פיגוע אבנים
פיגוע אבניםצילום: TPS

בג״ץ קבע כי התיקון לחוק הביטוח הלאומי המאפשר לשלול באופן גורף קצבאות מהוריו של קטין המרצה עונש מאסר בגין ביצוע עבירות ביטחוניות, פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון.

עם זאת, השופטים לא מורים על ביטול מידי של החוק ונותנים לכנסת פרק זמן של שנה על מנת שתיתן הדעת לפגמים שנפלו בו, בין השאר, לאחר שהמדינה הבהירה שהיא מקדמת תיקון חקיקה.

השופטים אסתר חיות, חנן מלצר, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז וענת ברון היו בדעת הרוב שהתנגדו לחוק וקבעו שצריך לתקן אותו. בדעת מיעוט היו השופטים ניל הנדל, יצחק עמית, נעם סולברג ודוד מינץ.

התיקון לחוק שהתקבל בשנת 2015 קובע כי במקרה שקטין הורשע בעבירת ביטחון חמורה ובכלל זה עבירה של יידוי אבנים, אשר בוצעה מתוך מניע לאומני או בזיקה לפעילות טרור, ונגזר עליו עונש מאסר – יישללו מהוריו הקצבאות המשולמות עבורו, למשך כל תקופת מאסרו.

ארגון השמאל ''עדאלה'' הגיש את העתירה לבג''ץ נגד התיקון לחוק. המדינה הסבירה בתגובתה לבג"ץ כי "תמרוץ ההורים נועד למנוע מילדיהם לעבור עבירות כאלו... יחס מחמיר ומיוחד כלפי עבריינות לאומנית אינו ייחודי לחוק שלפנינו, והוא מצוי בהוראות חוק רבות".

בתגובה להחלטת בג"ץ נגד שלילת קצבאות לקטין המרצה עונש מאסר, בגין ביצוע עבירות בטחון. בן גביר: "השופטים פוסקים באטימות, אין להם לב".

בג״ץ קבע כי התיקון לחוק הביטוח הלאומי המאפשר לשלול באופן גורף קצבאות מהוריו של קטין המרצה עונש מאסר בגין ביצוע עבירות ביטחוניות, פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "בג"צ ממשיך להתנהג באטימות ושופטיו יושבים במגדל שן מנותקים מהציבור. אבנים מסוגלות להרוג גם אם קטין השליכן. הצעד הראשון שאפשר להשתמש נגד זורקי אבנים ולהרתיע אותם, זה שלילת קצבאותיהם. קטין שזורק אבן חייב לדעת שיש מחיר למעשהו המסוכן ועל ההורים מוטלת האחריות עליהם''.

ח"כ בן גביר הוסיף: "נמשיך להאבק למען קידום רפורמה במערכת המשפט שתפסוק למען עם ישראל ולא למען אויביו".