העיתונאית ומגישת חדשות 13 איילה חסון יוצאת נגד החוק שימנע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה, ומזהירה מנתינת סמכות למערכת המשפט להחליט מי יהיה ראש ממשלה בישראל ומי לא.

בחדשות 13 דווח על מחלוקת בין שרת הפנים איילת שקד לראש הממשלה נפתלי בנט על החוק לחסימת נתניהו, החוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה.

בעוד שקד מתנגדת בחריפות להצעה שמקדם שר המשפטים גדעון סער, בנט היה בסוד העניינים ואישר את קידומה. כעת, המטרה של סער היא להעביר את החקיקה בשלוש קריאות בכנס החורף הבא.

בהסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד ותקווה חדשה, ישנה התייחסות לחקיקה שתוכנה הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות או שמונה שנים, וכן חוק צינון שיחול על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועשוי למנוע ממנו מלהתמודד לכנסת. עם זאת, כשההסכמים נחתמו, מפלגת ימינה הביעה התנגדות לחוק.

ביום שישי התראיין סער לידיעות אחרונות וחשף את המהלך החדש למנוע ממועמד עם כתב אישום להרכיב הממשלה. "הנחיתי השבוע את הדרג המקצועי במשרד המשפטים להכין הצעת חוק שלפיה נשיא המדינה לא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים", מגלה סער. "אני מתכוון להגיש את הצעת החוק הזו לכנס החורף של הכנסת או למושב החורף והיא תחול מהבחירות לכנסת ה־25. גם בהגבלת הכהונה למקסימום שמונה שנים, כמו שהתחייבנו, נעסוק להערכתי במושב החורף הקרוב".

לשאלה האם הוא מתואם עם בנט בנושא הזה השיב סער: "צאו מנקודת הנחה שלא הייתי מתחיל בהליך הזה בלי להיות מתואם עם ראש הממשלה. אני מזכיר מה הנורמות שחלות במדינת ישראל בנושא: ראשי ערים שמוגש נגדם כתב אישום יוצאים להשעיה. ואני מזכיר שראשי ערים נבחרים בבחירות ישירות ולמרות זאת המחוקק קבע בקונצנזוס רחב שצריך להשעות אותם אם הם נאשמים בפלילים".

לדברי סער ניהול המדינה על ידי מי שהוגש נגדו כתב אישום מייצר העדפת אינטרסים אישיים על טובת המדינה. "ראינו את זה בהרבה מאוד סוגיות כולל בזה שלא הובא מינוי פרקליט מדינה לאישור ממשלה ובתמונה המפורסמת מיום פתיחת משפט נתניהו, כשהוא השתלח במערכת המשפט ושרי הממשלה עמדו מאחוריו. לכן, ברור שלא נכון להציב את המדינה במצב דומה בעתיד. מדובר בנורמה כללית שתחול על כולם. קיימתי התייעצויות במשרד המשפטים וברור לי שההצעה שנביא תעמוד בכל המבחנים החוקתיים, ואני מתכוון לקדם את ההצעה הזאת".