ספרי לימוד של מערכת החינוך הפלסטינית
ספרי לימוד של מערכת החינוך הפלסטיניתMiri Tzachi

מחקר של האיחוד האירופי לבחינת ההסתה במערכת החינוך הפלסטינית, בדק ספרים שכלל לא נלמדים בבתי הספר של הרשות הפלסטינית - כך מעלה בדיקה שערך העיתון "ישראל היום".

המחקר, שבוצע במכון אקרט בבראונשוויג, גרמניה, בחן 156 ספרים שהתקבלו מהאיחוד ומהווים כמחצית מכלל ספרי הלימוד הפלסטיניים. המסקנות הושלמו ב־2020 ופרסום הדו"ח תוכנן לאותה עת - אלא שאז ביקש האיחוד לצרף 18 ספרים למחקר, בטענה כי הם נלמדים בבתי הספר הפלסטיניים בשנת הלימודים הנוכחית.

אף שהוספת תכנים למחקר אינה מקובלת לאחר שהושלם, נעתר המכון לבקשה אך הדגיש בגילוי נאות כי מדובר בתוספת שהגיעה באיחור. בהערות שוליים על ארבעה מהספרים ציינו החוקרים כי לא הצליחו לאתר אותם בספרייה הדיגיטלית של מערכת החינוך הפלסטינית: "הגרסה שהתקבלה מהאיחוד האירופי לא היתה מקוונת".

הוספת הספרים לאחר המחקר, עצם קבלתם מהאיחוד האירופי והיעדרם מהפורטל הרשמי הפלסטיני - עוררו את השאלה אם הם בכלל נלמדו בבתי הספר הפלסטיניים. התשובה המפתיעה: הם לא נלמדו.

מהמכון נמסר כי "לבקשת האיחוד האירופי, 18 ספרי לימוד לשנת הלימודים 2021-2020 נותחו לאחר סיום החלק הראשוני של המחקר ובאופן חלקי לפני יישומם בבתי הספר". כלומר, האיחוד האירופי והמכון התייחסו לספרים כאילו הם נלמדו בקרב הצעירים הפלסטינים - עוד לפני שכך היה.

מרכוס שף, מנכ"ל מכון IMPACT-se החוקר ספרי לימוד, אמר בעקבות הגילויים כי "אין שום סיבה שספרים שלא ראו אור יום ייכללו בדו"ח על ספרים שנלמדים בפועל. שימוש ב'ספרי הרפאים' מעלה שאלות רבות על מהימנות הממצאים, ונראה שהיה ניסיון לירות את החץ ורק אח"כ לסמן את המטרה".

יודגש, כי הפרק שנוסף למחקר ובחן את 18 הספרים, הסיק שהפלסטינים מנסים לצמצם את ההסתה והאנטישמיות בחינוך - מסקנה שמאפשרת להם להמשיך לקבל מהאיחוד האירופי את המימון למערכת החינוך.