דניאלה וייס
דניאלה וייסצילום: ערוץ 7

דניאלה וייס, מראשי תנועת נחלה וממובילי ההסכם להסדרת הישוב אביתר, מתייחסת בראיון לערוץ 7 לשאלת יישומו של ההסכם, האם ניתן לזהות התקדמות בשטח לקראת הגדרת הקרקע עליו הוקם הישוב? האם ההסכם יגבר על עמדתו של ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שכבר הבהיר שיתנגד להקמת הישיבה במקום?

"ברוך ה' יש התקדמות", אומרת וייס ומספרת כי באחרונה התקיים "סיור של המנהל בשטח ויש צוותים שעוסקים בזה על פי המתווה לקראת הקמת ישיבה, כולל תכנון האתר שבו תהיה ישיבה ובעתיד גם הישוב אביתר".

"אני רואה מגמה של הממשלה לעמוד במה שהיא התחייבה ציבורית, ולפי שעה אנחנו רואים שהערבים באזור מנסים לשים מקלות בגלגלים ולטעון לקרקעות פרטיות, אבל ללא מסמכים מבוססים. אנחנו כתנועה ממשיכים בגיבוש הגרעין שמונה היום 53 משפחות שממשיכות את הקשר ביניהן".

לאור ניסיון העבר של ערבים שהציגו מסמכים בעייתיים שהובילו להרס במיגרון, בעמונה ובישובים אחרים, אומרת וייס כי אכן מדאיגה המגמה הזו של הערבים אך עורכי דין ואנשי מקצוע שבחנו את העניין יכולים לקבוע כי מדובר בטענות שקריות שאינן מחזיקות מים. לדבריה, הפעם יש לדאוג לכך שהשקרים יתפרסמו בשלב מוקדם, על מנת שלא יחזור על עצמו תרחיש מיגרון שבו רק אחרי שהישוב הורד ממקומו התברר שהמסמכים שהציגו הערבים היו שקריים.

בשלב זה נמצאים בשטח חיילי צה"ל ולוחמי מג"ב ולדברי וייס בערבים מוטמעת התובנה ש"מדובר בהישג להתיישבות, אף הקושי שבמתווה, ושממשלת ישראל לא קונה את השקר של אדמות פרטיות, ויש מקום לסקר עומק ולהתייחס בכובד ראש לנושא המוזנח של איתור אדמות מדינה, ולכן הם מקדשים מלחמה נגד הישוב".

האם המונח שהוכנס להסכם ולפיו סקר הקרקעות יתבצע בהקדם האפשרי אינו מעומעם מדי? האם הוא לא מאפשר לגורמים המעוניינים בכך להיתלות בו כדי למרוח את הזמן? "היה ויכוח גדול עם שר הביטחון על הביטוי הזה", מגלה דניאלה וייס ומוסיפה כי היא לא רוצה להיתלות בפרשנות שניתן לתת למונח הזה אלא לעסוק "במה שאנחנו ממאמינים בו", כלשונה.

"בהתחשב בכך שאין מורגלות בשנים האחרונות לעשות סקרי קרקע מהסוג הזה ולהזדרז בהם, ויותר ממה שהתקדם אישור אדמות התקדמה מניעת אישור אדמות, לכן צריך לפתוח כאן מסלול חדש ותפקידנו הוא לזרז את המסלול החדש שנפתח. זה כמו מכונה חלודה שצריך להכניס אותה מחדש לעבודה, גם את הממשלה, גם את המנהל האזרחי וגם את המועצות האזוריות צריך להחזיר לפעילות משומנת. זה קשה, ותפקידנו, לטובת התרחבות ההתיישבות והקמת ישובים חדשים, הוא לשמן מחדש את המכונה החלודה הזו. גם מערכת הביטחון צריכה לעשות זאת עם אנשי מקצוע ולא להסתפק בנייר כזה או אחר שמביא ערבי מהכפר השכן".

איך מתמודדים עם התבטאותו של ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שהבהיר שבכוונתו להתנגד להקמת הישיבה במקום? וייס מעדיפה לציין צדדים חיוביים בתגובתו של לפיד: "גם הביקורת שלו היא לא הסתערות עלינו. גם השמאל מבין שהוא בממשלה של איזונים ובלמים, ולכן הם יודעים שאם הם ירצו לעלות עליהום על ארץ ישראל נדע אנחנו לעלות עליהום על המתנגדים".

"אני מצפה מיאיר לפיד שידבר ציונות, שהיא שפה משותפת לכולנו", היא אומרת ומעריכה שדבריו של לפיד אינם אלא "מס שפתיים למרחב הבחירות שלו ואולי לאלה שמשמאל יותר. הוא הרי מייצג קטע של הממשלה ששם צריך להגיד את זה. אני מעודדת אותו להסתכל על הדברים בעיניים פקוחות ועוד אני ממליצה לו שייקח את הרכב שלו וייסע לאביתר ויבין שהישוב אביתר שומר עליו יותר מכפי שהוא שומר על אביתר. האשליה שאפשר להסתדר בגוש דן ללא יהודה ושומרון היא אשליה שמעטים עוד מאמינים בה. בשם הציונות הבסיסית הזו, ציונות הביטחון, אני סבורה שהמכנה המשותף רחב ועצמתי יותר מההתנגחות".

לדבריה "ממשלות בדרך כלל עומדות בהסכמים, גם אם לא הפוליטיקאים בינם לבין עצמם פחות עומדים בהסכמים".

באשר ללחצים הצפויים מהעולם אומרת וייס כי יש לשים לב לכך ש"בתוך כל המהומה הפוליטית סביב אביתר העולם שמר על פרופיל נמוך, וזה מרחב מחיה שאיפשר לנו להרים את דגל אביתר, והיה יכול לגרום את זה גם לנתניהו. את מרווח הנשימה הזה צריך לנצל. בינתיים עם ישראל מתעורר סביב נושא אביתר והבין שאי אפשר לתת לערבים אפשרות לסגור את ציר גלילות בקעת הירדן כמו שסוגרים את ואדי ערה".

האם ניתן להגדיר אותה כאופטימית? דניאלה וייס מעדיפה שלא לצאת בכותרות מסוג זה אלא להתנסח בעדינות ולקבוע ש"יש מסלול שמוביל להקמת אביתר כישוב לכל דבר ועניין".