הרב וידר ופרופ' שטיינברג
הרב וידר ופרופ' שטיינברגצילום: מאיר אליפור

הרב פרופ' אברהם שטינברג, מומחה לאתיקה רפואית ומנהל היחידה לאתיקה רפואית במרכז הרפואי שערי צדק, וחתן פרס ישראל לספרות תורנית, מכהן כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים.

הרב שטינברג הוא גורם הלכתי-רפואי חשוב המלווה ומייעץ לרבני מיזם קדושת החיים של מכון פוע"ה שנותן ליווי וייעוץ לבני משפחות של חולים עם סוגיות מורכבות הזקוקות לייעוץ יהודי-הלכתי בתוך המקרים הרפואיים המורכבים.

"כשהתחלנו לעסוק בסוגיות ההלכתיות הקשורות לקדושת החיים שמנו פעמינו למשרדו של הרב פרופ' שטינברג" מספר הרב צבי ארנון, מראשי מיזם קדושת החיים של מכון פוע"ה, "ידענו שהוא שימש תלמידי חכמים בשאלות הקשות והמורכבות, והבנו גם שמי שעמד בראש הוועדה לחוק החולה הנוטה למות יש לו בוודאי הכרה מגופים ופוסקים רבים".

"הרב פרופ' שטינברג פרש עלינו את חסותו מהרגע הראשון וכיוון אותנו בדרך הנכונה. הקשר איתו נשמר מהרגע הראשון ועד היום. לא חולף שבוע שאין אנו מתייעצים איתו ולומדים מחוכמתו המרובה ובעיקר שומעים מה אמרו לו גדולי ישראל בסוגיות האלה", מספר הרב ארנון.

בואו להיות שותפים עם מכון פוע"ה

פנינו לרב פרופ' שטינברג כדי שיספר מנקודת המבט שלו כיצד נראית העבודה עם מיזם קדושת החיים של מכון פוע"ה.

מה הרב יכול לספר על מיזם קדושת החיים של מכון פוע"ה?

קדושת חיים עוסק באחת הסוגיות והמורכבות ביותר בחיי האדם, בסוף חיי האדם. זו סוגיה מורכבת מאד מבחינה רפואית, מבחינה הלכתית וכמובן מבחינה אנושית, מכיוון שהיא עוסקת בשאלה החשובה - איך לטפל בחולה בסוף החיים שלו?

האם מדובר בתחום חדש? הרי העיסוק בנושא היה כל השנים

השאלות האלו לא חדשות, אבל הן הולכות ומתגברות מכיוון שהיום יש יותר אפשרויות שלא היו בעבר להאריך את חייו של החולה. אם בעבר כל מקרה היה למעשה תיארוטי, היום הדיון הוא מאד מעשי וכל מקרה הוא מקרה מורכב, שיש צורך להבין אותו היטב מבחינת המציאות ולדעת היטב את העמדות השונות בהלכה על מנת לתת עצה נכונה לשואלים.

מי האנשים שפונים למיזם קדושת החיים?

הפונים יכולים להיות בני המשפחה, הם יכולים להיות אנשים שמונו כאפוטרופסים ולא פעם פונים גם רופאים ואחיות שצריכים להתמודד עם שאלות קשות של חיים ומוות והם לא תמיד יודעים מה הדבר הנכון לעשות הן מהבחינה האנושית וההלכתית.

מה הקשר של רבנים לסוגיות רפואיות שכאלה?

רבני קדושת החיים למדו בעיון רב וקיימו דיונים רבים בסוגיות השונות הנוגעות להיבטים הרפואיים וההלכתיים של הסוגיה הזו והם הולכים ומתמקצעים בידע שלהם וביכולת שלהם להכריע או לייעץ במקרים הקשים הללו. ההכשרה התבטאה בקורס נרחב שהיתה לי זכות שותף בהגדרת שלו ובהעברת הקורס ויש לי את הכבוד לסייע מדי פעם לרבנים של קדושת החיים לקבל הכרעות ולתת את העצות שנראות נכונות.

איך נראים המקרים שמגיעים לפתחו של קדושת החיים?

נכון שיש כללים ועקרונות אבל בסופו של דבר ההחלטה נקבעת על פי כל מקרה לגופו בנתונים המיוחדים שלו ואחד הדברים שחשובים מאד בפעילות רבני קדושת החיים זאת ההבנה והתובנה שלפני שנותנים עצה כלשהי מנסים להבין היטב את המצב הרפואי של החולה על ידי שיחות עם הרופא המטפל שמכיר את החולה, לשמוע מהמשפחה אם ומה היו רצונותיו של החולה בעבר ורק אחרי שמגבשים את כל הנתונים האלו ניגשים לבחון אותם באמות מידה הלכתיות. כאמור הרבה פעמים בהתייעצות עם רבנים כדי להגיע לעמדה הנכונה.

"הפעילות הזו היא פעילות מאד חשובה ומאד נחוצה ואני קורא לכל מי שיכול להיות שותף במפעל הזה כדי שיהיו יותר רבנים שעוסקים בזה כי הצורך הוא גדול והאחריות היא גדולה וכל מי שיכול להיות שותף לזה יבורך מן השמים" סיכם הרב פרופ' שטיינברג.

זו ההזדמנות שלכם להיות שותפים איתנו ולתת כח למשפחות החולים ברגעים הקשים של החיים