מרב מיכאלי
מרב מיכאליצילום: מרכז השלטון האזורי

שרת התחבורה מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, נאמה בכנס ראשי המועצות האזוריות של מרכז השלטון האזורי בישראל וסיפרה על תוכניותיה במשרד התחבורה אליה נכנסה לפני שבועות ספורים.

מיכאלי אמרה בכנס כי ''המרחב הכפרי הוא החמצן של מדינת ישראל בכל כך הרבה רמות וצריך לזכור את זה. הרבה פעמים כשאני ממריאה, דבר שאני לא כל כך זוכרת כבר, אני רואה בטון ומלט ואומרת – חכו עם הבטון והמלט, בואו נזכור שצריך לשמור על השטחים הפתוחים שלנו.

''אני אומרת חד משמעית – אני, ומפלגת העבודה בוודאי, שותפים בממשלה שבה מבינים שצריך לשמור על השטחים הפתוחים''.

לדברי מיכאלי התחבורה היא דבר מרכזי, ''מצד אחד לא לדרוס את השטחים הפתוחים, ובאותה נשימה לאפשר לנו להגיע ממקום למקום לא רק פיזית, אלא לאן שכל אחת רוצה בחיים. היום לצערי המצב בישראל הוא כזה שמשבר התחבורה מונע לא רק להגיע בחיים לאן שנרצה, אלא ממש מונע להגיע ממקום למקום, ולכן אני מאמינה שהפתרון להתחיל לפתוח את התקיעות של מצב התחבורה שלנו הוא מפתח מרכזי ליכולת של ישראל להתקדם קדימה – כלכלית, חברתית ומכל בחינה שהיא.

''אנחנו ממשלת שינוי'', המשיכה השרה. ''זה לא סוד שזאת עדיין לא הממשלה שמפלגת העבודה מרכיבה כשהיא חוזרת להיות מפלגת השלטון של ישראל, אבל היא ממשלה שכל השותפים בה מחויבים לטוב המשותף, לעבוד ביחד בצורה עניינית ומקצועית לטובת היומיום של האזרחים ולטובת פתרון הבעיות שלהןם''.

היא סיפרה כי ישנם שיתופי פעולה בין השרים. ''יש שיתופי פעולה כל העת. רק השבוע השקנו, השרה להגנת הסביבה, שרת האנרגיה ואני בתחבורה, בשותפות עם האוצר, את התוכנית לתחבורה נקיה, בשביל שנפסיק לזהם כ"כ הרבה תוך כדי הניסיון להגיע מקום למקום. זה יהיה ככה כל יום, כל שבוע וגם בתקציב שאנחנו מבקשות ומבקשים עכשיו שבתוכו תהיה תוכנית התחבורה של המשרד שתעשה בדיוק את הדבר הזה''.

''כשיעבור התקציב אנחנו נפרסם קול קורא ל"שותפים ושותפות לדרך", ואפשר יהיה להגיש בקשות ואני מפצירה בכןם להכין אותן. שנית, אני מצפה לתגבור של תקציב הבטיחות בדרכים. אחד הדברים שאנחנו שמות בראש מעיינינו הוא זה. התקציב שלנו, תכנית התחבורה שלנו, עושה מעבר משמעותי של כובד המשקל ותשומת הלב של המשרד מרכבים פרטיים לתחבורה ציבורית, הסעת המונים, נסיעה שיתופית וכו', אבל הכבישים שיהיו בראש רשימת העבודה שלנו הם הכבישים במוקדי הסיכון מכל הסוגים.

''זה דבר שלא יכול להיות. כבישים וצמתים שאנחנו יודעות שמסוכנים חייבים להיות מטופלים במיידי והם יעלו לראש סדר העדיפויות בטיפול בכבישים, ולכן גם את המענקים מהרלב"ד תכף אפשר יהיה לחדש. כמו כן, לראשונה אנחנו נאפשר לאשכולות אזוריים להגיש בקשות לתקצוב פרויקטים''.

לדברי מיכאלי הפתרון לפקקים בכבישי ישראל הוא מעבר לתחבורה ציבורית. ''אני רוצה לקוות שיום אחד נוכל להוביל למצב שגם בשטחים הכפריים אפשר יהיה לעבור לאוטו אחד בלבד. הוא כמובן יהיה חשמלי, ונכין את תשתיות החשמול בהתאם, כדי שלא רק בעיר יהיה פחות זיהום אלא גם בכפר.

''תכנון תחבורה לא עומד בפני עצמו כידוע לכןם, הוא גם מייצר תכנון של הדיור. אחת הבעיות של מחירי הדיור היא בגלל תכנון תחבורתי לא נכון ואת זה נשנה בעבודה צמודה וטובה יותר מול משרד השיכון ובוודאי במועצות התכנון. בשיחותי עם האוצר הסברתי להם שחייבים כח אדם כי חייבים נציגות אפקטיבית של משרד התחבורה בוועדות התכנון כדי שלא יבנו דבר חדש שבסוף אי אפשר להיכנס ולצאת ממנו ובטח לא כשמדובר באוטובוס. זה מדהים לחשוב שמישהו אפשר את הדברים האלה עד היום ואני עובדת כדי שזה יפסיק לקרות''.

מיכאלי הבהירה: ''התחבורה שלנו מעכשיו תתוכנן ככה שאת הערים אנחנו נצופף ונעלה לגובה ואת השטחים הפתוחים אנחנו נשמור במקסימום''.

השרה פנתה לראשי הרשויות בקהל: ''אתם אחראים לא רק על השטחים הפתוחים, אלא גם האבא והאמא של החקלאות שלנו ואנחנו בימים מאתגרים בהקשר הזה. ישבתי אתמול עם שר האוצר ושמעתי ממקור ראשון – הוא מעוניין בטובת החקלאות ובטובת החקלאים והחקלאיות. אני מבטיחה לכןם שאנחנו ננהל מולו שיח שבו נעמוד על כל הדברים שחשובים כדי לוודא שהחקלאות נשמרת והחקלאים באמת בטוחים, ולא רק בטוחים אלא מועצמים – כי מדינה בלי חקלאות היא כמו אדם שלא אוכל ירוקות – זה לא בריא. אנחנו חייבות וחייבים להבטיח שהיא מקבלת בוסט משמעותי כי זו נשמת אפנו. יהיה פה משא ומתן ודיאלוג פתוח, פורה ובונה שיביא את כולנו למקום יותר טוב. אני אישית ומפגלת העבודה מחויבות לזה לחלוטין.

''ולסיום – שוויון. האתגרים, וזאת מילה עדינה, שהמועצות האזוריות התמודדו איתם שנים אחורנית, אנחנו שמות ושמים לפנינו למטרה לצמצם אותם מאוד, כי הגיע הזמן שכל אזרחיות ואזרחי ישראל יקבלו יחס שוויוני מהממשלה שלהם, יחס שמייצר שוויון ומעודד שוויון ולא ההפך הגמור'', הוסיפה מרב מיכאלי.