אירועים מוחיים, מצבים שונים בבריאות הנפש, ואף במצבים בהם המטופלים נדרשים להנשמה ממושכת. צוות הניהול של בית החולים עסוק כעת בהרחבת הטיפול לתחומים נוספים כגון רפואת ילדים ורפואת נשים.

בימים אלו כבר השלימו במכבי שורה של הסכמי שיתוף פעולה עם בתי חולים לתפעול בתי החולים הביתיים, ולהערכת מכבי, אם משרד הבריאות יאשר להם להרחיב את הפרויקט כפי שהם שואפים, כבר בחורף הקרוב לא נראה את תופעת "הזקנה במסדרון" הכאובה כל כך. בישראל יש כ-90 מחלקות פנימיות ובשיא החורף יש בהן מאות חולים במסדרונות בשל חוסר במיטות. אם רבים מהחולים יופנו לאשפוז ביתי, הרי שהרווח יהיה כפול: גם הפחתת העומס האדיר הקיים על מחלקות בית החולים בתקופת החורף, וגם שיפור דרמטי של השירות הרפואי שניתן לחולים.

שינוי אסטרטגי של מערכת הבריאות

לדברי ראש חטיבת הבריאות במכבי, ד"ר מירי מזרחי-ראובני, הקופה מעריכה כי אחד מכל שלושה מאושפזים כיום במחלקות הפנימיות יכולים מבחינה רפואית ולוגיסטית להיות מאושפזים בבית בבטחה כאשר מדובר בעשרות אלפי אנשים בשנה בישראל.

"אשפוז הבית הוא רפואת העתיד, ובעוד מספר שנים הוא יהפוך למרכיב אינטגרלי ברפואת הקהילה בארץ ובעולם. מגפת הקורונה חידדה משמעותית את הצורך בכך", אומרת ד"ר מזרחי-ראובני. "מדובר ברפורמה הכרחית במערך האשפוז הלאומי, ובה נדרש להוסיף מיטות אשפוז בבית, לצד מיטות האשפוז בבתי החולים. לא רק שזה נוח יותר למטופל להתאשפז בביתו, במקרים מסוימים המהלך אף כרוך בפחות סיכונים ויש לכך גם השפעה רבה על היכולת של בני משפחתו לתמוך בו בתקופה הזו באופן נוח, ובסביבה המוכרת. נוכחנו לראות שהמטופלים מחלימים מהר יותר בבית".

כשד"ר מזרחי-ראובני מתייחסת לסיכונים היא מתכוונת בעיקר לנושא הזיהומים הנרכשים בבתיה"ח שעל פי הערכות משרד הבריאות מביאים למותם של אלפי ישראלים מדי שנה. זאת על אף עבודה מאומצת של משרד הבריאות ובתי החולים על מנת לצמצם ככל הניתן את התופעה. מדובר כמובן בנתונים מדאיגים שאינם ייחודים לישראל: המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) מעריך שבארה"ב לבדה מתים מדי שנה 1.7 מיליון מטופלים בשל זיהומים שנחשפו אליהם בעת האשפוז בביה"ח. סיכונים נוספים הנם בלבול בקשישים – כאשר הם יוצאים מביתם לאשפוז בסביבה שאינה מוכרת, נפילות ועוד.

מי שמונה למנהל הרפואי של בית החולים בבית הוא ד"ר עמרי שינטל, מומחה ברפואה פנימית, שעוסק כבר שנים בפיתוח תחום אשפוז הבית בישראל. "המטרה שלנו היא שבבית החולים יהיו רק החולים שחייבים להיות שם. לאף מטופל לא מגיע לשכב במסדרון. אנחנו נצליח במשימה תוך שיתוף פעולה עם בתי החולים. בית החולים הראשונים שכבר פועלים איתנו הם אסותא אשדוד, רמב"ם ושיבא. עבורם ועבורנו מדובר על שינוי אסטרטגי במערכת הבריאות בישראל – מהפכה של ממש בתפיסה" אומר ד"ר שינטל. "אשפוז בית יוביל בהכרח להפחתת העומסים במיון, הקטנת הצפיפות במחלקות האשפוז, צמצום שחיקת הצוותים הרפואיים בבתי החולים ומניעת מוות של אלפים בשנה מזיהומים".

"המפתח להצלחה טמון בשיתוף פעולה אסטרטגי של קופות החולים ובתי החולים, ושינוי התמריצים במערכת הבריאות, בהובלת משרדי הבריאות והאוצר, כך שלכלל המערכת יהיה אינטרס מובהק לאשפז בבית", אומרת ד"ר מזרחי-ראובני. "אין חילוקי דעות בקרב המומחים לגבי הערך המשמעותי למטופל ולהחלמתו במסגרת אשפוז בית, במידה ומצבו הרפואי מאפשר זאת. אך תפיסה זו חייבת לקבל ביטוי גם בהזרמת המשאבים של המדינה לקופות ולבתי החולים גם יחד, אחרת התחום לא יקבל את הדחיפה המשמעותית שהוא זקוק לה".

משפר את סיכויי ההחלמה

האשפוז במסגרת בית החולים בקהילה ייעשה לאחר הפניית המטופלים מחדרי המיון וממחלקות בתי החולים, כמו גם ממוקדי הרפואה הדחופה והרופאים המטפלים. הטיפולים יכללו ביקורים יומיים של רופאים ואנשי צוות רפואי, בדיקות מעבדה והדמיה בבית וכן טיפולים מורכבים. האשפוז הביתי מנוהל על ידי אחים אחיות, רופאים ורופאות שרובם ככולם מומחים שעברו הכשרות ייעודיות לטפל בחולים במסגרת אשפוז בית

צוות בית החולים הביתי משתמש בכלים מתקדמים של ניטור ובדיקה מרחוק וכמובן בבית המטופל נמצא כל הציוד הנדרש לטיפול במצב הרפואי ממנו הוא סובל. בעת הצורך, הצוותים יודעים לבצע בדיקות רבות בבית החולה ואם יש צורך בכך, דואגים להגעת אמבולנס שלוקח את המטופל לבדיקות שאינן יכולות להתבצע בבית וגם מחזירים אותו חזרה.

"באשפוז ביתי יכול המטופל ליהנות משגרת חיים רגילה, חרף המצב הרפואי אליו נקלע. המטופלים פחות חרדים ופחות נתונים לסטרס, מה שמשפר את סיכויי ההחלמה שלהם. אין ספק שזהו 'הדבר הבא' בעולם הבריאות ומכבי, כמי שמובילה את השירותים המקצועיים המתקדמים ביותר, שמחה להוביל גם את הפרויקט המבורך הזה", מסכמים במכבי.

==================================================================

מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל מכבי מר רן סער, יו"ר מכבי פרופ' משה רווח וראש מחוז הדרום במכבי הגב' קרן שכטר אזולאי, בטקס חתימת ההסכם בין מכבי שירותי בריאות לבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, המבשר על הרחבת שירותי בית החולים הביתי שהקימה מכבי והנגשתם לתושבי הדרום.

טקס אסותא אשדוד
טקס אסותא אשדודצילום: דוברות מכבי