בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

1. בליכוד הודיעו היום כי התנועה יוצאת למפקד ענק בחודש הקרוב להרחבת שורות המפלגה. אלא שגורמים במפלגה מספרים לערוץ 7 כי לדעתם המהלך דווקא יחליש את חברי התנועה הקיימים בזמן שיש צורך לחזק את אותם 100 עד 200 אלף חברים שלא הצביעו לליכוד בבחירות האחרונות.

2. יו״ר הליכוד, בנימין נתניהו לא מתכוון ללכת לבחירות על ראשות התנועה בזמן הקרוב ובטח שלא לפני העברת תקציב המדינה. נתניהו סבור שאם התקציב לא יאושר ומדינת ישראל תלך לבחירות עדיף שלא יצטייר כמי שעוסק בקרב על ראשות מפלגתו בעוד כל המדינה עוסקת בזהותו של ראש הממשלה הבא. נתניהו גם מעריך שממשלת בנט-לפיד תסתבך ותיכשל, מהלך שיביא לחיזוקו בתוך הליכוד וגם בקרב אזרחי ישראל. בכוחו הנוכחי, הוא יכול להחליט מתי שירצה, באישור מרכז הליכוד, ללכת לבחירות לראשות התנועה.

3. רבים שואלים מדוע דווקא עכשיו הליכוד הולך להתפקדות. המהלך נובע מכך שבעוד 16 חודשים ועידת הליכוד צפויה להתכנס על פי חוקת המפלגה וכ-3,800 חברי מרכז הליכוד יבחרו את מוסדות התנועה. כדי להצביע ולהיות שותפים במהלך, על כל חבר ליכוד חדש לעבור תקופת אכשרה של 14 חודשים. לכן מתפקד חדש שרוצה להשפיע בועידת הליכוד, חייב להתפקד עד אמצע אוגוסט, כדי להשפיע בעוד שנה וארבעה חודשים.

4. על פי חוקת הליכוד אם יחליטו על בחירות לכנסת יש לקיים תוך שלושה חודשים פריימריז פנימיים אך רק חברי המפלגה מעל שנה וארבעה חודשים יוכלו להצביע. נכון להיום לא שוקל יו"ר מרכז הליכוד, ח"כ חיים כץ, לקצר את תקופת אהכשרה כך שגם מתפקדים חדשים יוכלו להשפיע אך זה נתון לשיקולו ובאישור מרכז הליכוד זה בהחלט יכול לקרות.

5. רבים מחברי הכנסת של הליכוד בודקים לאן הרוח נושבת. אם התקציב יעבור והממשלה הנוכחית תפגין חוזקה, אין ספק שחלקם ינסו לחפש ג'ובים בהסתדרות, בקק"ל או במקומות אחרים. חברי הכנסת הזוטרים שבהם ישקלו לערוק לממשלה הקיימת (בכל מערכת בחירות לפחות כ-10 חברי כנסת מהליכוד נפלטים מהכנסת) ולקבל תפקידים בכירים, אך יצטרכו לחשוב איך ישתלבו בבחירות הבאות במערכת הפוליטית מחוץ למפלגת האם שלהם.