צעדת ליל תשעה באב
צעדת ליל תשעה באבצילום: גרשון אלינסון

בתנועת הריבונות, מייסודה של תנועת 'נשים למען עתיד ישראל', נערכים לקיומה זו השנה ה-27 של צעדת סובב חומות העיר העתיקה בליל תשעה באב.

הצעדה, בה משתתפים מדי שנה אלפים מכל רחבי הארץ ואף מהעולם, צפויה לקבל השנה משמעות נוספת לנוכח פרעות הערים המעורבות. ראשי התנועה, יהודית קצבר ונדיה מטר, מציינות כי הרוח הגבית לאלימות הערבית באירועים האלימים הייתה הריבונות הישראלית בירושלים, אותה יש להדגיש דווקא בימים אלה, בין השאר בקיומה של הצעדה.

"האירועים האלימים הקשים שחוותה ישראל לפני שבועות אחדים, פרעות תשפ"א, התחוללו אמנם ברחבי הארץ כולה, אך שוב ושוב נשאו הפורעים את שמה של ירושלים. האש האלימה הוצתה בהר הבית, בשער שכם ובשכונת שמעון הצדיק ומשם בערה בארץ כולה כביטוי לשאיפתם לקעקע את ריבונותינו בבירת ישראל הנצחית", אומרות קצובר ומטר.

השתיים מציינות כי גם האיומים מחוץ התמקדו בירושלים, כך מכיוון טורקיה של ארדואן, כך מכיוונה של ירדן וכך גם מאיראן. "המדינות הללו וארגוני הטרור רואים כיעד את הפגיעה בשלטון הישראלי בירושלים המאוחדת, ומול כל אלה מתעצמת חשיבות קיומה של הצעדה, השנה יותר מאשר בשנים קודמות".

גם בשנה זו צפויים להשתתף באירוע אישי ציבור, אנשי רוח וקהל רב שיגיע מכל רחבי הארץ. הצעדה תיפתח בקריאת מגילה משותפת בגן העצמאות שבמרכז ירושלים ומיד לאחריה יצעדו המשתתפים סביב חומות העיר העתיקה בהדרכת היסטוריון המספר את קורותיה של ירושלים והמאבקים עליה לאורך הדורות בנקודות השונות על תוואי הצעדה.

לצעדה הזמינה התנועה את כלל חברי הכנסת מתוך אמונה לפיה "על ירושלים אין מחלוקת בין ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה. אלה וגם אלה מבינים את חשיבותה ומרכזיותה של העיר". כביטוי לעיקרון זה מעטרים את מכתב ההזמנה לחברי הכנסת ציטוטים של ראשי הממשלה המנוחים יצחק שמיר ויצחק רבין, ומהם עולה ראיית ירושלים כסוגיה שאין אודותיה מחלוקת בין ימין ושמאל.

נזכיר כי הצעדה, שהפכה למסורת במחצית יובל השנים האחרונה, מחדשת מסורת עתיקה של הקפת חומות ירושלים בליל תשעה באב כביטוי לכמיהת העם היהודי לשוב אל ירושלים ולראות בבניינה. מסורת זו נקטעה בתקופת שלטון המנדט, נחשפה על ידי ההיסטוריון המנוח זאב וילנאי וחודשה על ידי תנועת 'נשים למען עתיד ישראל'.

חידוש הצעדה נתקל בראשית הדרך בהתנגדות, אך בעקבות עתירה של התנועה לבג"ץ חויבה המשטרה לאשר את קיומה בתוואי המתוכנן. מאז מתקיימת הצעדה בכל שנה בתיאום מלא עם כוחות הביטחון והרשויות הרלוונטיות וללא חיכוכים עם האוכלוסייה הערבית שסביב חומות העיר.

אריה קינג סגן ראש עיריית ירושלים: "השנה יש לצעדה משמעות כפולה ומכופלת, יחד נשמור על ריבונתה של ירושלים. בבניין ירושלים ננוחם".