אתמול מלאו 70 שנה להירצחו של מלך ירדן עבדאללה, אבי סבו של המלך הנוכחי, בהר הבית על ידי פלשתיני בשליחות המופתי במגמה למנוע הסכם שלום עם ישראל הצעירה. האירוע הקשה היה נקודת שיא בשימוש הפוליטי שעשו ערביי ארץ ישראל בהר הבית.
על הסוגיה הטעונה שוחחנו עם ההיסטוריון איתמר צור, תחקירן פורום קדם למזרחנות., המזכיר בראשית דבריו כי אמנם המקום נחשב בעיני המוסלמים לקדוש ודתי אך יש לזכור ש"בחשיבה המוסלמית אין הבדל בין דך למדינה".
"בימי ראשית האיסלאם היו חוקים שמקובלים בקרב השבטים הערבים, ואחד מהם הוא ה'חארם', מקום מקודש. הקעבה הייתה מקום מקודש שכזה, כלומר שאסור להילחם שם. הקעבה הייתה מקום עסקים ובאופן רשמי לא נלחמו בו. נקבעו בו בריתות בין שבטים וזה היה מקום שבו לא מכניסים נשק".
על הר הבית הוא מזכיר את השם שהוצמד לו על ידי המוסלמים 'חארם אשריף', המתחם הנאצל, "והיום הם קוראים לכל ההר 'אל אקצה', כולל הכותל המערבי. בעיניהם הכול שטח וואקף בקדושה איסלאמית שאסור לעשות בו כל דבר שאינו מוסלמי דתי, לכן הם מתנגדים לכניסת יהודים להר".
ועל אף ההקשר הדתי מוסלמי להר לא הייתה בעיניהם מניעה לירות בשני לוחמי מג"ב בהר, ליידות אבנים מההר לעבר רחבת הכותל המערבי ולייצר הסלמה ומאבקים במתחם. "הם אומרים שהם שומרים בכך על המקומות הקדושים, אבל האמת היא שם מונעים שמירה על ההר כי הרי מגנומטרים מונעים כניסה של נשק. הבעיה שלהם היא השלטון הישראלי".
במרוצת השנים, מציין צור, חלו תמורות ביחס המוסלמים לנוכחות היהודית בהר ובסביבתו. הוא מזכיר כי בשנת 67' הטענה המוסלמית הייתה שהבעיה היחידה היא פינוי שכונת המוגרבים והם אף היו מוכנים לביקור יהודים בהר הבית, אך "כאשר בכל פעם שיש מהומות אנחנו מתקפלים הם משנים את עמדתם", אומר צור ומזכיר את ההחלטה לסגור את הר הבית לביקור יהודים בעקבות התפרעויות ואת ההחלטה להסרת מגנומטרים כהחלטות ישראליות שהפכו זרז להקצנה בעמדה המוסלמית נגד נוכחות יהודית בהר.
חיזוק לעמדתם החדשה והקיצונית מקבלים המוסלמים גם בדבריו של שר החוץ הטוען שהכותל ולא הר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי, ובטענות הנשמעות דווקא מהכיוון היהודי ולפיהן 'התפללנו אלפיים שנה בכותל' בעוד "בפועל התפללנו שם רק כי אסרו עלינו להיכנס להר".
ואיך קרה שגם רצח המלך עבדאללה בידי פלשתיני ובשליחות המופתי נשכח והירדנים מתייחסים כיום לפלשתינים כאל בני חסותם? "המלך עבדאללה היה בקשר עם גולדה מאיר ועם המוסד. יכול היה להיות שלום אבל הרצח הזה מנע את זה", אומר צור ומציין כי "הפלשתינים רואים בירדן את המולדת החלופית. המלך חוסיין טבח בפלשתינים בשנות השבעים ולא הוציא מדל שפתיו את המילים 'מדינה פלשתינית'". לעומת זאת המלך עבדאללה הנוכחי, בן נכדו של המלך שנרצח, "מתחנף לפלשתינים, אשתו פלשתינית, הוא אומר שהוא רוצה שיהודה ושומרון וירושלים יהיו המדינה הפלשתינית כדי להפנות את תשומת הלב שלהם אל ממערב לירדן". הדאגה לשקט בממלכתו מביאה אותו למקד את תשומת הלב הדיפלומטית והמדינית ביהודה ושומרון כפלשתין האמתית.