גדעון סער
גדעון סערצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים גדעון סער, יו"ר מפלגת תקווה חדשה, חושף היום (שישי) כיצד יאסור בחוק את מינויו של בנימין נתניהו לראש הממשלה, רוצה לתת צ'אנס לישיבה עם מנסור עבאס ומזכיר שהליכוד לא פינה את חאן אל אחמר 12 שנה.

בראיון לעיתון ידיעות אחרונות הדף סער את הטענות על כך שחבר למפלגות שמאל קיצוני וערבים רק כדי להוריד את נתניהו מהשלטון. "עם כל הכבוד, מפלגת העבודה הייתה שותפה בממשלתו השנייה של נתניהו וגם בממשלתו החמישית והאחרונה. כולם זוכרים כיצד נתניהו חיזר אחרי רע"מ. אבו־יאיר פתח בתהליך הזה. רק שהוא אמר למנסור עבאס, 'רק אני אוכל לעשות את זה'. אז זה לא רק הוא.

"אני חייב להגיד שלא הכרתי את מנסור עבאס. נפגשתי איתו לראשונה לפני כחודש לשיחה שנמשכה שעתיים. אני מתרשם, ואני שם לרגע את הפערים האידיאולוגיים בצד, שהוא ביצע מהלך אמיץ. אני גם רואה בהתנהלות שלו הרבה מאוד תבונה. הוא בעיניי מאנשי הציבור היותר מעניינים היום. כל השנים באנו בטענות כלפי המפלגות הערביות – למה אתם לא עוסקים באזרחים ערביי ישראל? למה אתם תמיד מתעסקים בנושאים של הרשות הפלסטינית? ופעם ראשונה בא מנהיג של מפלגה ערבית ואומר: אני רוצה שיתוף פעולה שבסיסו הנושאים האזרחיים. אני חושב שחשוב לתת לזה צ'אנס''.

סער מסביר מדוע הממשלה החדשה ביקשה לדחות את פינוי חאן אל אחמר אחרי שהוא עצמו טען בבחירות שרק ''תקווה חדשה'' יכולה להרוס את הכפר הבלתי חוקי. ''קודם כל, הנושא הזה נמצא על הפרק כבר למעלה מעשר שנים. אני מכיר את העניין הזה של האופוזיציה, שתוך חודש כבר היינו צריכים לבצע את כל הדברים שהם לא ביצעו. נתניהו לא טיפל בנושא הזה 12 שנה.

''שנית, עמדתי בסוגיה הזאת לא השתנתה. אבל זה בסדר אם הממשלה הזאת תקיים דיון ותקבל החלטות. ידוע לנו מראש שיש בה גישות שונות ומחלוקות והם יבואו לידי ביטוי. עמדתי שונה מעמדתו של שר החוץ לפיד. אבל לקיים דיון בממשלה שקיימת חודש ימים זה לגיטימי".

שר המשפטים חשף את המהלך החדש למנוע ממועמד עם כתב אישום להרכיב הממשלה. "הנחיתי השבוע את הדרג המקצועי במשרד המשפטים להכין הצעת חוק שלפיה נשיא המדינה לא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים", מגלה סער. "אני מתכוון להגיש את הצעת החוק הזו לכנס החורף של הכנסת או למושב החורף והיא תחול מהבחירות לכנסת ה־25. גם בהגבלת הכהונה למקסימום שמונה שנים, כמו שהתחייבנו, נעסוק להערכתי במושב החורף הקרוב".

לשאלה האם הוא מתואם עם בנט בנושא הזה השיב סער: "צאו מנקודת הנחה שלא הייתי מתחיל בהליך הזה בלי להיות מתואם עם ראש הממשלה. אני מזכיר מה הנורמות שחלות במדינת ישראל בנושא: ראשי ערים שמוגש נגדם כתב אישום יוצאים להשעיה. ואני מזכיר שראשי ערים נבחרים בבחירות ישירות ולמרות זאת המחוקק קבע בקונצנזוס רחב שצריך להשעות אותם אם הם נאשמים בפלילים".

לדברי סער ניהול המדינה על ידי מי שהוגש נגדו כתב אישום מייצר העדפת אינטרסים אישיים על טובת המדינה. "ראינו את זה בהרבה מאוד סוגיות כולל בזה שלא הובא מינוי פרקליט מדינה לאישור ממשלה ובתמונה המפורסמת מיום פתיחת משפט נתניהו, כשהוא השתלח במערכת המשפט ושרי הממשלה עמדו מאחוריו. לכן, ברור שלא נכון להציב את המדינה במצב דומה בעתיד. מדובר בנורמה כללית שתחול על כולם. קיימתי התייעצויות במשרד המשפטים וברור לי שההצעה שנביא תעמוד בכל המבחנים החוקתיים, ואני מתכוון לקדם את ההצעה הזאת".

סער לא פוסל שימוש בחוק החדש שאושר בכנסת לפני כשבוע, המאפשר לארבעה ח"כים להתפלג באופן חוקי מסיעה בכנסת, גם אם אין להם שליש חברי כנסת. "מוקדם מדי לדבר על זה", הוא אומר. "אני לא יכול להעריך מראש אילו התפתחויות יהיו. אבל אי־אפשר לשלול שום אפשרות. יש כאלה בליכוד שאני שומר איתם על קשר. לא הייתי אומר שיש ציר מולם, אבל יש לי שם כמה חברים''.