החיילים שמתקנים מנוע רותח בלב המדבר
החיילים שמתקנים מנוע רותח בלב המדברצילום: דובר צה"ל

החול של מדבר יהודה, דרך אדמת הלס של הבקעה ועד השדות החקלאיים בקצות עמק יזרעאל - שלושה סוגים של בוץ בגלגלים הייתם יכולים למצוא בשלישי האחרון באוגדת איו"ש.

"ככה זה בפיקוד, אפשר לזהות בדיוק מאיפה כל אחד מגיע - והנקיים ביותר? הם אלו שצריכים לצנוח", מתלוצץ איתי אחד הנגדים תוך כדי ירידה מהרכב, אחרי שעתיים שאנחנו נוסעים יחד.

בפתיחת אימון החילוץ הגדול ביותר בפיקוד המרכז השנה, מחלקים בכניסה, איך לא, כפפות עבודה. אחרי התאספות מהירה באודיטוריום מתבקשים הכוחות להניע את הרכבים. "לא הגענו כדי לשבת במזגן - אנחנו פה בשביל לבחון את היכולות של הצוותים שלכם - לטפל בכל בעיה טכנית, מול כלל תרחישי הקיצון", מצהיר אל"ם חוגי נחום, מפקד הטכנולוגיה והאחזקה הפיקודי (מטל"פ), בנאום מקדים קצר.

רכב אחרי רכב, יצאו צוותי הטנ"א הגזרתיים אל נקודת הפתיחה, כשבמקום חיכו להם, ברשימה חלקית: נגמ"ש הפוך, משאית שקועה עמוק בבוץ ורכב "שרוף" עם לכודים. "לא היינו צריכים להמציא שום דבר מאפס, הם מתמודדים עם דברים באופן יום-יומי - גם חילוץ מהיר תחת אש", מסביר אל"ם נחום.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

ציידי הבלת"מים

12 תחנות, 12 תרחישים ו-12 אתגרים - שכל צוות טנ"א חייב לצלוח. "זו חותמת האיכות לכשירות שלהם", מבהיר המטל"פ, "בין הצוותים יש כאלו שאתמול בלילה טיפלו בפנצ'ר תחת בקבוקי תבערה, וגם כאלו שיוכלו לקבל עוד הלילה קריאה, על ג'יפ תקוע במרכזה של הפרת סדר אלימה".

בדומה ללוחמים בגזרות, גם צוותי הטנ"א ייכנסו לפעילויות מבצעיות, יחברו למעצרים, ימצאו עצמם במקומות המסוכנים ביותר ויעמדו לצד הכוחות בכל אירוע: "המטרה שלנו היא לאפשר לכוח הנכנס לבצע את העבודה שלו בצורה הטובה ביותר, ולתפעל כל בלת"ם במהירות".

הזמן שייקח לצוותי הטנ"א לבצע את העבודה שלהם, משחק תפקיד משמעותי בכל זירה, ויכול לקבוע את גורל הפעילות כולה. כך היה בשבוע שעבר, כשנכנסו לוחמים למעצר בעיר גדולה באיו"ש, ובמהלך האירוע התעוררה בעיה טכנית באחד מכלי הרכב. "אם הם לא היו מטפלים בבעיה תוך כמה דקות, גם תחת ירי, זריקות אבנים ובקבוקי תבערה - כנראה שההפס"ד היה מתגבר, והופך לאירוע אחר לגמרי", מדגים אל"ם נחום ומתגאה בזריזות החיילים שלו.

ממלאים אוויר בבלונים

בדומה לניידת טיפול נמרץ וצוותי חירום אחרים - גם על כשירותם של צוותי הטנ"א יש לשמור 7/24. הם חייבים להישאר חדים וערניים, ולקפוץ במהירות האפשרית. לכן, בפיקוד המרכז דואגים לתרגל אותם באדיקות - בשורה של הקפצות דמה, מבחן רמה תיאורטי ותחקור ממוקד של כל אירוע ואירוע.

הכוחות אומנם כבר חזרו לכל רחבי הפיקוד, אבל מבחינת המטל"פ האימון לא עומד להיגמר בקרוב: "אנחנו חייבים לשמור על הרמה ולוודא שהבלונים תמיד מלאים באוויר. אנחנו מתאמנים יום יום - לאורך כל השנה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

עצבים מברזל

צריך להודות באמת - להיות חלק מצוות טנ"א זה חתיכת אתגר. כשטיילתי בין התחנות בחום הקופח, ניסיתי להבין מה מניע את הצוותים, שמורכבים ברובם מנגדים - להישאר שנה אחר שנה, כדי להיות חלק מכל מה שקורה כאן.

"הכול מתחיל ברוח. בשביל לשכב מתחת להאמר באמצע הבקעה ב-40 מעלות ולתקן מנוע רותח - צריך עצבים מברזל ותחושת שליחות אדירה. כל אחד פה מגלם את זה בעצמו, ויחד הם יוצרים את המוטיבציה לעשייה המאתגרת".

לאל"ם נחום יש סימפטיה מיוחדת לפקודים שלו. היא נראית מעיניו כשהוא מדבר על ההישגים שלהם, וניכרת בנימה הדואגת, כשהוא מדבר על הסיכון הגבוה הכרוך בתפקיד. אבל את ההוכחה הטובה ביותר קיבלתי לקראת סיום, כשהוא מראה לי תמונות מפעילויות מורכבות במיוחד שביצעו - וקורא להם: "הילדים שלי".

"כל אחד מהחיילים חשוב לי באופן אישי. אני יודע שהרוח הטובה שהם מעניקים בכל פעילות לא מגיעה ככה סתם - אנחנו מחויבים לתחזק אותה בכל רגע".