מבצע סבא וסבתא
מבצע סבא וסבתאצילום: יצחק הררי. פלאש 90

שני נערים, שקד ולירון, חברים בארגון LEAD, המסלול לפיתוח מנהיגות, מובילים מיזם חינמי של הרצאות און ליין לבני הגיל השלישי ובהם הדרכות על אתגרי הטכנולוגיה בעידן הקורונה ובכלל. שקד לישע מספר על הרעיון ועל המיזם כולו בו נערים ונערות מרצים בפני מבוגרים.

"מדובר בפרויקט חברתי שמגשר בין מבוגרים לנערים ובנוסף גם עוזר להם בנושא הטכנולוגי שאותו המבוגרים צריכים בכל תחום, מביטוח לאומי ועד תור לרופא או השתלבות בשוק העבודה. בנוסף, הנער שמתנדב ללמד את המבוגר לומד הרבה דברים שיעזרו להם בעתיד".

הכול "התחיל בהרצאות אחד על אחד להשלמת פערי ידע של מבוגרים שלא ידעו להפעיל זום וכו'. כשהמצב איפשר זאת נפגשנו פיזית מספר פעמים". כעת כולל המיזם כארבעים בני נוער "ואיתם הגענו לכמה מאות קשישים. יש מי שיכול פעם בשבוע ויש מי שבתדירות גבוה יותר", אומר לישע המספר מניין נולד הרעיון:

"זה התחיל מסבא וסבתא שלי שאני עוזר להם בכל שבוע במחשב ובטלפון. ראיתי שזה מתרחב, וחבר מספר על עזרה שלו לסבא שלו וזקנה ששואלת בתחנת האוטובוס מתי האוטובוס יגיע", הוא אומר ומזכיר את סניפי הבנקים שהולכים ונסגרים כדוגמא אחת לעולם הטכנולוגי שמשתלט על המרחב ומותיר את הדור המבוגר יותר ללא כלים להתמודד אתו.

בנוסף הוא מזכיר את סוגיית הבדידות של האוכלוסייה המבוגרת כחלק מההתמודדויות שהמיזם נותן להם מענה. המפגשים בין הנוער למבוגרים עברו מזירת הזום לזירה המציאותית כאשר הדברים התאפשרו והיו אלה "פגישות מחממות לב, חלק עם דמעות", הוא אומר ומספר על תקוותו לראות את המיזם יוצא מגבולות באר שבע לארץ כולה.

כתלמיד י"ב לא היה קל לשקד להוביל את המיזם על רקע לחץ מבחני הבגרות, אך "הכול עניין של סדרי עדיפויות. אם רציתי להשקיע יותר זמן בפרויקט על חשבון חברים או לימודים, עשיתי את זה ואני שלם איתה כי עזרתי להרבה מבוגרים", הוא אומר, אבל מסתבר שלא הסוגיה הלימודית אמורה להטריד אותו כמי שדאג גם לציוני בגרות גבוהים בחמש היחידות הנכספות.

ולא רק המבוגרים יוצאים נשכרים מהמיזם. "את הידע והכלים לא מקבל רק המבוגר. את כל חוכמת החיים של המבוגרים מקבלים המתנדבים עצמם. מעבר לכך, אם בונים למבוגר קורות חיים זה עוזר גם לנער ונותן לו כלים של הדרכה גם לעצמו כשיצטרך את זה בעתיד".

עוד מעיר שקד ואומר כי כיום "לנוער אין הרבה סבלנות, והפרויקט הזה מחפש את הנוער עם הסבלנות לשבת עם המבוגר ולהסביר לו". על מנת למצוא את המתאימים למיזם "אנחנו מבצעים ראיונות והכשרות לפני שמקבלים כל נער להתנדבות. יש תהליך של הסמכה לדבר עם מבוגר ובסופו של דבר יוצאים מזה גם עם ערכים וגם עם כלים וידע".