פרופ' אבי דומב
פרופ' אבי דומבצילום: חנה טייב

התחלה // נולד בהוד השרון, כשעוד היה אוסף של כפרים. "גדלתי בגני צבי, שהיה כפר חקלאי".

אבא // הרב צבי דומב זצ"ל. היה הרב המקומי של הוד השרון ומילא את התפקיד מאז קום המדינה ועד שפרש לגמלאות. "הוא ואמי הגיעו מפולין והיו מקורבים לחסידות בעלז. הוא השתייך לזרם של פועלי אגודת ישראל. כל חייו מילא את תפקיד הרב המקומי, עסק בבניית קהילות ובתי כנסת לעולים החדשים שהגיעו למקום. היה מעורב בדעת עם הבריות".

אמא // רוזה דומב ז"ל. "הייתה מעורבת בפעילות הציבורית של אבי. ההורים נפגשו במחנות העקורים בגרמניה, שם התחתנו. אביה היה הסופר יוסף דוד מיטלפונקט שכתב ביידיש וספריו תורגמו לעברית על ידי גדולי הסופרים בזמנו".

ילד הכפר // "גדלנו באווירה כפרית ולמדנו בבית הספר באזור עם כל ילדי השכונה. כל האזור היה שכונות של עולים חדשים ובית הספר הורכב מעולים חדשים ממרוקו, עיראק, תימן, רומניה ועוד".

שבט אחים ואחות // המשפחה מונה חמישה אחים ואחות. חוץ מהאח הגדול שהוא רב וראש כולל, שאר האחים עוסקים במקצועות חופשיים. אחיו התאום הוא פרופ' מנחם דומב, ראש החוג למדעי המחשב במכללה האקדמית אשקלון.

מעלין בקודש // לאחר סיום בית הספר היסודי עבר ללמוד בישיבת בני עקיבא כפר הרואה. "למדתי אצל הרב צוקרמן והרב נריה, למדתי מהם הרבה והערכתי אותם מאוד. למדתי במגמה הריאלית־כימית וזה מה שהוביל אותי לאחר מכן להמשיך בלימודי הכימיה".

אל הגוש // התחנה הבאה הייתה ישיבה ההסדר הר עציון. "למדתי אצל הרב עמיטל, הרב ליכטנשטיין והרב שביב זיכרונם לברכה".

הצום שלא נשבר // שירת בגדוד 50 של חטיבת הצנחנים. מלחמת יום כיפור פרצה כשהיה באמצע השירות הסדיר. "הייתי בישיבה ביום כיפור. באמצע היום הגיעה משאית ולקחה את כל השריונרים מיד לחזית. נשארנו בישיבה עד אחרי צאת הצום. הרב יואל בן נון עלה על השולחן והכריז: 'פרצה מלחמה, כולם לחזור מיד ליחידות'. אפילו לא הספקנו לשבור את הצום והתפזרנו חזרה ליחידות כדי להצטרף ללחימה. לצערנו לא מעט מתלמידי הישיבה נהרגו במלחמה".

אהבה לכימיה // לאחר סיום פרק ההסדר, החל ללמוד לתואר ראשון בכימיה באוניברסיטת בר אילן. "מחלקה מצוינת עם גדולי המדענים בתחום, מה שגיבש אצלי את האהבה לכימיה ורצון להמשיך לתארים מתקדמים".

היישר לדוקטורט // את התואר השני החל ללמוד באוניברסיטה העברית. "התמקדתי בכימיה של פולימרים וטקסטיל. אחרי שנה עברתי למסלול הישיר לדוקטורט. עסקתי במחקר בתחום הזה. במהלך הלמידה לדוקטורט למדתי במקביל לתואר בוגר ברוקחות כדי להתמחות בתחום המשלב פולימרים ותרופות".

הלוך ושוב // לצורך השתלמות פוסט־דוקטורט נסע לחברת התרופות סינטקס בפאלו אלטו שבקליפורניה, המשיך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ובמחלקה להנדסה כימית שבמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. אחרי שלוש שנים חזר ארצה, היישר אל המכון הביולוגי בנס ציונה. לאחר שנה חזר לארצות הברית לתקופה של כארבע שנים, שבהן שימש כמנהל מחקר ופיתוח של חברת נובה פרמצטיקל במרילנד.

עברית בבקשה // בשנת 1991 התקבל כאיש סגל בבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית ומאז הוא שם. בשנת 2018 קיבל לידיו את תפקיד ניהול בית הספר, והוא מסיים את תפקידו בספטמבר הקרוב. מטרת בית הספר היא הכשרת רוקחים לבתי המרקחת ותעשיית התרופות, עם תואר ראשון ברוקחות ואישור ממשרד הבריאות לעסוק במקצוע.

מרחיבים את המעגלים // במסגרת הפעילות בבית הספר עלה הרצון להרחיב את מעגל לומדי הרוקחות למגזר הדתי והחרדי. "יצרנו קשר עם המרכז האקדמי לב. אני מכיר את נשיא המרכז, פרופ' חיים סוקניק, ויחד פיתחנו מסלול המאפשר לימודי רוקחות. בנינו עם הנהלת המרכז מסגרת שבה השנתיים הראשונות יילמדו בהפרדה במרכז האקדמי לב, ואת השנה וחצי הנותרות יעברו ללמוד בכיתה רגילה בבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית".

מקצוע הרוקחות // "מאפשר עבודה בשעות גמישות בבתי המרקחת או להשתלב בתעשיית התרופות והשירות הציבורי. רבים מהבוגרים משתלבים במכוני המחקר בבתי החולים ובאוניברסיטאות וחלקם ממשיכים בלימודי תואר שני ודוקטורט בתחומי המדעים. לבית הספר יש מסלול מיוחד ללימודי דוקטור ברוקחות קלינית הנלמד במשך שלוש שנים לאחר תואר בוגר ברוקחות. התואר מקנה לבוגרים מקצוע של רוקח קליני בבתי החולים. בבית הספר יש תוכנית ללימודי הסבה לרוקחות לבוגרי תארים במדעים, הלימודים מתקיימים שלושה ימים בשבוע בשעות הערב במשך כשנתיים וחצי".

זיהוי פלילי // במקביל לתפקידו באוניברסיטה היה ראש החטיבה לזיהוי פלילי במשטרת ישראל. "בשנת 2007 סיימתי לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, וקיבלתי פנייה ממפכ"ל המשטרה דאז דודי כהן להצטרף לחטיבה לזיהוי פלילי. הוא התעקש שיגיע לתפקיד איש אקדמיה שיהפוך את הזיהוי הפלילי לאקדמי יותר ויחדש אותו. למעשה הזיהוי הפלילי משתמש בעקרונות מדעיים מתחומי הכימיה, הביולוגיה והרוקחות בזירות פשע". חמש שנים הוא שימש בתפקיד.

רוצחי משפחת פוגל // "עשינו עבודה מאוד אינטנסיבית כדי לאתר את החשודים ברצח של בני משפחת פוגל באיתמר. הצלחנו יחד עם השב"כ להגיע למחבלים שביצעו את הרצח באמצעות שיטות פענוח מתקדמות של דנ"א".

רצח משפחת אושרנקו // "נרצחו בדירה משפחה של שש נפשות: סבא, סבתא, הורים ושני ילדים. גם שם השתמשנו בשיטות מדעיות מתקדמות כדי לפענח את הרצח ולתפוס את הרוצח שיושב בכלא לכל חייו".

סימן רשום // כחלק מהפעילות שלו כחוקר באוניברסיטה והיותו חוקר במדע יישומי פיתח לא מעט טכנולוגיות ופטנטים רשומים. "אחת מהן היא הפילטר MAZE של שטראוס מים שנמכר בכל העולם, תרופה בשם גלידייל לטיפול בסרטן המוח, תרופה נוספת למניעת דחייה של שתלים, בלונים מתכלים מושתלים עם חברות אוטוספייס וביו־פרוטקט ועוד".

המדען הראשי // בשנה האחרונה מונה למדען הראשי של משרד המדע. "רקטור האוניברסיטה העברית עדכן אותי שיש מכרז לתפקיד המדען הראשי של משרד המדע והציע שאגיש מועמדות. הגשתי, נבחרתי ונכנסתי לתפקיד".

מחקר תכליתי // תפקיד המדען הראשי הוא לרכז את כל הפעילות המדעית של משרד המדע. "המיקוד שלנו הוא מדע יישומי שבתקופה של שלוש או ארבע שנים יוכל להוביל לפיתוח של מוצר או חברה. המטרה שלנו היא לייצר יותר מחקר תכליתי, שבסופו של דבר יוביל להגדלה במספר החברות מבוססות המדע וכוח האדם הטכנולוגי. המשרד אחראי על הקשרים הבינלאומיים של ישראל עם מדינות שונות בתחומי המדע, ארגונים בינלאומיים שמספקים תשתיות מדע, לפעול בשם מדינת ישראל בכל תחומי המדע ולייעץ למנכ"לית ולשרה בנושאים המדעיים".

יעדים // מתכנן לשים דגש מיוחד על תחומי עדיפות לאומית. "לממן מחקר בתחומי עדיפות לאומית, במקום לחקור בכל תחום שהוא. המטרה היא להתרכז בתחומים שהמדינה זקוקה להם, בדגש על עולם הרפואה והבריאות, קיימות ואנרגיה נקייה, טכנולוגיות מחשוב ובינה מלאכותית".

אם זה לא היה המסלול // "לא יודע אם היה לי מסלול חלופי, אני מאוד מרוצה מהתהליך שאליו נשאבתי".

במגרש הביתי

בוקר טוב // "קם מוקדם, עונה למיילים וכל מה שנשאר מהיום הקודם, מתפלל שחרית ובסביבות שבע נוסע לעבודה. במשרד סדר היום עמוס בפעילות שוטפת המעורבת עם האגפים האחרים במשרד המדע, לא מעט עם קשרי חוץ, קשרי מדע וקהילה ותכנון ובקרה. בין לבין מכין את התוכניות של האגף, קביעת מדיניות ותכנון הלאה לטווח הארוך. לצד זאת עדיין מנהל את בית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, ומתכנן להמשיך שם במחקר גם אחרי הפרישה לגמלאות. פעם בשבוע משתתף בשיעור גמרא".

פלייליסט // חובב חזנות. "שומע ואוהב חזנות עוד מהבית. מעבר לזה מוזיקה יהודית, מוזיקה עברית ומעט מוזיקה לועזית שהתחברתי אליה בצעירותי".

השבת שלי // "מוקדשת בעיקר לאישה ולילדים. בדרך כלל מארחים שכנים וחברים או הולכים לבקר את המשפחה של הבת או הבן שמתגוררים במרחק הליכה. למחרת אחרי התפילה אני משתתף בשיעור או יוצאים לטייל, מה שפחות מתאפשר במהלך השבוע".

דמויות מופת // "הוריי. הם הגיעו מפולין והצליחו להתחבר לכל מי שגר בכפר שלנו בהוד השרון. הייתי מתלווה אל אבי בביקוריו בבתי הכנסת של העדות השונות. היותו מעורב בדעת עם הבריות מהווה בשביל דוגמה. מההיסטוריה – משה רבנו שידע להנהיג ולהיות קשוח במקומות הנדרשים ורך במקומות הנכונים. בתחום המקצועי – אלברט איינשטיין, שהתחיל מהבסיס ועשה מהפכה אמיתית בתחום המדע".

מפחיד אותי // "שינוי במצב הבריאותי".

משאלה // "שכולם יהיו בריאים סביבי ושכולם ימצו את החיים שלהם".

כשאהיה גדול // "לחזור לתחביב סופרות סת"ם ולהמשיך לעסוק במדע כפי שעשיתי עד היום".

[email protected]