פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

דיקן הקמפוסים הרב תרבותיים של הקריה האקדמית אונו הפרופ' יובל אלבשן מברך על פסק הדין של בג"ץ שמאשר את ההפרדה המגדרית במוסדות ההשכלה הגבוהה.

לדבריו, בג"ץ הבין את שהעותרים עמוסי הכוונות הטובות סרבו להפנים: הפרדה מגדרית כשבאה מבחירה חופשית אינה פגיעה בשוויון כי אם להפך, תורמת לשוויון המהותי.

"בג"ץ גם הבין שהניסיון לכפות ערכים ליברלים על חברות שאינן כאלה לא רק שלא יצלח אלא שההיסטוריה מלמדת שהוא תמיד הוביל לתוצאות הפוכות. כך למשל קרה כשהשאה באיראן (שנחשב למרבה הגיחוך והזוועה גורם ליברלי ופרו-מערבי) אסר על נשים לצאת לרחוב מכוסות בכיסוי ראש מתוך הנחה שהן ייצאו אז לרחוב ללא הכיסוי שנתפס דכאני בעיני יועצותיו המערביות. בפועל, קרוב ל-40 אחוזים מהנשים עזבו את עבודותיהן ונשארו בביתן, מה שהפך אותן לעניות ולתלויות עוד יותר בגברים. את האלמנות והגרושות זה הוביל ממש לעברי פי פחת. וזו דוגמה אחת מני רבות", כתב אלבשן בטור שפרסם בגלובס.

"הניסיון שצברנו בקריה האקדמית אונו במשך קרוב לעשרים שנות הוראה לחרדים ולחרדיות מלמד שהם באים בהמוניהם כשהם משוכנעים שההשכלה לא משמשת כלי פוליטי לאינדוקטרינציה אלא מה שהיא אמורה להיות - מפתח לחיי חירות, חתירה אל האושר ומימוש עצמי. חירות. חיי חירות, חתירה אל האושר ומימוש עצמי כפי שהן והם יגדירו לעצמם ולעצמן, במינימום הכתבות חיצוניות. לא של דורשות טוב מת"א או רבנים מבני ברק.



דעת הרוב בבית המשפט העליון סירבה להתנשא מעל הנשים החרדיות ולקבל את הטענה האנטי-פמיניסטית שהן כנועות לדעת הגברים בחייהן מדעת או שלא מדעת. השופטים בחרו לשמוע את הקול השונה של הסטודנטיות החרדיות ולהאמין בכנותו.

שילוב של כל אלה מבהיר מדוע זו פסיקה משמחת ומשמעותית. לא רק לחרדים ולחרדיות, אלא לכל מי שמאמין שההשכלה הגבוהה במדינת ישראל חייבת, אחרי קרוב למאה שנות פעילות, להיות נגישה לכולם בדיוק מטעמים אלה. במילים אחרות, זו החלטה משמחת לכל מי שנפש ליברלית אמיתית פועמת בחובו".