ימי העיון בתנ''ך
ימי העיון בתנ''ך צילום: מכללת הרצוג

ימי העיון בתנ''ך של המכללה האקדמית הרצוג, שמתקיימים כבר שלושים שנה ברציפות, הגיעו לסיומם היום (רביעי) במכללת הרצוג באלון שבות.

ימי העיון שהיו חלוצים בתחומם ומארחים מדי שנה אלפי משתתפים, נפתחו בשנה שעברה, בזכות הקורונה, לקהלים חדשים בכל העולם דרך השיעורים המקוונים, כך שמספר המשתתפים גדל בצורה משמעותית.

במכללה הבינו את הכוח של הלימוד המקוון והחליטו להרחיב גם השנה את ההזדמנות ללימוד דרך הרשת מכל מקום בארץ ובעולם.

לאפשרות הזו מסייעת גם העובדה שימי העיון מתקיימים ב-4 שפות: עברית, אנגלית, צרפתית וספרדית.

ימי העיון שמתקיימים בכל שנה דווקא בתשעת הימים, כוללים שמונים שיעורים באלון שבות על פני ארבעה ימים ו־77 שיעורים מוקלטים וערוכים בלמידה מרחוק. השנה הוקדשו ימי העיון לזכרו של משה (מושקו) מושקוביץ, ממייסדי ישיבת הר עציון ומכללת הרצוג, שנפטר לפני חודשים אחדים.

"לימודי התנ"ך בהרצוג נמצאים בהתפתחות מתוך עולם הישיבה", מספר ד"ר עזרא קהלני, רקטור המכללה האקדמית הרצוג. "זה התחיל לפני שנים רבות בבית המדרש של ישיבת הר עציון, כאשר מעבר ללימוד האינטנסיבי בלימודי עיון, בקיאות והלכה הכניסו ראשי הישיבה דאז, הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל והרב יהודה עמיטל זצ"ל, גם את לימוד התנ"ך ללימוד מרכזי סדיר בבית המדרש, עם שיעור כללי ודפי מקורות. משם זה התפתח גם לעולם האקדמי ותפס מקום של כבוד במכללה, ומיטב המרצים מעולם התנ"ך מעבירים מדי יום הרצאות תורניות מקצועיות לסטודנטים בחוגי התנ"ך של התואר הראשון והשני".

ד"ר קהלני סיפר עוד: "בשנים האחרונות אנחנו מקדמים השתלמויות למורים בדרום אמריקה, בצרפת ובצפון אמריקה, במקומות רבים בעולם שבהם מורים מחפשים את לימוד התנ"ך שמעבר לטקסט. מהלך זה נוסד בשיתוף משרד התפוצות ומשרד החינוך, ובעצם פיתוח האפשרות של למידה מרחוק למורים ולתלמידים בבתי ספר בחו"ל יש בשורה גדולה מאוד לחינוך היהודי בתפוצות.

''מרחיב את הלב לראות את יצירת המציאות של 'כי מציון תצא תורה'. אנחנו מרגישים שאנחנו מצליחים להגיע לכל אדם בכל מקום, וזו הרגשה נהדרת. לקחת את האמצעים הטכנולוגיים ולהשתמש בהם לדברים חיוביים ולספוג ערכים ותורה, לחנך לאהבת ארץ ישראל ולאהבת עם ישראל. הלימוד לא נועד רק לחוויה, אלא מתוכו אנחנו נוגעים בערכים של התנ"ך, ביסודות התנ"ך ובכל מה שהוא אוצר, ומנגישים אותו לציבור בארץ ובעולם. לכל אדם באשר הוא".