יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נתוני מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (ראשון) מעלים כי הציבור הישראלי חצוי בשאלה אם הממשלה החדשה תחזיק מעמד לפחות שנה.

כמו כן, מעל למחצית הישראלים סומכים על הממשלה החדשה שתדע להתמודד עם התפרצות ממשית של נגיף הקורונה.

שיעור הישראלים הגבוה ביותר (26%) רואה בשר החוץ וראש הממשלה החילופי יאיר לפיד את ה"איש החזק" בממשלה. במקום השני ראש הממשלה נפתלי בנט (19%) ובמקום השלישי - ח"כ מנסור עבאס (11%).

בקרב מצביעי 6 מפלגות לפיד מצטייר כדמות החזקה בממשלה (עבודה, מרצ, כחול לבן, יש עתיד, הרשימה המשותפת ורע"ם). עבאס נתפס כך על ידי מצביעי 4 מפלגות (הציונות הדתית, הליכוד, ש"ס ויהדות התורה), בנט נתפס כ"איש החזק" על די מצביעי ימינה ותקווה חדשה, וליברמן בקרב מצביעי ישראל ביתנו.

46% מהציבור הישראלי צופים שהממשלה החדשה תחזיק מעמד לפחות שנה, לעומת 45% שחושבים כי הסיכויים לכך נמוכים. רוב בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה סבורים כי תוחלת החיים של הממשלה החדשה היא מעבר לשנה, למעט ימינה ורע"ם.

המדד עסק גם בשאלת התחלואה בקורונה. ניכרת עלייה במידת החשש להידבק בנגיף הקורונה, מ-28% שחששו להידבק בחודש מרץ האחרון (הנתון הנמוך ביותר מפרוץ המגפה) ל-42% כיום. רמת החשש הנמוכה ביותר היא בקרב חרדים (15%), ללא הבדלים של ממש בין יהודים לערבים.

רוב קטן (54%) בציבור הישראלי סומך על הממשלה החדשה שתתמודד בצורה טובה אם תהיה התפרצות ממשית של נגיף הקורונה בעתיד הנראה לעין. פילוח התשובות לפי ההצבעה בבחירות האחרונות לכנסת מעלה כי רוב מצביעי מפלגות הקואליציה סומכים על הממשלה לעומת מיעוט ממצביעי מפלגות האופוזיציה. חריגים בתמונה זו הם מצביעי הרשימה המשותפת, שגם מקרבם יש רוב הסומכים על הממשלה.

בנוסף, שיעור הישראלים הסבורים כי ישראל איננה יכולה לסמוך על הבטחתו של הנשיא ביידן כי כל עוד הוא מכהן כנשיא לא ייתן לאיראן לפתח נשק גרעיני (50.5%) עולה על שיעור אלה החושבים כי ניתן לסמוך על הבטחה זאת (39%). הפערים בין המחנות הפוליטיים בקרב הציבור היהודי גדולים - בשמאל רוב (61%) סבורים שאפשר לסמוך על הבטחתו של ביידן, במרכז כמחצית (52%) ובימין מיעוט בלבד (24.5%).

כיצד יושפע מעמדה הבינלאומי של ישראל בעקבות החלפת הממשלה? גם כאן הציבור חלוק. 41.5% סבורים שמצבה ישתפר, לעומת 37% שחושבים שהמצב דווקא ידרדר. החלוקה למצביעי הקואליציה-אופוזיציה רלוונטית כאן- 60% ממי שהצביעו למפלגות הקואליציה חושבים שהמצב השתפר, ואילו 63% ממי שהצביעו למפלגות האופוזיציה – שהמצב ידרדר.

מדד הקול הישראלי נערך אחת לחודש במטרה לעמוד על עמדות הציבור בנושאים החברתיים-פוליטיים העומדים על סדר היום. המדד נערך על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (760 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.